• RI - Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Sobre
    • RI Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
  • English 
    • português (Brasil)
    • English
    • español
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Escola Paulista de Medicina (EPM)
  • Teses e Dissertações
  • PPG - Medicina (Endocrinologia e Metabologia)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Escola Paulista de Medicina (EPM)
  • Teses e Dissertações
  • PPG - Medicina (Endocrinologia e Metabologia)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Comparação da insulina humana associada à educação intensiva com a insulina análoga no controle glicêmico de pacientes com Diabetes Mellitus tipo 1 de um sistema público de saúde

View/Open
TESE MESTRADO (2) (1) (1).pdf (9.763Mb)
Date
2021-10-14
Author
Santomauro, Caroline Nagaoka [UNIFESP]
Metadata
Show full item record
Abstract
INTRODUÇÃO: A população com Diabetes Mellitus vem crescendo potencialmente com um custo elevado para o sistema público, especialmente os pacientes com mau controle metabólico que apresentam complicações vasculares. O tratamento ideal do diabetes tipo 1 é a insulinoterapia intensiva, seja com as insulinas humanas fornecidas regularmente pelo SUS seja com os análogos de insulina que proporcionam maior flexibilidade ao paciente em relação à administração, menor risco de hipoglicemia noturna, mas com eficácia semelhante no controle glicêmico a um maior custo. Sabe-se, no entanto, que a intervenção educacional pela equipe multiprofissional junto à adesão ao tratamento melhora o controle glicêmico desses pacientes. OBJETIVO: Verificar o papel da intervenção educacional ao esquema basal-bolus com insulina humana NPH e regular em comparação ao uso de análogo de insulina em pacientes com descompensação metabólica. MÉTODOS: Trata-se de um estudo prospectivo de 6 meses com 51 pacientes entre 10 e 18 anos de idade, incompletos, atendidos por um serviço de saúde ambulatorial de uma universidade pública do estado de São Paulo, Brasil. Foram formados dois grupos de pacientes sendo um que utiliza insulina humana e que recebeu a intervenção educacional em consultas de enfermagem e outro que utiliza análogos de insulina, porém sem a intervenção educacional. Foi aplicado um questionário para avaliar a eficácia da intervenção educacional em relação ao manejo do diabetes. Foram avaliados dados demográficos e informações da doença e tratamento a partir do prontuário eletrônico disponível na instituição. RESULTADOS: O estudo mostrou que não houve diferença estatística no controle da hemoglobina glicada dos pacientes dentro de cada grupo após 6 meses de estudo. O grupo que recebeu a intervenção educacional na primeira consulta teve a média de hemoglobina glicada de 11,45 ± 2,21 e após 6 meses de 10,98 ± 2,13 (p = 0,208). O grupo em uso de insulina análoga sem a intervenção educacional apresentou a média de hemoglobina glicada de 10,01 ± 1,84 na primeira consulta e de 9,76 ± 1,98 (p = 0,839) na última consulta. Na comparação intergrupos também não houve diferença estatística na hemoglobina glicada (p = 0,524). No entanto, o conhecimento acerca da doença (p = 0,048), a educação para aplicação de insulina (p = 0,000) e a monitorização (p = 0,002) contribuíram para a melhora do controle glicêmico. DISCUSSÃO E CONCLUSÃO: A insulina humana associada à orientação intensiva de enfermagem não se mostrou inferior às insulinas análogas em relação ao controle glicêmico. A intervenção educacional intensiva realizada pelo enfermeiro junto à equipe de saúde possui um grande potencial para o bom controle glicêmico dos pacientes com DM1 em uso de insulina humana.
 
INTRODUCTION: The population with Diabetes Mellitus has been growing potentially at a high cost to the public system, especially patients with poor metabolic control who have vascular complications. The ideal treatment for type 1 diabetes is intensive insulin therapy, either with human insulins regularly provided by SUS or with insulin analogues that provide greater flexibility to the patient in relation to administration, less risk of nocturnal hypoglycemia, but with similar efficacy in the control glycemic at a higher cost. It is known, however, that the educational intervention by the multiprofessional team together with adherence to treatment improves the glycemic control of these patients. OBJECTIVE: To verify the role of educational intervention to the basal-bolus regimen with human NPH and regular insulin in comparison to the use of insulin analogue in patients with metabolic decompensation. METHOD: This is a prospective study of 6 months with 51 patients between 10 and 18 years of age, incomplete, attended by an outpatient health service of a public university in the state of São Paulo, Brazil. Two groups of patients were formed, one using human insulin and receiving educational intervention in nursing consultations and another using insulin analogues but without educational intervention. A questionnaire was applied to assess the effectiveness of educational intervention in relation to the management of diabetes. Demographic data and information on the disease and treatment were evaluated using the electronic medical record available at the institution. RESULTS: The study showed that there was no statistical difference in the control of glycated hemoglobin in patients within each group after 6 months of study. The group that received the educational intervention in the first consultation had a mean glycated hemoglobin of 11.45 ± 2.21 and after 6 months of 10.98 ± 2.13 (p = 0.208). The group using insulin analogue without educational intervention had a mean glycated hemoglobin of 10.01 ± 1.84 at the first visit and 9.76 ± 1.98 (p = 0.839) at the last visit. In the intergroup comparison, there was also no statistical difference in glycated hemoglobin (p = 0.524). However, knowledge about the disease (p = 0.048), education on insulin application (p = 0.000) and monitoring (p = 0.002) contributed to the improvement of glycemic control. DISCUSSION AND CONCLUSION: Human insulin associated with intensive nursing guidance was not inferior to insulin analogues in relation to glycemic control. The intensive educational intervention carried out by the nurse with the health team has great potential for good glycemic control of patients with DM1 using human insulin.
 
URI
https://repositorio.unifesp.br/xmlui/handle/11600/63645
Collections
  • PPG - Medicina (Endocrinologia e Metabologia) [171]

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit Date

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV