Navegando por Palavras-chave "Ensino de astronomia"
Agora exibindo 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemAcesso aberto (Open Access)Análise do conteúdo de astronomia em livros didáticos do ensino fundamental(Universidade Federal de São Paulo, 2023-12-07) Sousa, Raiany Silva de [UNIFESP]; Lima, Rodolfo Valentim da Costa [UNIFESP]; Cruz, Eliane de Souza [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/5928916500490499; http://lattes.cnpq.br/5310176891636181; http://lattes.cnpq.br/7841453581438850The textbook (TB) serves as the primary methodological resource employed by learners and educators, forming the foundation for the teaching-learning process, as it acts as a facilitator in communication between the student and the teacher. The implementation of the National Program for Textbook and Educational Material (PNLD) in 1985 facilitated an increase in the availability of such material. However, the analysis, evaluation, and concern for the content of the textbook only commenced in 1996 when the Ministry of Education (MEC) established certain political and conceptual criteria to assess the produced educational materials. The National Common Curricular Base (BNCC), in harmony with the São Paulo Curriculum, guides the pedagogical work of the teacher and the production of these printed manuals, providing the necessary skills to shape students at the end of Secondary Education who possess different perspectives on the world around them and act in society consciously and critically. In the midst of this, the objective of this study was to analyze the content of astronomy in two collections of science textbooks for Secondary Education, collections that were more widely distributed through the 2020 National Program for Textbook and Educational Material (PNLD) in the state of São Paulo. For such analysis, we employed the content analysis method, using five criteria as a framework: compliance with legislation and guidelines related to education, suitability for the grade level, scientific rigor, connection to other areas of science (interdisciplinarity), and the history of science. The results reveal that both collections contain some discrepancies in the printing of their volumes; furthermore, the history of science in both collections is limited to biographical aspects without proper contextualization of historical events.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Uma proposta pedagógica sobre a natureza e as fases da lua no ensino de ciências(Universidade Federal de São Paulo, 2021-08-09) Silva, Julia Lacarte; Levenhagen, Ronaldo Savarino [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/8293062846145066; http://lattes.cnpq.br/8293062846145066Neste trabalho propõe-se a criação de uma sequência didática e lúdico para o ensino da Lua e suas fases. O principal objetivo do material em questão é possibilitar ao aluno uma experiência diferente no campo da Ciência e da Astronomia, permitindo a aprendizagem e compreensão do tema, visto que o mesmo não é simples e de fácil entendimento, possuindo muitas barreiras quando ensinado e conceitos errôneos transmitidos, dificultando a compreensão deste. O material em questão a ser utilizado será uma sequência didática utilizando textos e vídeos além de uma HQ criada abordando o tema Lua e fases da Lua, de forma que o aluno aprenda interagindo socialmente, possibilitando que o aluno veja a ciência com outros olhos e tenha um incentivo maior para com a ciências e a Astronomia a partir deste material.