Navegando por Palavras-chave "Avaliação psicológica"
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- ItemAcesso aberto (Open Access)Avaliação de atletas adolescentes de voleibol: estilo parental, estresse, humor e autoestima(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2016-03-03) Manfrinati, Luís Eduardo D'Almeida [UNIFESP]; Padovani, Ricardo da Costa [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/5442923292795249; http://lattes.cnpq.br/4880244783808033; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Any type of sports development requires: knowledge and following established rules; specific psychomotor skills learning; concentration and attention to the movements; regular training; discipline and dedication. Objective: To study the family relations and psychological characteristics of adolescent athletes that participate in volleyball competitions. The specific aims were to measure the paternal and maternal parenting style; to evaluate the levels of stress, anxiety, humor and self-esteem. Methods: It is a comparative and quantitative study, split in two studies: Study 1 sample was formed by 30 volunteers, 15 athletes (GA) and 15 non-athletes (GNA), in a cross-case study. The instruments were Volunteer description, socioeconomic classification, Rosenberg?s self-esteem scale (EAR), Brunel?s mood scale (BRUMS), State-Trait Anxiety Inventory 6 (IDATE), Stress Scale for Adolescents (ESA) and Parental Behavior Inventory. The Study 2 sample was formed by 13 athletes, it?s a longitudinal study in four stages. Instruments: Competitive State Anxiety Inventory 2R (CSAI-2R),Brunel?s mood scale (BRUMS). The study was approved by the Ethics Committee of the Federal University of São Paulo (664.979). Results: In Study 1 the mother was identified by the GA group as the best relationship they had (80%) while in the GNA group both parents had the same percentage (53,3%). The groups presented predominance of positive parental behavior in comparison with the negative, except in the GNA?s maternal behavior. The anxiety levels of both groups were low and the stress scores indicated no signs of clinical disorders in either groups. The mood, the mental confusion, depression, fatigue were lower than vigor. The two groups differed statistically in self-esteem, mental confusion and vigor. GNA?s selfesteem and mental confusion were higher than the GA?s, although GA?s vigor scores were superior. As regards Study 2 the athletes obtained higher scores in competitive mood and anxiety in the opening stage "away from home?. However, lower scores were reached in the third stage, semi-final "at home", after a good performance on the previous stage. The principal discover was the different between the tension at opening and the other stages, which were related to the parental behavior from Study 1. Conclusion: It was noted the importance of parenting styles in the sporting development of adolescents, as well as the impact of the competitive environment in cognitive expression and the emotional reactions of young athletes.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Tradução da escala Learning Desabilities Quality of Life (LD/QOL15) de qualidade de vida de crianças e adolescentes com transtornos de aprendizado com prejuízos da leitura para o português brasileiro(Universidade Federal de São Paulo, 2024-11-22) Lima, Kléber Bezerra [UNIFESP]; Avila, Clara Regina Brandão de [UNIFESP]; Macedo, Elizeu Coutinho; http://lattes.cnpq.br/0683719309513445; http://lattes.cnpq.br/4265004102490366; http://lattes.cnpq.br/0267343916193569Introdução: É notável a interseção entre os transtornos de aprendizagem e a dinâmica familiar. A família pode oferecer um ambiente seguro e de apoio emocional, que é essencial para o bem-estar emocional e psicológico do aprendiz com transtornos. O impacto emocional da família diante do desafio em auxiliar o portador de um distúrbio não completamente compreendido por ela é um fator importante. Embora se reconheça a importância do ambiente familiar no desenvolvimento cognitivo, ainda há uma lacuna na compreensão dos padrões parentais relacionados aos transtornos de aprendizagem. Objetivo: Traduzir e adaptar para o Português Brasileiro a escala Learning Disabilities/Quality of Life 15 (LD/QOL15) de qualidade de vida de crianças e adolescentes com transtornos de aprendizado com prejuízos da leitura. Método: Projeto submetido ao CEP/UNIFESP e aprovado sob o nº 1019/2022. O estudo seguiu o fluxo: Etapa I – elaboradas duas traduções iniciais do Inglês para o Português Brasileiro; Etapa II – Síntese realizada por uma terceira pessoa tradutora; Etapa III – Retrotradução realizada por indivíduo bilíngue, cuja língua materna é o Inglês americano; Etapa IV – Revisão do Comitê de Especialistas; Etapa V – Pré-teste que avaliou a usabilidade do LD/QOL15. Resultados: As traduções elaboradas foram sintetizadas resultando em uma única versão do questionário. No total, 13 questões passaram por alguma modificação com base nas sugestões dos especialistas. Essas modificações incluem mudanças na redação para melhorar a compreensão, ajustar o vocabulário ao contexto brasileiro ou garantir consistência na tradução. A aplicação no pré-teste ajudou a identificar e corrigir problemas antes de aplicar o questionário final ao público-alvo. Conclusão: A escala LD/QOL15 traduzida para o Português Brasileiro, mostrou-se adequada para avaliar a qualidade de vida de indivíduos com dificuldades de aprendizagem e o impacto desses transtornos no ambiente familiar.