Navegando por Palavras-chave "Bayes' theorem"
Agora exibindo 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemSomente MetadadadosDevelopment of an open case-based decision-support system for diagnosis in oral pathology(Blackwell Publishing, 2007-05-01) Borra, R. C.; Andrade, P. M. [UNIFESP]; Correa, L.; Novelli, Moacyr Domingos; Univ Ibirapuera; Universidade de São Paulo (USP); Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Making diagnoses in oral pathology are often difficult and confusing in dental practice, especially for the lessexperienced dental student. One of the most promising areas in bioinformatics is computer-aided diagnosis, where a computer system is capable of imitating human reasoning ability and provides diagnoses with an accuracy approaching that of expert professionals. This type of system could be an alternative tool for assisting dental students to overcome the difficulties of the oral pathology learning process. This could allow students to define variables and information, important to improving the decision-making performance. However, no current open data management system has been integrated with an artificial intelligence system in a user-friendly environment. Such a system could also be used as an education tool to help students perform diagnoses. the aim of the present study was to develop and test an open case-based decisionsupport system.Methods: An open decision-support system based on Bayes' theorem connected to a relational database was developed using the C++ programming language. the software was tested in the computerisation of a surgical pathology service and in simulating the diagnosis of 43 known cases of oral bone disease. the simulation was performed after the system was initially filled with data from 401 cases of oral bone disease.Results: the system allowed the authors to construct and to manage a pathology database, and to simulate diagnoses using the variables from the database.Conclusion: Combining a relational database and an open decision-support system in the same user-friendly environment proved effective in simulating diagnoses based on information from an updated database.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Teorema de Bayes: uma proposta para o ensino médio(Universidade Federal de São Paulo, 2022-11-18) Reis, Saulo Cavalcante dos [UNIFESP]; Teles, Renato de Sá [UNIFESP]; Ferreira, Anderson Augusto [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/4040823794067327; http://lattes.cnpq.br/2218500317192746; http://lattes.cnpq.br/5464401425905236Esta dissertação de mestrado objetiva apresentar uma proposta de ensino do Teorema de Bayes para alunos do ensino médio, tendo em vista o cumprimento de algumas competências a serem desenvolvidas nesses alunos segundo a BNCC. Antes de expor o teorema, uma história contemplando a origem e o desenvolvimento do teorema é apresentada de modo não-exaustivo, focando em personagens sem os quais o teorema não seria concebido como método sistemático de busca de conhecimento, ou sem os quais também não se poderia enxerga-lo como parte da matemática aplicada. Segue-se daí uma formalização teórica da probabilidade, fornecendo bases para os últimos dois capítulos. Primeiro, para que o experimento mental originário de Thomas Bayes seja corretamente compreendido e, segundo, mostrar duas propostas de ensino do teorema: facilitar a descoberta de informações faltantes ou desconhecidas na resolução de problemas da probabilidade, e também enquanto método de evitar vieses de julgamento probabilístico em situações da vida real.