• RI - Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Sobre
    • RI Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
  • English 
    • português (Brasil)
    • English
    • español
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (EFLCH)
  • EFLCH - Artigos
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (EFLCH)
  • EFLCH - Artigos
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

A infância pesquisada

Thumbnail
View/Open
S0103-65642009000300009.pdf (155.1Kb)
Date
2009-09-01
Author
Müller, Fernanda [UNIFESP]
Hassen, Maria De Nazareth Agra [UNIFESP]
Type
Artigo
ISSN
0103-6564
Is part of
Psicologia USP
DOI
10.1590/S0103-65642009000300009
Metadata
Show full item record
Alternative Title
Childhood investigated
La infancia investigada
L enfance enquêtée
Abstract
This paper presents guidelines of the research on childhood in several fields of knowledge and particularly in the social sciences, highlighting how children come to be conceived as social actors and as culture and meaning producers. It is argued that childhood requires interdisciplinary work and flexible research processes, and that the contemporary complexity begs for a rupture of child-adult dichotomies originated in the Modern Age. Though some interdisciplinary studies are already available, the recognition of childhood as a hybrid phenomenon, both biological and social, implies that understanding childhood requires further integration of natural and social sciences research efforts.
 
El artículo presenta las ideas referenciales de la pesquisa que tiene como temática la infancia en diferentes campos del conocimiento, en especial las ciencias sociales, señalando los caminos por los cuales el niño pasa a ser concebido como actor social y como productor de cultura y de significados. Argumentase que la infancia demanda estudios interdisciplinarios y procesos flexibles de investigación, y que la complejidad contemporánea demanda la ruptura con un conjunto de dicotomías entre niños y adultos, criadas en la modernidad. En que pese la existencia de un cuerpo interdisciplinario de estudios sobre los niños, se considera que, puesto que la infancia es un fenómeno híbrido, producido en la intersección de aspectos biológicos y sociales, su comprensión requiere una mayor aproximación de disciplinas de las ciencias sociales y naturales.
 
L article présente les idées référentielles de la recherche qui thématise l enfance dans différents domaines du savoir, particulièrement les sciences sociales. Celles-ci indiquent les voies par lesquelles l enfant commence à être conçu comme un acteur social producteur de culture et de signifiés. On y argumente que l enfance requiert des études interdisciplinaires et des processus flexibles de recherche, et que la complexité contemporaine exige la rupture avec un ensemble de dichotomies entre enfants et adultes produites dans la modernité. Bien qu il existe déjà un corps interdisciplinaire d études sur l enfant, on considère que, l enfance étant un phénomène hybride produit dans l intersection d aspects biologiques et sociaux, sa compréhension demande un plus grand rapprochement de disciplines des sciences sociales et naturelles.
 
O artigo apresenta as ideias referenciais da pesquisa que tematiza a infância em diferentes campos do conhecimento, em especial nas ciências sociais, apontando os caminhos pelos quais a criança passa a ser concebida como ator social e como produtora de cultura e de significados. Argumenta-se que a infância demanda estudos interdisciplinares e processos flexíveis de pesquisa e que a complexidade contemporânea demanda a ruptura com um conjunto de dicotomias entre crianças e adultos, criadas na modernidade. Embora já exista um corpo interdisciplinar de estudos sobre as crianças, considera-se que, sendo a infância um fenômeno híbrido, produzido na intersecção de aspectos biológicos e sociais, sua compreensão requer maior integração de disciplinas das ciências sociais e naturais.
 
Citation
Psicologia USP. Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, v. 20, n. 3, p. 465-480, 2009.
Keywords
Childhood
Social Sciences
Children
Culture
Infância
Ciências Sociais
Crianças
Cultura
URI
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5236
Collections
  • EFLCH - Artigos [231]

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit Date

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV