As Diferentes Representações Sociais Do Consumo De Álcool Entre Adolescentes

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Data
2017-09-06
Autores
Yamauchi, Luciane Maya [UNIFESP]
Orientadores
Avallone, Denise De Micheli [UNIFESP]
Tipo
Dissertação de mestrado
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Resumo
The recurrent and early alcohol use among adolescents has been the subject of several studies, since they show that the early consumption increases the chances for a future dependence, besides several other cognitive and social damages. OBJECTIVES: Understand the different social representations of adolescents about alcohol use and to identify possible variables that may influence the construction of these representations, namely: adolescents' use of the substance and sociodemographic aspects - such as age, gender, social level, etc., with the purpose of generating data and analysis that can help in the programs of prevention of the use of drugs. METHODS: A questionnaire was applied to 386 students from the 7th grade of Elementary School to the 3rd grade of High School, from 2 private schools and 3 public schools from the South Zone of São Paulo city. For the data collection, a questionnaire was applied containing: 1. Sociodemographic profile questions; 2. Substance use frequency table and area 1 of the DUSI (Drug Use Screening Inventory); 3. Word Evocation Questionnaire. For the descriptive statistical analysis, the software R was used; for the analysis of Social Representations, Vergès Prototypic Analysis (AP) was performed, which consists of discriminating freely evoked words from a term inductor, in the case: "What comes to mind when talking about alcoholic beverages", Considering the evocation frequency of the word (F) and the mean order of recall (OME); the similarity analysis was used to confirm the centrality of the words, with the last two analyzes being carried out through IRAMUTEQ software. RESULTS: We recorded 1930 evocations with mention of 586 different words. The salient elements identified as being more susceptible to compose the Central Nucleus were "Cerveja" and "Festas", and added to the organizing elements of the similarity analysis that were "Festas" and "Adolescência", having a strong connection with the words "Amigos", "Diversão" and "Zoeira". It was observed that beer was the drink most consumed by this population, always being linked to the image of parties, joy and satisfaction, expressing positive aspects regarding the use, such as sociability and relaxation. CONCLUSION: It was concluded with the results that the consumption of alcoholic beverages is still considered common in Brazilian daily life. This fact tends to be more common in the absence of a consensus on the consumption of the drink, since it is freely propagated as something common among adolescents. Given the numerous damages that alcohol consumption can cause, especially in this phase of life, it is believed that a greater focus is needed on prevention programs to this drug, and especially, the postponement of its first contact.
O recorrente e precoce consumo de bebidas alcoólicas entre adolescentes tem sido alvo de diversos estudos, uma vez que evidenciam a relação entre consumo precoce e desenvolvimento de dependência, além outros prejuízos cognitivos e sociais que o uso pode causar. OBJETIVOS: Identificar as diferentes representações sociais de adolescentes sobre o uso de álcool, identificar possíveis variáveis que podem influenciar a construção destas representações e gerar análises que possam ajudar nos programas de prevenção do uso de drogas. MÉTODO: Participaram do estudo 386 estudantes do 7º ano do Ensino Fundamental ao 3º ano do Ensino Médio, de 2 escolas particulares e 3 escolas públicas da Zona Sul da cidade de São Paulo. Para a coleta de dados, foi aplicado um questionário contendo: 1. Questões de perfil sociodemográfico; 2. Tabela de frequência de uso de substâncias e a área 1 do DUSI (Drug Use Screening Inventory); 3. Questionário de Evocação de Palavras. Para as análises estatísticas descritivas utilizou-se o software R; para análise das Representações Sociais realizou-se a Análise Prototípica (AP) de Vergès, que consiste na discriminação de palavras evocadas livremente a partir de um termo indutor, considerando a frequência de evocação da palavra (F), ordem média de evocação (OME) e importância (OMI). A confirmação da centralidade das palavras identificadas foi feita por meio da análise de similitude utilizando-se o software IRAMUTEQ. RESULTADOS: Foram registradas 1930 evocações com menção de 586 palavras diferentes. Os elementos salientes identificados como sendo mais suscetíveis para compor o Núcleo Central foram “Cerveja” e “Festas”, e somados aos elementos organizadores da análise de similitude que foram "Festas" e "Adolescência", possuindo forte ligação com as palavras "Amigos", "Diversão" e "Zoeira", constatou-se que a cerveja foi a bebida mais consumida por esta população, estando sempre vinculada a imagem de festas, alegria e satisfação, expressando aspectos positivos frente ao uso, como sociabilidade e descontração. CONCLUSÃO: O consumo de bebidas alcoólicas ainda é considerado algo comum no cotidiano brasileiro, mesmo para os que, por lei, não poderiam acessá-las com a facilidade que possuem. E este fato tende a ser mais comum diante a falta de um consenso sobre o consumo da bebida, uma vez que ela é propagada livremente como algo comum entre adolescentes mas ao mesmo tempo proibida à venda para a faixa etária. Diante aos inúmeros prejuízos que o consumo de álcool pode causar, principalmente nessa fase da vida, acredita-se que é necessário um maior foco nos programas de prevenção ao uso dessa droga, e principalmente, o adiamento de seu primeiro contato.
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