Navegando por Palavras-chave "Anamnese"
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- ItemAcesso aberto (Open Access)Avaliação clínica e por imagem da cirurgia artroscópica em articulação temporomandibular(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2016-08-23) Moreno, Roberto [UNIFESP]; Abrahão, Marcio [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/4440305851848835; http://lattes.cnpq.br/3045207445564225; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Objective: To evaluate the efficacy of surgical treatment with arthroscopy , the dysfunctions of the temporomandibular joints ( TMD ) . Method : We evaluated 450 patients with temporomandibular joint dysfunction (TMD ) , treated for 3 months with miorelaxante and physiotherapy board, after three months , only 32 patients had no improvement as local pain in the temporomandibular joint (TMJ ) and the mouth open . The 32 patients underwent physical examination , subjective assessment of pain using the Visual Analogue Scale (VAS ) , MRI and performed the arthroscopic lysis and washing. The data were compared with the same group after six months of surgery. Result: Arthroscopic surgery for TMD is effective and satisfactory results with improvement of pain in ATM and mouth opening , with no improvement regarding the evaluation of images , with a low complication rate .
- ItemAcesso aberto (Open Access)O ensino da semiologia médica no estado do Rio de Janeiro(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2006) Midão, Claudia Martins de Vasconcellos [UNIFESP]; Ruiz-Moreno, Lidia [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)A importância da Semiologia na formação do médico é ressaltada nas novas diretrizes curriculares, uma vez que aborda aspectos essenciais como a anamnese e o exame físico, associados à relação médico-paciente e formação ética. O objetivo desta pesquisa foi analisar o ensino da Disciplina de Semiologia nos Cursos de Medicina das Escolas do Estado do Rio de Janeiro. Foram analisados 14 cursos de graduação (11 privados e 4 públicos). Nesta pesquisa exploratória, construída a partir de abordagem quantitativa e qualitativa, os dados foram obtidos através de análise documental, aplicação de formulário e realização de entrevista semi-estruturada com os 18 coordenadores/responsáveis pela disciplina. Alguns traços do perfil dos docentes evidenciaram que a totalidade realizou formação lato sensu e a maior parte dos docentes são mestres e doutores, enquanto a formação pedagógica ainda é deficitária. Os atributos do bom professor, na óptica dos coordenadores, estão focados na formação generalista, atualização dos conhecimentos específicos da área, domínios das habilidades e procedimentos semiotécnicos, comunicação, postura ética e humanista e amor pela docência. A semiologia, articulada com outras disciplinas, é considerada fundamental na formação médica e representa o marco na entrada no ciclo profissionalizante. Na análise dos programas observou-se que os objetivos e conteúdos programáticos são semelhantes, entretanto a denominação da disciplina e a carga horária são diversas. As estratégias de ensino-aprendizagem, recursos didáticos e avaliação também mostram especificidades segundo a instituição. A padronização no ensino da prática semiotécnica foi considerada uma das principais dificuldades, além da disponibilidade de cenários de aprendizagem e da integração entre assistência, docência e pesquisa, sendo que não existe consenso entre os coordenadores sobre a inserção do aluno no SUS. Cremos que esta pesquisa pode contribuir na compreensão e na valorização do ensino da Semiologia Médica na formação do profissional e estimular novas produções científicas relacionadas com este processo de ensino-aprendizagem.
- ItemAcesso aberto (Open Access)O ensino da Semiologia nas escolas médicas do Estado do Rio de Janeiro(Associação Brasileira de Educação Médica, 2010-09-01) Midão, Claudia M. de Vasconcellos; Ruiz-Moreno, Lidia [UNIFESP]; Faculdade de Medicina de Petrópolis; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)In order to describe the teaching of the Medical Semiology the State of Rio de Janeiro, we studied 14 undergraduate medical courses (11 private and 3 public). Using a quantitative and qualitative approach, data were obtained through document analysis of teaching programs, application of a form, and interviews with course coordinators. The objectives and contents of the Medical Semiology were similar between different medical schools, although they adopted different names, positions in the curriculum, and course load. The teaching-learning strategies, didactic resources, and grading or evaluation were also specific to each institution. One of the main difficulties was lack of standardization of practical teaching in basic clinical skills like medical interviews and physical examination, along with the lack of available learning scenarios and lack of integration between teaching, patient care, and research.
