Now showing items 1-10 of 17

    • Como consentir sem entender? 

      Miranda, Vanessa Da Costa; Fêde, Ângelo Bezerra De Souza; Lera, Andréa Thaumaturgo; Ueda, Aline; Antonangelo, Daniela Veiga; Brunetti, Karina; Riechelmann, Rachel [UNIFESP]; Del Giglio, Auro (Associação Médica Brasileira, 2009-01-01)
      BACKGROUND: The Consent Form (CF) is an important document that informs patients about benefits and risks of a study, it assures patients the right to accept or reject participation in a procedure related to their health. ...

    • Compreensão de fala em situação de mensagem competitiva em afásicos 

      Ortiz, Karin Zazo [UNIFESP]; Peroni, Caroline [UNIFESP] (CEFAC Saúde e Educação, 2008-01-01)
      PURPOSE: to analyze the performance of aphasic patients with mild comprehension disorders in tasks of back-image and selective attention to verbal sounds in listening tasks with competitive message. METHODS: the patients ...

    • A compreensão do paciente sobre o termo de consentimento informado em cirurgia plástica 

      Neder Netto, Jose [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2019-07-25)
      Introduction: With the increase in the numbers of complaints and lawsuits against physicians however dealing with possible medical error causing the large increase in the judicialization of medicine in recent years and ...

    • Efeitos da estimulação da fluência de leitura com ênfase na prosódia 

      Pinto, Joana Cecilia Baptista Ramalho [UNIFESP]; Navas, Ana Luiza Gomes Pinto (Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, 2011-03-01)
      PURPOSE: To characterize the reading ability of children with five years of education according to temporal standards, as well as to compare the reading fluency performance of these children before and after a reading ...

    • Estudo normativo do desempenho de leitura medido por meio da tabela MNREAD-P em escolares normo-leitores 

      Souza, Yan Jonathan D' Almeida [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo, 2022-11-24)
      Objetivos: A habilidade de leitura é um importante fator no acesso social e cultural com importante impacto nas atividades produtivas. Com o avanço da escolaridade e o ganho da familiaridade com as palavras, a leitura ...

    • Fluência e compreensão leitora em escolares com dificuldades de leitura 

      Nascimento, Tânia Augusto [UNIFESP]; Carvalho, Carolina Alves Ferreira de [UNIFESP]; Kida, Adriana de Souza Batista [UNIFESP]; Ávila, Clara Regina Brandão de [UNIFESP] (Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, 2011-12-01)
      PURPOSE: To characterize the performance of students with reading difficulties in decoding and reading comprehension tasks as well as to investigate the possible correlations between them. METHODS: Sixty students (29 girls) ...

    • Função pragmática da linguagem e compreensão leitora na dislexia 

      Carvalho, Carolina Alves Ferreira de [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2013)
      Objetivo: Investigar o desempenho de escolares sem queixas de leitura e com Dislexia, na avaliacao da leitura, da funcao pragmatica e de habilidades da linguagem e, a partir destas, identificar variaveis preditoras da ...

    • Habilidades subjacentes preditoras da compreensao leitora em escolares do Ciclo I e II do Ensino Fundamental 

      Chang, Eliane Mi [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2013)
      OBJETIVO: Caracterizar o desempenho de escolares, com e sem queixa de leitura, em tarefas de compreensao e de habilidades subjacentes a leitura, investigar correlacoes entre essas variaveis e qual variavel e a melhor ...

    • Monitoramento da compreensão de leitura por tarefa de detecção de inconsistências: medidas online e offline 

      Bueno, Gabriela Juliane [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2020-02-19)
      The aim of the present study was to characterize Brazilian school children in the 5th grade of elementary school based on the level of reading monitoring, according to online and offline procedures, and the cognitive-linguistic ...

    • Neuropsychological aspects of 10-year-old children 

      Osborn, Ellen [UNIFESP]; Pereira, Liliane Desgualdo [UNIFESP] (Instituto Israelita de Ensino e Pesquisa Albert Einstein, 2012-12-01)
      OBJECTIVE: To characterize neuropsychological aspects of 10-yearold children. METHOD: Out of 30 children, 26 cognitively normal 10-year-old public school students answered tests extracted from Luria-Nebraska Neuropsychological ...