Navegando por Palavras-chave "Discourse"
Agora exibindo 1 - 8 de 8
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemAcesso aberto (Open Access)ANAPHORA, CATAPHORA AND SPEECH: THE NEWS GENRE JOURNALISM IN FOCUS(Univ Estado Mato Grosso, 2017) da Silva, Sandro Luis [UNIFESP]We present a comparative analysis between two pieces of news - one of Folha de Sao Paulo and one of O Globo - the month of October 2010, when there were elections for president in Brazil. We showed the anaphoric and cataforicos resources and its possible effects of meaning in media discourse. To achieve our goal, the theoretical basis is guided in Charaudeau (2012), Maingueneau (2002, 2008, 2010 and 2014), Sullet - Nylander (1998), Calabrese (2012) and Ringoot and Utard (2009). The analysis of the corpus revealed that these mechanisms lead to a discursive positioning in relation to the event reported the discursive ethos of the enunciator.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Discursos e imagens da violência(Faculdade de Saúde Pública, Universidade de São Paulo.Associação Paulista de Saúde Pública., 2014-09-01) Marquetti, Fernanda Cristina [UNIFESP]; Adorno, Rubens Camargo Ferreira; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP); Universidade de São Paulo (USP)This article was based of the Ph.D research “Discourses and Images of Violence” in which we discuss violent deaths (homicides) in the São Paulo metropolis, favoring the study of cultural and psychic elaborations that happen around this phenomenon. The main objective of this research was to address two types of violent deaths discourses. The discourse of a population submitted to the event of violent death and the discourse of the televised media about the violence phenomenon. There are two approaches in the methodology of this research. The first one is an ethnographic approach to as seen as a violent territory in the city of São Paulo. The second one refers to two analysis of violent deaths discourses: televised media and narratives of the territory residents. The ethnographic results of the violent territory found in the sociability strand, distress, fear, survival strategies and other excuses to live in a violent neighborhood. In the resident narratives we find a series of fragmented verbal discourses, chaotic, not organized were the terror to excessive closeness to death was present. On the other hand, analyzing the discourse of the televised media, we find an excess of images, verbalizations, theories and interpretations about violence.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Doença, envelhecimento ativo e fragilidade : discursos e práticas em torno da velhice(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2014) Barbieri, Natália Alves [UNIFESP]; Sarti, Cynthia Andersen [UNIFESP]; Oliveira, Régia Cristina [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)A presente pesquisa tem como tema central a constituição dos discursos sobre a velhice e o envelhecimento no Brasil. A análise e a metodologia foram orientadas pela Psicanálise e pela Antropologia, que se articulam na Saúde Coletiva ao considerarem os fenômenos humanos e sociais a partir do registro simbólico. O trabalho de campo envolveu como estratégias metodológicas o exame de documentos e publicações científicas, a observação de apresentações orais em eventos e congressos dedicados à velhice e ao envelhecimento e a realização de entrevistas com profissionais protagonistas desse campo. O contato com um universo mais amplo que a geriatria a gerontologia durante o processo investigativo suscitou a compreensão e a definição da noção de ¿Campo do Envelhecimento¿, como um território que abrange diversos personagens, disciplinas, abordagens, instituições e discursos. Foi possível, assim, demonstrar a existência de movimentos dissidentes, disputas por prestígio, competência e autoria de conceitos e apropriação de discursos. Neste campo ¿ heterogêneo ¿ prevalecem discursos que visam positivar o envelhecimento, tentando dissociá-lo das imagens de doença, pobreza e abandono. O ¿envelhecimento ativo¿ é representativo desse esforço, ao alçar a atividade como um bem maior: desenvolvido na Organização Mundial da Saúde, passa a ser a principal referência para as políticas públicas no Brasil, sendo apresentada em diversos dispositivos legais. A análise possibilitou localizar o envelhecimento ativo como sucessor do discurso higienista-preventivista do final do século XIX e início do século XX, ao privilegiar a prevenção e a promoção da saúde como atitudes que devem ser assumidas pelos indivíduos, sendo estes vistos como os principais responsáveis por sua saúde. Ao defender a atividade como uma positividade que deve ser estimulada na velhice, este discurso acabou por estabelecer uma polaridade, em que a fragilidade passa a ser associada a uma falha moral e não a uma condição inerente ao envelhecimento e à vida como um todo. Por não conseguir romper com as noções de normalidade, saúde e doença na qual se baseia a biomedicina, esse discurso acabou por recriar a noção de normalidade em outros termos. A tentativa de positivação foi observada prioritariamente entre os profissionais, e não entre os idosos, indicando dificuldades desses em lidar com a fragilização inerente ao processo de envelhecimento.
