Navegando por Palavras-chave "Estimulação cognitiva"
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- ItemAcesso aberto (Open Access)Efeitos de oficinas de estimulação cognitiva na capacidade cognitiva de idosos residentes em São Paulo: estudo clínico controlado(Universidade Federal de São Paulo, 2018-12-03) Vicentin, Ana Paula Martins [UNIFESP]; Ramos, Luiz Roberto [UNIFESP]; Andreoni, Solange [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/7300291437204130; http://lattes.cnpq.br/3798829566782422; http://lattes.cnpq.br/8485457612824600; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Introdução: Considerando o envelhecimento populacional em curso, a manutenção da capacidade funcional torna-se aspecto fundamental para a saúde pública. É sabido que o declínio cognitivo é um fator de risco para dependência funcional e mortalidade. A combinação de estimulação cognitiva via computador e atividade física tem se mostrado um potencial meio para intervenções não farmacológicas na busca da preservação das funções cognitivas. Objetivo: analisar os efeitos de estimulação cognitiva – composta por atividade física, atividade no computador e social - nas funções cognitivas e funcionalidade de idosos pertencentes a coorte EPIDOSO, residentes na Vila Clementino, São Paulo. Métodos: estudo prospectivo de intervenção controlado com dois grupos: grupo intervenção (GI; n=53; 75,5% mulheres; 76,3 ±6,8 anos) e grupo controle (GC; n=54; 85,2% mulheres; 75,3 ±7,2 anos), formados após triagem com Clinical Demential Rating (CDR; 0 ou 0,5 pontos) e Escala de Depressão Geriátrica (GDS 15; máximo de 5 pontos). Os idosos do GI participaram de estimulação cognitiva com atividade física, atividade no comutador e social, com sessões de 80 minutos, duas vezes por semana durante 17 semanas (total de 34 sessões), enquanto o GC seguiu a rotina habitual. Aplicaram-se testes neuropsicológicos e de funcionalidade: Montreal Cognitive Assessment (MoCA), Mini Exame do Estado Mental (MEEM), lista de palavras, evocação, fluência verbal e limitações nas atividades da vida diária (AVD - BOMFAQ) antes e ao final do período de intervenção. O efeito da intervenção em relação ao GC nas variáveis dependentes foi avaliado por meio de modelos de análise de covariância considerando a Intenção de Tratar (ITT) e, de forma secundária, fez-se a avaliação do efeito do número de presenças nas sessões (0 a 34). Resultados: Foram registradas 5 perdas no seguimento (3 no GI; 2 no GC). Na análise por ITT o GI mostrou um aumento significativo para a pontuação média do MoCA de 1,23 pontos (B=1,23, 95%CI [0,28; 2,19], p=0,012) em relação ao GC. Na análise que considerou a participação nas sessões, a pontuação final do MoCA aumentou em média 0,07 pontos (B=0,07, 95%CI[0,04;0,11], p<0,001) para cada aumento de uma unidade no número de participação, e a pontuação final do MEEM aumentou em média 0,03 pontos (B=0,03, 95%CI[0,01;0,05], p=0,022) para cada aumento de uma unidade no número de participação. Não foram observadas diferenças estatísticas nas demais variáveis dependentes. Conclusão: A intervenção realizada mostrou efeito positivo na melhora da cognição global de idosos cognitivamente normais ou com provável déficit cognitivo leve (CDR=0 ou 0,5), indicando que pode ser aplicada para prevenção de perdas cognitivas em contexto comunitário. Não foram evidenciadas, no entanto, melhorias nos domínios cognitivos específicos e na limitação das AVD. Espera-se que a presente pesquisa possa contribuir para o avanço na discussão de possíveis intervenções para prevenção de declínio cognitivo no contexto de políticas para a promoção da saúde no processo de envelhecimento.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Oficinas de estimulação cognitiva via computador e a melhoria na qualidade de vida de idosos de uma coorte populacional assistidos na atenção primária a saúde(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017-06-09) Bonilha, Ana Claudia [UNIFESP]; Ramos, Luiz Roberto [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/3798829566782422; http://lattes.cnpq.br/9803411933209293; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Objective: To evaluate the impact of the cognitive stimulation strategy, via computer, in the elderly with or without mild cognitive impairment (MCI), and the impact on their quality of life. Methods: This is a randomized controlled intervention study, aligned to a population cohort