Applicability of the CERAD neuropsychological battery to Brazilian elderly

Nenhuma Miniatura disponível
Data
2001-09-01
Autores
Bertolucci, Paulo Henrique Ferreira [UNIFESP]
Okamoto, Ivan Hideyo [UNIFESP]
Brucki, Sonia Maria Dozzi [UNIFESP]
Siviero, Marilena Occhini [UNIFESP]
Toniolo Neto, João [UNIFESP]
Ramos, Luiz Roberto [UNIFESP]
Orientadores
Tipo
Artigo
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Resumo
There is a limited choice of psychometric tests for Portuguese speaking people which have been evaluated in well defined groups. A Portuguese version of CERAD neuropsychological battery was applied to a control group of healthy elderly (CG) (mean age 75.1 years/ education 7.9 years), 31 Alzheimer disease (AD) patients classified by clinical dementia rating (CDR) as CDR1 (71.4/ 9.0) and 12 AD patients CDR 2 (74.1/ 9.3). Cut-off points were: verbal fluency-11; modified Boston naming-12; Mini-mental State Examination (MMSE) -26; word list memory-13; constructional praxis-9; word recall-3, word recognition-7; praxis recall-4. There was a significant difference between CG and AD-CDR1 (p<0.0001) for all tests. There was a less significant difference for constructional praxis and no difference for Boston naming. Comparison between AD-CDR1 and AD-CDR2 showed difference only for MMSE, verbal fluency, and Boston naming. The performance of CG was similar to that of a US control sample with comparable education level. These results indicate that this adaptation may be useful for the diagnosis of mild dementia but further studies are needed to define cut-offs for illiterates/low education people.
Existem poucos instrumentos psicométricos em português aplicados em grupos bem definidos. Uma versão em português da bateria neuropsicológica CERAD foi aplicada a um grupo controle de 85 idosos saudáveis (GC) (média de idade 75,1/ média de educação 7,9), 31 indivíduos com doença de Alzheimer (DA) classificados pela Classificação Clínica para Demência (CDR) como CDR1 (71,4/ 9,0) e 12 indivíduos com DA CDR2 (74,1/ 9,3). Os pontos de corte foram: fluência verbal -- 11; teste de nomeação de Boston --12; MEEM -- 26; memória da lista de palavras -- 13; praxia construtiva -- 9; evocação de palavras -- 3; reconhecimento de palavras -- 7; evocação da praxia -- 4. Houve uma diferença significativa (p<0,0001) para todos os testes, exceto o de nomeação de Boston (p<0,368). A comparação entre AD-CDR1 e AD-CDR2 mostrou diferença apenas para o MEEM, fluência verbal e teste de nomeação de Boston. O desempenho do GC foi semelhante ao de uma população controle americana pareada para nível educacional. Estes resultados indicam que esta adaptação pode ser útil para o diagnóstico de demência inicial, mas estudos mais detalhados devem ser realizados para determinar os pontos de corte para pessoas analfabetas ou com baixa escolaridade.
Descrição
Citação
Arquivos de Neuro-Psiquiatria. Academia Brasileira de Neurologia - ABNEURO, v. 59, n. 3A, p. 532-536, 2001.
Coleções