- ItemRestritoPerfil audiológico e análise da autopercepção auditiva pós COVID-19(Universidade Federal de São Paulo, 2023-11-14) Felix, Larissa de Assis [UNIFESP]; Andrade, Adriana Neves de [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/2949333590464070; https://lattes.cnpq.br/9614997335460268Introdução: A Síndrome Respiratória Aguda Grave (SARS-Cov-2) está relacionada ao coronavírus 2 que apresenta sintomas semelhantes a um quadro gripal. Estudos evidenciaram que o SARS-CoV-2 afeta diversos sistemas sensoriais do ser humano, e o impacto vascular e imunológico, decorrente da infecção viral, pode afetar as estruturas sensoriais e mecânicas do sistema auditivo. Objetivo: Analisar os resultados da anamnese, avaliação audiológica e da autopercepção auditiva em indivíduos pós diagnóstico confirmado de COVID-19. Método: Foi realizado um estudo retrospectivo/prospectivo em pacientes com diagnóstico confirmado de COVID-19, encaminhados para a avaliação audiológica no período de março de 2021 a março de 2023. Os dados foram coletados mediante a análise das respostas dos questionários com informações genéricas sobre saúde, audição e específicos da COVID-19 e da avaliação audiológica básica (audiometria tonal, logoaudiometria e medidas de imitância acústica). Os resultados foram submetidos à análise descritiva. Resultados: Foram avaliados 22 indivíduos entre 18 e 53 anos de idade (média de idade de 42,5 anos) sendo 72,7% do sexo feminino e com boa saúde geral. 95,5% da amostra procurou atendimento por queixas de perda auditiva, zumbido, tontura e outros. A maioria dos participantes foi diagnosticado por PCR-RT, Cerca de 78% dos indivíduos afirmaram ter sequelas pós COVID-19 e 50% perceberam piora na audição. Na audiometria, 66,7% da amostra apresentou limiares auditivos normais em uma das orelhas; 77,30% desempenho adequado no índice de reconhecimento de fala e 72,8% boa mobilidade da membrana timpânica com reflexos acústicos contralaterais presentes em níveis normais (54,5%). Conclusão: Os indivíduos avaliados tinham boa saúde geral, mas apresentaram queixas auditivas e sequelas após a infecção por COVID-19. Na avaliação audiológica a maioria da amostra não apresentou perda auditiva, dificuldades para entender a fala e/ou alteração no sistema tímpano ossicular. Metade dos indivíduos relataram piora da audição pós COVID-19.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Relação entre dados coletados na anamnese e distúrbio do processamento auditivo(CEFAC Saúde e Educação, 2014-04-01) Fridlin, Sheila Lindenbojm; Pereira, Liliane Desgualdo [UNIFESP]; Perez, Ana Paula; CFFa; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP); Universidade Federal FluminensePurpose the aim of this study was to attempt to correlate data from auditory processing with the data collected during the interview of children and teenagers. Method we analyzed the information from medical records of 51 patients of both genders, ages 5 to 20 years, assisted at the auditory processing evaluation service, UNIFESP. The features observed in the interview were: learning difficulties, presence of depression / motivation, use of medication, need for psychological treatment or pedagogical, and problems with attention and memory. Results we found 86% of cases with learning difficulties, 43% were receiving psychological treatment or pedagogical, 37% had problems with attention and memory, and 33% were using medication. None of these symptoms, however, could be associated with changes in temporal processing (ordinance and resolution) and recognition of non-verbal sounds in dichotic task (selective attention). Conclusion it is necessary to produce new studies to discuss the emotional and social issues received during the interview that possibly are related to auditory processing disorders and learning difficulties.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Semiologia integrada: uma experiência curricular de aproximação antecipada e integrada à prática médica(Associação Brasileira de Educação Médica, 2009-06-01) De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]; Lucchese, Ana Cecília [UNIFESP]; Dias, Cíntia Camargo [UNIFESP]; Abud, Cristiane Curi [UNIFESP]; Nogueira-Martins, Luiz Antonio [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)An early clinical exposure program was developed with the aim of avoiding fragmentation and stereotyped behaviors during medical training. Second-year medical students received an introductory course on Integrated Basic Clinical Skills (BCS), which included hospital rounds followed by case discussions led jointly by faculty members from medical psychology and various clinical areas (internal medicine, pediatrics, obstetrics, gynecology, and geriatrics). Special care was taken to provide a model in which medical students could learn about biological, psychological, and social aspects of illness within the same format. The article discusses the objectives, logistics, and staff of the course, based on the experience at the Federal University in São Paulo. The model offers an integrated model for both students and faculty. Further studies are necessary to evaluate these preliminary findings.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Sequência de Möbius: protocolo de anamnese e avaliação - relato de caso(Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, 2009-01-01) Albuquerque, Tatiana Cantarelli Andrade Lima De [UNIFESP]; Barreto, Renata Ramalho Da Silva [UNIFESP]; Costa, Thieza Christy Carregã Martins Da [UNIFESP]; Guedes, Zelita Caldeira Ferreira [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Möbius Sequence (MS) was initially described by Von Graefe, in 1888. It is characterized by palsy of VI and VII cranial nerves, determining absence of facial expression accompanied by convergent strabismus. In the children assessed in this group all described characteristics are found. However, palsy caused by other cranial nerves may also occur, impairing soft palate and tongue mobility and thus making it difficult to produce phonemes and/or showing excessive nasalization during their emission. The present study had the aim to disclose the protocol used at our institution with MS patients and to report a case from this service, as mere example. The protocol consists of two parts: anamnesis and evaluation of stomatognathic structures and functions. The anamnesis is carried out using a questionnaire responded by the caregivers, with the aim to gather information about the patient's history, since birth. The evaluation investigates mobility, motricity, muscular tonus and posture of the phonoarticulatory organs, and activities of neurovegetative functions. The muscles responsible for facial expression are also individually assessed, in order to evaluate the real possibilities for these patients' expression. To exemplify both parts of the protocol, a 10-year-old male patient was evaluated, and the results are described in this study. He has been attending therapy at this institution since 2000. With this protocol, we had the aim to identify clinical symptoms of MS related to Speech-Language Pathology, as well as to describe the individual characteristics.