Navegando por Palavras-chave "Administração pública"
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- ItemAcesso aberto (Open Access)Aperfeiçoamento dos controles da execução orçamentária e financeira no departamento de oftalmologia e ciências visuais da UNIFESP(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2016-10-31) Martins, Doralice de Souza [UNIFESP]; Scarpi, Marinho Jorge [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/4849663856118153; http://lattes.cnpq.br/4615416940240385; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The budget execution is a key factor for the control and monitoring of public expense in our country, and plays a fundamental role in the organization and operation of government agencies in general. SIAFI is the lead source of budget execution and information in the public sphere. The Department of Ophthalmology and Visual Sciences / UNIFES / EPM, has the condition of autarchy, which provides the status of autonomy in its budget execution, in this work, it is possible to glimpse the standard adopted in the budget division, as its has being monitoring and controling of budget execution within that IFE, how to improve information concerning the budget execution to the managers of this department. Through a questionnaire in which the officers of this Department talk about the implementation difficulties relating to implementation and how to improve them in order to optimize the credit and resources used, finish the research with spreadsheet proposals to identify precisely the information necessary for a satisfactory development in monitor the budget execution.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Construção e validação de instrumento de referência para avaliação por competências dos servidores técnico-administrativos em educação das Universidades Federais Brasileiras(Universidade Federal de São Paulo, 2020-12-15) Tamada, Rosane Cristina Piedade [UNIFESP]; Cunha, Isabel Cristina Kowal Olm [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/8695765272291430; http://lattes.cnpq.br/5054609619062568Objetivos: Construir um instrumento de referência para avaliação por competências dos servidores técnico-administrativos em educação das universidades federais brasileiras e avaliar as evidências de validade e a consistência interna das competências propostas. Métodos: Estudo quantitativo, exploratório, descritivo e metodológico realizado de 2017 a 2020, tendo por base o referencial psicométrico. O estudo foi desenvolvido em etapas, segundo Pasquali. Essas etapas foram executadas através dos Procedimentos Teóricos, Empíricos e Analíticos necessários ao seu objetivo final. Nos teóricos, objetivou-se fundamentar cientificamente a proposta do instrumento de referência para avaliação por competências, a ser elaborado com ações necessárias à prática competente dos servidores técnico-administrativos em educação. Foi realizada a investigação e a análise dos sistemas e instrumentos de avaliação de desempenho existentes nas universidades federais e construído o Perfil de Competência Profissional, alinhado às especificidades do técnico administrativo em educação, aos estudos existentes, à legislação e à opinião de experts, que consideraram a propriedade das ações ao desempenho competente do técnico administrativo em educação. O instrumento de avaliação da competência profissional foi organizado em três partes. Na primeira parte foram incluídos os dados de caracterização pessoal e profissional dos respondentes da pesquisa. Na segunda parte foram descritas as orientações necessárias para o preenchimento do questionário e apresentada a escala de avaliação do grau de competência profissional do servidor técnico-administrativo em educação. A terceira parte consistiu no questionário propriamente dito, no qual foram relacionadas as descrições dos referenciais de desempenho para avaliação quantitativa, por meio da escala em quatro níveis de competência. Nos Empíricos, foi realizada a aplicação do instrumento na equipe de enfermagem das unidades de internação do Hospital Universitário da Universidade Federal de São Paulo e a coleta dos dados, procedendo-se à validação de construto e análise da consistência interna do instrumento. Os Analíticos foram do tipo descritivo e inferencial. Resultados: A partir das 10 competências básicas, houve a descrição de 25 referenciais de desempenho representados por ações ou Questões Identificadoras geradoras do Perfil de Competência Profissional. Depois de verificada a evidência de validade baseada no conteúdo das Questões Identificadoras por meio da Técnica Delphi, buscou-se evidências de validade e de consistência interna do instrumento. Desse processo participaram 53 enfermeiros, 30 técnicos de enfermagem e 60 auxiliares de enfermagem, totalizando 143 instrumentos aplicados no Hospital Universitário. A análise fatorial confirmatória do instrumento baseado na estrutura de 10 competências apresentou bons índices de ajustamento com χ²/GL=1,706, SRMR=0,071, RMSEA= 0,070 e CFI= 0,906, conferindo a validade de construto. O alfa Cronbach foi de 0,924. Conclusão: Foi construído o instrumento de referência para avaliação por competências dos servidores técnico-administrativos em educação das universidades federais brasileiras com avaliação das evidências de validade ao longo de todo estudo.