Navegando por Palavras-chave "Eventos de letramento"
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- ItemSomente MetadadadosPráticas sociais e usos da escrita por moradores do hospital-colônia Dr. Francisco Ribeiro Arantes(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2010) Takehara, Débora [UNIFESP]; Vóvio, Claudia Lemos [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/6082754427382954; http://lattes.cnpq.br/5759424524199219; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This monograph is the result of research and scientific initiation aims to identify and understand the practical use of written language at the colony hospital Dr. Francisco Ribeiro Arantes (Pirapitingui), reference on treatment of leprosy in the State of São Paulo, Itu. Its focus is on the set of social practices related to the use, function and impact of writing, the study of literacy in interns of this colony hospital (Barton e Hamilton, 2000; Kleiman, 1995; Street, 2004). We take for granted that there are differences between literacy practices located in urban settings and strongly influenced for the bureaucracy, for means of mass communication and education and those situated in the community, developed by people in a situation of segregation, with little or none educational level and also would need to meet the demands of social use of writing, embodied in the relationships themselves that context (Hamilton e Barton, 2000). In the context of a hospital-asylum were examined and supported literacy activities learned and even those, hindered the lives of interns and the ways of interaction with the writing. In addition to making visible the literacy situated in this context, this research sought to map and inventory texts circulating and received in this community, through social practices situated in areas of daily life. It‟s a qualitative research whose data and materials involved participant observation, preliminary conversations and interviews with four subjects. The results allow to consider that much of the writing through community activities, such as those conducted in the domestic sphere (shopping), health (consultation, treatments, plasters), religion (mass, worship, assistance spiritualist etc.) and citizen participation (meetings with social management, charitable bank, receiving a pension or retirement, compensation etc.). We note that the interns have, in most of the cases, mediators (workers of social management, charitable bank, relatives, friends) who support them in order to take actions which the subjects couldn‟t do with autonomy, generating the creation of social networks (Barton e Hamilton, 2004) community. The impact of this research refers to a sight about educational issues, of social relevance to understanding the ways in which subjects in a position social vulnerable interact and get hold of cultural universe of the written culture, from the perspective of studies of literacy.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Sala de leitura na rede municipal de São Paulo: reflexões sobre eventos e práticas de letramento com uma turma de 4º ano(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2015-09) Firmino, Estevão Marcos Armada [UNIFESP]; Bunzen Júnior, Clecio dos Santos [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)O objetivo principal desta pesquisa é investigar os eventos e práticas de letramento que ocorreram durante as aulas de Sala de Leitura, com alunos de uma turma de 4° ano do ensino fundamental I, da Rede Municipal de Ensino de São Paulo. Num primeiro momento, procuramos apresentar o referencial teórico da pesquisa que foi construído com base em um quadro epistemológico transdisciplinar, que buscou efetivar o diálogo entre Estudos sobre Letramento, pesquisas sobre interação em sala de aula e autores do campo sociológico. Posteriormente, contextualizamos a Sala de Leitura e fizemos a análise de parte do trabalho prescrito para esse espaço, por meio do exame do Caderno Orientador ‘Leitura ao pé da Letra’, com fins de se compreender as escolhas didáticas do Professor Orientador de Sala de Leitura. Em seguida, descrevemos, analisamos e interpretamos algumas práticas de letramento ocorridas no contexto situado de pesquisa, a partir de um mapeamento da dinâmica discursiva das aulas com o 4° ano, que evidenciou a ocorrência de eventos de letramento criados pelo Professor Orientador de Leitura e eventos criados pelos alunos. A pesquisa, de cunho qualitativo e interpretativa, empregou a abordagem etnográfica no acompanhamento das aulas transcorridas durante o ano letivo, e dessa forma, foram utilizados um diário de pesquisa, fotografias e gravações em áudio das aulas. A análise desses dados foi feita através de mapas de eventos das aulas e seleção de episódios ocorridos durante as interações nas aulas. Nossos resultados indicam que os eventos de letramento observáveis nesta Sala de Leitura estavam relacionados majoritariamente a práticas de letramento de leitura literária escolarizada, adotadas pelo Professor e práticas de letramento de leituras voluntárias empregadas por alguns alunos e alunas do 4° ano. Esses resultados revelam a necessidade de uma compreensão ampliada das práticas de leitura voluntárias dos alunos que se engajam em leituras de não ficção e a necessidade de discussão referente a hibridização de práticas escolares com as não-escolares na Sala de Leitura.