study, performed in a University Hospital care complex, with a qualitative and quantitative character. Data collection was performed before and after the intervention. The WHOQOL-Bref instrument was used to measure quality of life and semi-structured questions that generated categories of analysis. The data were scanned in a database in the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) program to perform descriptive analyzes. The sample consisted of 92 elderly individuals divided into 38 from the intervention group and 54 from the control group. There were 34 workshops lasting 17 weeks. Results: The majority of the elderly were female (81.5%), with an average of 75.5 (± 7.3) years of age, and 48% studied to the 1st degree. The results showed a significant increase in the quality of life of the elderly who participated in the intervention group. The overall mean of the post-test questionnaire was 16.14 (± 1.5) for the intervention group, being above the initial pre-test mean of 14.63 (± 1.5) and above average of the control group that scored 14.47 (± 1.6) in the post-test. The results showed a high level of self-evaluation of their physical, mental, social, environmental and quality of life. Through the analysis of the categories, the elderly who attended the workshops gained autonomy, confidence, improved memory, increased social networking, and included the digital age, learning to deal with different technologies. Conclusions: The present study demonstrated the effectiveness of cognitive stimulation workshops as a tool for maintaining and improving the quality of life of the elderly, as it is directly related to the degree of satisfaction, autonomy, independence and new social roles, as well as providing an active aging. Another gain was the learning of new contents and the social and digital inclusion of the participants.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Prevenção do declínio cognitivo via alfabetização digital e manejo de games virtuais: um estudo de intervenção controlado e randomizado em idosos da comunidade(Universidade Federal de São Paulo, 2022-07-27) Bonilha, Ana Cláudia [UNIFESP]; Ramos, Luiz Roberto [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/3798829566782422; http://lattes.cnpq.br/9803411933209293Objective: To evaluate the impact of cognitive stimulation via digital inclusion and game management on cognition in the elderly in primary health care. Method: This is a randomized controlled intervention study nested within a population-based cohort study. Based on the application of the Clinical Dementia Rating (CDR), individuals with scores of 0 and 0.5, and aged 60 years or older were included and randomly allocated to the Intervention Group (IG) and Control Group (CG). Initially, 160 participants met the selection criteria and underwent neuropsychological evaluation via Montreal Cognitive Assessment (MoCA), used before and after the intervention. The IG (n=62) participated in the computer-based intervention once a week for 1.5 hours for a total of 4 months. The CG (n=47) participated in Mindfulness workshops held with the same durability over the same time period. Results: The screening of cell phone and computer use in the initial sample (n=160) showed that 93% of the elderly have a cell phone, 82.5% of the devices is of the smatphone model with Internet access, 80% have a computer at home and, the majority (56.5%) fit with the basic level regarding use. Sixty-two elders in GI (50 women; 12 men), with a mean age of 74.8±6.3 years and 56.5% had high schooling, and 47 in CG (41 women; 6 men), with a mean age of 74±5.7 years and 46.8% with medium schooling, joined the study. 34% of the IG seniors had an income greater than or equal to 5 minimum wages, as well as 44.5% of the CG seniors. The IG who went through the Remembrance Workshops had on average 2.6 points more in MoCA after 4 months than the control group (p<0.001; 95%CI [1.90; 3.31]). The change in final MoCA decreased by 0.46 points (p<0.001; 95% CI [-0.57; -0.34]) for each additional unit in baseline MoCA. Individuals with average education had a 0.93 point (p=0.011; 95% CI [0.21; 1.64]) increase in MoCA change compared to individuals with low or high education. Conclusion: Digital inclusion combined with the practice of video games has the potential to improve cognition in the elderly. This prevention program can be structured to be applied in primary health care.