Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/60984
Title: Construções geométricas interessantes
Other Titles: Interesting Geometric Constructions
Authors: Ferraz, Vanessa Gonçalves Paschoa [UNIFESP]
Oliveira, Robert Miranda de [UNIFESP]
http://lattes.cnpq.br/5863543611534114
http://lattes.cnpq.br/6085710592792803
Keywords: Geometria.
Construções geométricas.
Régua e compasso.
Polígonos regulares.
Issue Date: 1-Mar-2021
Publisher: Universidade Federal de São Paulo
Citation: OLIVEIRA, Robert Miranda de. Construções Geométricas Interessantes. 2021. 110 p. Dissertação (Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional – PROFMAT) – Universidade Federal de São Paulo, São José dos Campos, 2021.
Abstract: Neste texto foram selecionadas e exploradas construções geométricas interessantes que possam ser abordadas na sala de aula ou em projetos extra-classe com alunos do ensino fundamental e ensino médio. São explicados todos os passos para a construção destas figuras com uso de régua e compasso. A ideia é que inicialmente o professor da turma ajude os alunos e depois os alunos adquiram habilidade para seguir os passos de construção sozinhos. Algumas construções servem de motivação para a introdução e/ou manutenção de conceitos do plano pedagógico como: ângulos, paralelismo, perpendicularidade, proporcionalidade, semelhança de figuras, simetria. O passo a passo das construções também ficará em um banco de dados divulgado na internet a disposição de todos.
In this text was interesting geometric constructions selected and explored, than can be approached in the classroom or in extra-class projects with elementary and high school students. Are explained all the steps for the construction of these figures with ruler and compass will be explained. The idea is that initially the class teacher helps the students and than the students acquire the ability to follow the construction steps on their own. Some constructions serve as a motivation for the introduction and/or maintenance of concepts from the pedagogical plan such as: angles, parallelism, perpendicularity, proportionality, similarity of figures, symmetry. The construction step-by-step will be in a database published on the internet available to all.
URI: https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/60984
Appears in Collections:Dissertação de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Versão-final_ Robert_PROFMAT.pdf3.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.