- ItemAcesso aberto (Open Access)E os atabaques ecoam no jornal: discurso e estratégias de legitimação umbandista através de Leal de Souza - Rio de Janeiro (1920 - 1946)(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2019-02-28) Rocha, Andrea Assuncao Rodrigues [UNIFESP]; Santos, Patricia Teixeira [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This essay aims to reflect and analize the reports by the poet and journalist Leal de Souza in the newspapers Jornal da Noite (1924) and Diário de Notícias (1932), who is considered the first person to write about the belief in the area of Religious Literature of Umbanda. By analizing his writings together with the First National Congress of Umbanda (1941) that took place in the city of Rio de Janeiro, we intend to elucidate about the standardization strategies so that the religion could be accepted socially.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Os Efeitos De Sentido Do Termo Manifestação Nos Textos De Cartacapital E Folha De S. Paulo(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2018-09-27) Buzato, Anderson Da Silva [UNIFESP]; Kogawa, Joao Marcos Mateus [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This Dissertation Aims To Investigate The Construction Of The Term Manifestação In Texts From Cartacapital (Also Cc) And Folha De S. Paulo (Fsp) In June 2013. In Addition, It Also Aims As For Specific Objectives To Elucidate, From The Discourse Use, The Generic Character Of The Claims In 2013, As Well As To Problematize The Way In Which The Genericity Of Things Corroborates To A Destabilization Of The Meaning Around The Lexeme Manifestação In Both The Newspaper And The Magazine. Starting From Events Occurred In Brazil In The Year 2013, The Lexeme Manifestação And Its Correlates, Atos, Protestos And Movimentos Present Effects Of Different Forms, In The Last Publications By Cartacapital And Folha De S. Paulo. While In Fsp We Observe The Meaning Effects Such As "Conflitos", "Baderna" And "Desordem". In Addition, The Lexemes, Subjects Of This Dissertation Are For Law Rights, Politic Acts, The Country Awakening From An Apathy Period With Rights Beeing Denied, The Achievements Of The Reduction Of The Transport Fare
- ItemAcesso aberto (Open Access)Ethos discursivo e (re)construção da linguagem: do jornalismo on-line para as páginas do Facebook(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2019-02-27) Candido, Ingrid Caroline Albuquerque [UNIFESP]; Silva, Sandro Luis Da [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Based on studies of French Discourse Analysis, this dissertation aims to analyze in what extent the different linguistic-discursive constructions reflect different positions, which resignify the perspective of the enunciators. By this bias, for this investigation were found two media that hold great social importance: social networks and online newspapers. The corpus selected for analysis is divided into two parts: nine posts from the Caneta Desmanipuladora profile of the social network Facebook, which deal with revisions and interventions in journalistic headlines, and in the same nine headlines, as published by the online newspapers, these being Folha de S.Paulo, O Globo and O Estado de S.Paulo, totalizing the reflection on eighteen statements that are observed before and after the interventions of the page. All the headlines of the selected newspapers deal with news published in the context of the government of interim president Michel Temer, reported in the period from 05/24/2016 until 08/31/2016, considering Brazil‘s constant political and social changes at this time, when Dilma Rousseff‘s impeachment process was is transit. The study of the selected corpus is justified by the importance of online communication in contemporaneity, allowing us to glimpse the position disparities concerning a huge variety of levels, political period which Brasil was going through. The theoretical concepts selected for this dissertation are based on Maingueneau's (1997; 2004; 2006; 2008 a; 2008b; 2010; 2011; 2014 a; 2014 b; 2015), studies, especially the definitions of discourse, discursive ethos and interdiscursivity. It is believed study lead the reader into a linguistic-discursive resources reflection that demarcate positions, re-meaning the statements depending on the subjects they enunciate.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Por um gesto de leitura materialista dos conceitos da Avaliação em Saúde no Brasil(Universidade Federal de São Paulo, 2024-06-24) Gasparini, Max Felipe Vianna [UNIFESP]; Furtado, Juarez Pereira [UNIFESP]; Barbosa Filho, Fábio Ramos; http://lattes.cnpq.br/4350854052243669; http://lattes.cnpq.br/6869345414404363; http://lattes.cnpq.br/5164267918387599; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)A Avaliação em Saúde no Brasil, mais especificamente no âmbito da Saúde Coletiva, tem se constituído enquanto uma prática social que se busca científica a partir de formulações conceituais que operam em e a partir de discursividades específicas. Os conceitos em operação no seu discurso são constructos historicamente determinados, cujos efeitos de sentido constituem as bases que regulam aquilo que é possível e aceitável na prática dita sistemática da avaliação. Partindo de um gesto de leitura materialista e estabelecendo uma questão inicial de investigação acerca da discursividade dos conceitos da Avaliação em Saúde no Brasil, esta tese tem como objetivo contribuir para uma apreensão crítica deste subespaço da Saúde Coletiva, compreendendo o funcionamento ideológico de sua enunciação. Para tanto, direcionamos nosso gesto de leitura materialista em quatro direções: primeiro, à forma como a história da avaliação é contada por meio da sucessão de abordagens e normas, e que constituem uma compreensão não histórica de seu desenvolvimento; segundo, para um período histórico específico, definido em função de acontecimentos já mapeados e registrados que nos parecem fornecer pistas nas quais podemos seguir para compreender aspectos da discursividade da Avaliação em Saúde no Brasil, buscando analisar suas determinações; terceiro, na análise da relação da avaliação com indicadores sociais, dada a força de evidencia com a qual os indicadores se impõem como natural na produção científica da área; e quarto, abordando o conceito de qualidade de Avedis Donabedian a partir das determinações históricas que marcaram o contexto de publicação de sua obra seminal. Compreender a formação do discurso conceitual em torno da prática social da Avaliação em Saúde Coletiva no Brasil e, assim, compreender o funcionamento ideológico de sua enunciação, buscando contribuir para que a Avaliação em Saúde não seja instrumentalizada ideologicamente, constitui a mais modesta contribuição desta tese.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Videoaula de língua portuguesa via YouTube : multimodalidade, interatividade e ethos discursivo(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2020-02-28) Lima, Heloisa Dandara Ribeiro De [UNIFESP]; Silva, Sandro Luis Da [UNIFESP]; Universidade Federal de São PauloThis dissertation, based on the French line of Discourse Analysis (AD), more specifically from the studies postulated by Dominique Maingueneau, has as main objective to analyze how Multimodality contributes with the possible interactions between the subjects for the construction of the discursive ethos in the genre of video discourse. The corpus of the research are Portuguese grammar video lessons from the YouTube channel, whose main theme is pronouns. This study is justified as the understanding that technological advance has considerably changed teaching methodologies, including the increasingly proximal reach between subjects and reality for the construction of knowledge, and also the autonomy of learning by the subjects involved in it. Multimodal resources have permeated the teaching-learning process in all areas of knowledge. Technologies also contribute significantly to pedagogical practices in Portuguese grammar classes. Several technological resources are present, such as learning objects, digital educational objects, the digital textbook, among others, which enable the use of different strategies for the development of the discursive competence of the subjects who participate in the teaching-learning process. These devices also enable the emergence of different languages, which, within the limits of this research, characterize as multimodality. Besides analyzing the influence of the multimodal resources on the gender in question, we seek to verify to what extent and which discursive ethos is built through these resources presented in the analyzed samples. The theoretical input used is Bakhtin (2003) and Maingueneau (2005, 2006, 2008, 2010, 2012, 2013, 2015, 2016 and 2018) regarding the definition of the discourse gender. At the same time, we rely on multimodality concepts by Kress (2003), Dionysus (2005), Dionysus and Vasconcelos (2011), Ribeiro (2016) and Walsh (2011). Considering cyberspace as an educational space and the need to rethink the new concepts of education, we base ourselves on Toledo (2007), Recuero (2009), Marquesi, Elias and Cabral (2008). The studies of Oliveira and Stadler (2014) help to contextualize and approach videos and video classes. In Silva (2014) we looked for issues related to interaction and interactivity as inseparable aspects of the video lesson genre. And finally, we returned to Maingueneau (2013; 2016) to revisit the postulates on discursive ethos. The result we have reached demonstrates that multimodality as a characteristic resource of video classes contributes to the construction of discursive ethos in this genre of discourse and that ethé are produced considering also the interactivity present in this virtual genre.