Navegando por Palavras-chave "Adaptation, psychological"
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- ItemAcesso aberto (Open Access)Impacto da dieta cetogênica sobre o comportamento adaptativo e os marcadores inflamatórios em crianças e adolescentes com epilepsia fármaco-resistente(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017) Gregório, Marcela Marques de Oliveira [UNIFESP]; Guilhoto, Laura Maria de Figueiredo Ferreira [UNIFESP]; Mazzacoratti, Maria da Graça Naffah [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/0945751507151552; http://lattes.cnpq.br/8910334531973071; http://lattes.cnpq.br/6508630041979509; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Objetivo: A dieta cetogênica (DC) é indicada para epilepsia fármaco-resistente e pode modular a epileptogênese e a neuroproteção, envolvidas na expressão de vias inflamatórias. Este estudo analisou o impacto da DC clássica na redução de crises epilépticas e paroxismos no EEG, comportamento adaptativo e biomarcadores inflamatórios séricos em crianças e adolescentes. Métodos: Este estudo longitudinal foi realizado em um centro de epilepsia terciária do Hospital São Paulo, Brasil e avaliou 16 crianças com epilepsia fármaco-resistente (6 meninas) entre 1 e 20 anos (10,0 ± 6,48) submetidas à DC. O acompanhamento durante um período de 6 meses compreendeu a análise da escala de comportamento adaptativo Vineland, contagem de descargas epileptiformes interictais no vídeo-EEG de 24 horas e mensuração sérica de biomarcadores inflamatórios (IL-1Beta, IL-6, IL-8, IL-10, TNF-alfa, PCR). Resultados: Os pacientes atingiram 50,1% (p<0,001) e 30,9% (p=0,014) de redução de crises no terceiro e sexto meses de tratamento com DC, respectivamente, sem modificação significativa no EEG. O comportamento adaptativo melhorou desde o período basal até 6 meses em todos os domínios: motricidade (p=0,005); comunicação (p=0,012); socialização (p=0,019) e atividade de vida diária (p=0,053). Os valores de biomarcadores inflamatórios no período basal em comparação com os controles foram: menores para IL-10 (p=0,030), IL-6 (p=0,050) e IL-8 (p=0,029); maiores para PCR (p=0,030); e não houve alterações para IL-1Beta (p=0,400) e TNF-alfa (p=0,336). Entre o período basal até 6 meses houve aumento nos níveis de IL-10 (p=0,005), IL-6 (p=0,002), IL-8 (p=0,009), redução leve de TNF-alfa (p=0,053) e nenhuma alteração em PCR (p=0,097) e IL-1Beta (p=0,246). Conclusão: O tratamento com DC promoveu boa redução de crises epilépticas independente dos achados eletroencefalográficos e melhora no comportamento adaptativo. No período basal, houve níveis mais baixos em comparação com os controles de alguns biomarcadores inflamatórios que aumentaram durante o tratamento e que podem desempenhar papel ambiguo na ação da DC.
- ItemSomente MetadadadosRepercussões maternas do diagnóstico pré-natal de anomalia fetal(Univ Fed Sao Paulo, Dept Enfermagen, 2016) Nunes, Tatiane Santos [UNIFESP]; Abrahao, Anelise Riedel [UNIFESP]Objective: To compare coping strategies for congenital abnormalities pre-natal diagnosis of viable and nonviable fetuses. Methods: Quantitative cross-sectional study of 120 pregnant women, conducted in a center of excellence of fetal medicine, from January to December, 2014. Data were obtained through the following: semi-structured interviews which included socio-demographic information, personal and obstetrics history, and use of the coping strategies inventory. The tests used to compare categorical variations between viable and non-viable malformations were the chi-squared test, and Fisher's exact test or likelihood ratios. Student's t-test was used for continuous variables, and when necessary, it the Analysis of Variance was used. Results: There were significant differences in the self-control strategy between pregnant women diagnosed with a non-viable fetus compared to those diagnosed with a viable fetus. Conclusion: Pregnant women diagnosed with a non-viable fetal anomaly presented a greater tendency to use
- ItemAcesso aberto (Open Access)Well-being and help-seeking: an exploratory study among final-year medical students(Associação Médica Brasileira, 2011-08-01) Leão, Paula Bertozzi de Oliveira e Sousa; Nogueira-Martins, Luiz Antonio [UNIFESP]; Menezes, Paulo Rossi; Bellodi, Patrícia Lacerda; Universidade de São Paulo (USP); Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)OBJECTIVE: Doubts, competitiveness and preparation for the residency examination increase stress and insecurity at the end of medical course. Well-being is very important at this point, but it is known that medical students are reluctant to seek help, particularly for emotional problems. This study investigated the relationship among well-being, perceived needs and help-seeking in final-year students. METHODS: Well-being was assessed using Beck's Inventories of Anxiety (BAI) and Depression (BDI) and the WHOQOL-brief (quality of life). A questionnaire was used to assess perceived needs and medical school support resources. RESULTS: The students reported good quality of life (68%) but presented anxiety (27%), depression (20%) and impaired social functioning. Fifty-one percent of the students acknowledged academic needs and 25% psychological needs. Only a portion of the students with anxiety and depression or bad quality of life used the institutional support. Female gender, perceived psychological needs and anxiety symptoms were associated to the use of the Mental Health Service. Satisfaction with mentoring relationships and positive changes were associated to Mentoring attendance. CONCLUSION: There are different factors involved in help-seeking and identifying specificities in the use of institutional support resources can help to develop strategies to sensitize students about help-seeking during the medical course