Navegando por Palavras-chave "Tecnologia em saúde"
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- ItemAcesso aberto (Open Access)Arte, ciência e tecnologia: um coração partido e a literatura como remédio(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2018-08-30) Silva, Marlon Ribeiro da [UNIFESP]; Schor, Paulo [UNIFESP]; Gallian, Dante Marcello Claramonte [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/6044992821022223; http://lattes.cnpq.br/3542867700396961; http://lattes.cnpq.br/3043463549861369; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Introduction: From a philosophical discussion with regard to the intellectual formation of the human being, we discuss herein how literature can have a Formative-Aesthetic Potential able to foster an Aesthetic Criticism of Technical Rationality, which can be considered, based on the ideas of philosophers such as Habermas, Marcuse, and Horkheimer, as a control mechanism within the capitalist mode of production. Objectives: Based on a discussion about the concept of aesthetic and how it is linked to the knowledge that comes from science and technology, we propose the reading of classical universal literature as a means to foster the criticism of Technical Rationality. Therefore, our goal is, based on a didactic empirical experience, to assess the aesthetical potential of literature within the following scopes: Conceptual (that is, what can be construed as technology and correlated concepts); Productive (in this sense, reflect both on what is being produced, as well as, to whom and why, and the consequences); Operational (that is, to reflect on the professional action, its meanings, forms, and consequences). Methodology: Our research is based on the empirical experience of reading classics from universal literature through the methodology of the Humanities and Technology Laboratory, a complementary activity offered to undergraduate technology courses students at the Federal University of São Paulo. For data collection we used Participant Observation and Oral History of Life and, as a way of guiding the analysis, we base ourselves on Hermeneutic Phenomenology. Results and Discussion: Our results point to the potential of our activity, based on an aesthetic understanding of the formation of Aesthetic Rationality, which is capable of fostering critical analysis, both conceptual and in the field of practice, regarding the technology within its various scopes, both conceptual and of orientation to a social practice. Conclusion: We conclude by stating that technology also has an aesthetic and formative role that must be considered when searching for technological solutions and innovation. Thus, we formulate a postulate where the aesthetic understanding of technology must undergo a reflection which is also aesthetic, and literature, through our methodology, can provide what we suggest as an objective to carry out this research.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Fundamentos em gestão e informática em saúde(UNIFESP - Departamento de Informática em Saúde, 2019) Claudia, Galindo Novoa [UNIFESP]; Valerio Netto, AntonioEste ebook tem a finalidade de apresentar textos envolvendo temas da área de gestão e informática em saúde. Nesta versão existem oito capítulos. No primeiro capítulo apresentamos os conceitos de saúde digital, sua abrangência e significado. São apresentados os conceitos a partir das diretrizes da Organização Mundial de Saúde (OMS), a forma como o termo foi adotado no Brasil pelo Ministério da Saúde, e apresenta os pilares da estratégia da saúde digital no Brasil. No segundo capítulo abordamos os conceitos relacionados à Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC) em saúde. Atualmente, no mundo globalizado, temas como TIC e Saúde estão cada vez mais presentes na sociedade atual, compreendendo uma intersecção entre suas áreas. A saúde compreendida como tema vital ao homem e a TIC como suporte à realização de ações operacionais, gerenciais ou de apoio à decisão no enquadramento da saúde. No terceiro capítulo abordamos os propósitos da Avaliação de Tecnologias em Saúde (ATS) para os serviços e sistemas de saúde, mostrando sua aplicação nos diferentes contextos e apresentando particularidades no impacto potencial sobre a saúde nacional. No quarto capítulo são apresentadas as definições e os aspectos normativos sobre telessaúde estabelecidas pela Organização Mundial da Saúde (OMS) e pelo Conselho Federal de Medicina (CFM). No quinto capítulo apresentamos algumas definições sobre telemedicina, sua história, modalidades e projetos implementados. Também são apresentados os principais limitadores que freiam a sua ampla difusão, assim como aspectos que estimulam e que tornam propenso o uso de tais tecnologias. No sexto capítulo descrevemos algumas iniciativas internacionais de prestação de serviços remotos de atenção e assistência farmacêutica, prática conhecida como telefarmácia. O objetivo é mostrar exemplos de experiências fora do Brasil, tanto em ambiente comunitário (atenção primária à saúde) como em ambiente hospitalar. No sétimo capítulo abordamos o tema Medicina Baseada em Evidências (MBE) que é utilizada para se identificar as melhores estratégias disponíveis por meio de provas científicas existentes para a aplicação de seus resultados na prática clínica. É composta pelo paciente, a experiência clínica e a melhor evidência científica, sendo estes, os seus pilares. No oitavo e último capítulo apresentamos um breve panorama sobre o processo de transformação de dados na saúde para a geração da informação para o apoio à decisão e para a produção do conhecimento utilizando Aprendizado de Máquina (AM). Trata-se de um campo da inteligência artificial que apresenta oportunidades para a aplicação de algoritmos na resolução de problemas e promoção do conhecimento.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Tecnologias educativas em saúde: pesquisa-ação com profissionais e usuários da estratégia de saúde da família de um Município da Amazônia Ocidental(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2018-12-20) Ramos, Carlos Frank Viga [UNIFESP]; Tanaka, Luiza Hiromi [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)It is a study about the health education technologies developed by the professionals in the Family Health Strategy (FHS), whose main goal was to analyze the educational actions applied in the basic care of the health network of the Municipality of Rio Branco Acre, with professionals and users. The actionresearch methodology was used with two teams of the Family Health Strategy of the Municipality of Rio Branco (AcreBrazil). Data were collected in three phases: the first through semistructured interviews, with 26 participants, 10 users, 10 Community Health Agents, 2 Nurses, 2 doctors and 2 Nursing Technicians and participant observation. In the second phase, by the Focal Group technique (FG) with 16 participants, 4 users, 8 Community Health Agents, 2 Nurses, 1 physician and 1 Nursing Technicians, who had participated in the first phase. Five meetings, each lasting one hour and thirty minutes, were conducted by the researcher and the observer, a teaching nurse from the Federal University of Acre (UFAC). In the third, by the technique of participant observation. To analyze the data, the content analysis technique was used in the thematic approach. The data were organized using the software NVivo Pro®11, version 11.4. There were six thematic units: 1Health education as a strategy to stimulate changes in the lives of ESF users; 2Critical reflection on the causes that interfere in the educational actions in the FHT and proposition of new strategies; 3Dichotomy between the educational practice and the production of healthcare in the FHS; 4Making partnerships enables the development of light health technologies; 5 Potentialities that stimulate the development of educational practices in USF; and 6Proposals for improving educational practices centered on the light educational technology in health practiced in the dimension of the dialogue. Final considerations: The results of this study reached the proposed goals and made it possible to understand, discuss the problems, improve the actions related to educational practices and integrate the existing knowledge, popular and technical professional, in the production of health care, from a participatory perspective committed to social transformation in the healthdisease context. The use of light educational technology in health care, based on dialogue, ensured greater adherence, credibility and autonomy to the users when it comes to health care. And the professionals broadened their actions beyond the technical perspective. The results of this research were discussed with professionals and users, who confirmed the veracity of the presented data.