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Documentos eletrônicos na administração pública: desenvolvimento de protótipo para ofício e memorando digital(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2016-10-30) Higa, Regiane Suemy [UNIFESP]; Graziosi, Maria Elisabete Salvador [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/2940944860729134; http://lattes.cnpq.br/6161014833844818; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The use of documents and media in paper format is a common practice, especially in public institutions. As a result, there is a lack of storage space, formatting and standardization of information. The loss of documents and the slow progress of cases considerably affects the constitutional principle of efficiency of public administration. The high costs in paper use and environmental degradation are also factors that impact the economy and sustainability. This study aims to develop a proposal for a computerized system to improve the quality, flexibility, practicality, safety, communication, access, storage and organization of information between departments, favoring a functional virtual environment and thus significantly reduce document printing. Thus, in order to develop the proposal was designed a prototype based on analysis techniques and systems development, as well as documentary studies of successful systems already successfully deployed in other public institutions.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Gerenciamento do setor saúde na década de 80, no Estado de São Paulo, Brasil(Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo, 1992-06-01) Tanaka, Oswaldo Yoshimi; Escobar, Eulália Maria Aparecida [UNIFESP]; Gimenez, Aparecida Silvia Mellin; Camargo, Katia Gavranich; Lelli, Carmen Lucia Saito; Yoshida, Tania M.; Universidade de São Paulo (USP); Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP); Pontifícia Universidade Católica de Campinas Faculdade de EnfermagemThe shared management put into effect by the Ações Integradas de Saúde (Integrated Health Actions) in the State of S. Paulo (Brazil), in the early 80s is analysed. The relevant data were collected from the minutes of the meetings of the Comissão Interinstitutional de Saúde (Interinstitucional Health Commitee). The data collected show the most frequent subjects discussed by the members at the meetings, the number of members related to each of the different government levels, in addition to the kind of resolutions taken at the meetings. The data analysis has demonstrated that important changes took place in public health management in the State of S. Paulo in the decade in question. The shared management process was replaced by one in which government powers were clearly divided a towards the end of the 80s. Those changes have led the public health members from each level of governmental administration to give up the common goals and the shared negociations among them.
- ItemAcesso aberto (Open Access)O orçamento público e a geração de valor econômico. Um estudo de caso no Departamento de Oftalmologia e Ciências Visuais da Escola Paulista de Medicina UNIFESP(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017-01-31) Militao, Alexsandro Dos Santos [UNIFESP]; Mattos, Rubens Belfort [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/4270399167335564; http://lattes.cnpq.br/4095747348145425; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The financial activity carried out by the State is directly responsible for economic, social and cultural maintenance of Brazil. In order to materialize this activity, the legislation established a set of laws and regulations governing the so-called budget cycle, public administration part ordering revenues and expenses through the Federal Constitution of 1988, common and complementary laws as the Multiyear Plan - PPA, Budget Guidelines Law - LDO , Annual Budget Law - LOA and Fiscal Responsibility Law - LRF. It is the duty of the State to raise taxes, manage resources and provide benefits to society. With the constant changes in the behavior of Brazilian citizens who are at the same time funders of public affairs and beneficiaries of public services, society, in order to satisfy their desires, expects from the State an efficient and effective management which adds benefits. It is increasingly present the citizens´ desire for answers, transparency, and result in the correct application of their contributions. Therefore, this research seeks to identify the used public funds to maintain and fund the Department of Ophthalmology and Visual Sciences at the Paulista Medical School (EPM) of the Federal University of São Paulo (UNIFESP), and apply the model Economic Income Statement (DRE) described by Applied Accounting Manual to the Public Sector (2011) - MCASP, and the Slomski Model (1996). The research also seeks to determine which economic value the services provided to society yield when it replaces the private service for the public service. We analyzed revenues, expenses and the number of visits and consultations in the clinics of Cataract, Refractive and outpatient CERESO in the year 2015. The implementation of the economic result of measurement model showed surplus, and justifies the importance of ophthalmic health services offered to users and patients of the Department of Ophthalmology and Visual Sciences of the hospital complex EPM / UNIFESP / Hospital São Paulo / SPDM.