Impacto vocal nas atividades do dia a dia de professores: um estudo com o protocolo perfil de participação e atividades vocais

View/ Open
Date
2009-01-27Author
Oliveira, Adriana Antonia Barreto Ricarte de [UNIFESP]
Advisor
Chiari, Brasilia Maria [UNIFESP]Type
Dissertação de mestradoMetadata
Show full item recordAlternative Title
Impact on the voice of the day to day activities of teachers: a study with the protocol voice activity and participation profileAbstract
Objective: To analyze the impact of vocal activities in the daily life of teachers in high school. Correlate the finding of self-perception of their voice problem with other aspects of the protocol. Methods: The sample consisted of 86 teachers in 5 schools selected network of private high school in Maceió-AL, and assorted random from an average of 15 teachers from each school. Each teacher responded to the protocol of Voice Activity and Profile Vocals individually, pointing to a visual scale ranging from 0 to 10 your opinion. This protocol is composed of 28 issues with the integrated presence in five areas: self-perception of the severity of their voice problem, effects on employment, effects on daily communication, effects on the media and its effects on emotion, included specifically to evaluate the quality of life and result in treatment of vocal disorders. It also offers two additional scores to complement the research, the scores of limitation in activities (PLA) and scores of restriction of participation (PRP). Results: Comparing the groups with and without vocal complaints were verified all statistically significant (p <0.001) and in all aspects of the higher scores were found in the group with vocal complaints. The average self-perception of the degree of their voice problems was 5.56 points, to a planned total of 10 points. The average effect on employment was 12.40 points, at a projected total of 40 points. The average effect on daily communication was 31.60 points, at a projected total of 120 points. The average effect on the media was 9.81 points, at a projected total of 40 points. The average impact on their emotion was 20.20 points, at a projected total of 70 points. A score of limitation in activities was 11.10 points, at a projected total of 30 points. A score of restriction of participation was 5.50 points, at a projected total of 30 points. The scoring average was 79.50 points points in a projected total of 280 points. Conclusion: The average of the aspects analyzed was 79.50 points verifying so that teachers feel limited in the exercise of their profession, but not limited to exercise it. The correlation of all aspects were statistically significant, which shows the reliability of the study since it was adopted a significance value p <1%. The scores of additional limitations and restrictions for participating in vocal activities of everyday life gave values of 11.10 and 5.50 points respectively, meaning that teachers with vocal complaints sometimes feel limited in exercising its function of teaching. Objetivo: Analisar o impacto vocal nas atividades do dia a dia em professores do ensino médio. Correlacionar os achados da auto-percepção do seu problema vocal com os demais aspectos do protocolo. Métodos: A amostra foi constituída por 86 professores selecionados em 7 escolas da rede particular de ensino médio de Maceió-AL, selecionados aleatoriamente uma média de 15 professores de cada escola. Cada professor respondeu o protocolo de Perfil Participação em Atividades Vocais individualmente, assinalando em uma escala visual que varia de 0 a 10 o seu parecer. Este protocolo é composto por 28 questões com a presença integrada em cinco aspectos: 1. auto-percepção da severidade do seu problema vocal; 2. efeitos no trabalho; 3. efeitos na comunicação diária; 4. efeitos na comunicação social e 5. efeitos na sua emoção, engl obados especi ficamente para avaliar a qualidade de vida e o resultado de tratamentos em transtornos vocai s. O protocolo oferece, ainda, dois escores adicionais como complemento da pesquisa, a pontuação de limitação nas atividades (PLA) e a pontuação de restrição de participação (PRP). Resultados: Na comparação dos grupos com e sem queixa vocal, foram verificados todos os resultados estatisticamente significantes (p<0,001), e em todos os aspectos os maiores escores foram encontrados no grupo com queixa vocal. A média da autopercepção do grau do seu problema vocal foi 5,56 pontos, de um total previsto de 10 pontos. A média dos efeitos no trabalho foi de 12,40 pontos, em um total previsto de 40 pontos. A média dos efeitos na comunicação diária foi de 31,60 pontos, em um total previsto de 120 pontos. A média dos efeitos na comunicação social foi de 9,81 pontos, em um total previsto de 40 pontos. A média dos efeitos na sua emoção foi de 20,20 pontos, em um total previsto de 70 pontos. A pontuação de limitação nas atividades foi de 11,10 pontos, em um total previsto de 30 pontos. A pontuação de restrição de participação foi de 5,50 pontos, em um total previsto de 30 pontos. A pontuação da média dos aspectos foi de 79,50 pontos, em um total previsto de 280 pontos. Conclusão: A média dos aspectos analisados foi de 79,50 pontos verificando-se, assim, que os professores se sentem limitados no exercício da sua profissão, porém não restritos a exercê-la. Quanto à correlação dos aspectos, todos foram estatisticamente significantes, o que demonstra a fidedignidade do estudo, já que foi adotado um valor de significância p < 1%. Os escores adicionais de limitação e restrição de participação nas atividades vocais do dia a dia apresentaram valores de 11,10 e 5,50 pontos respectivamente, reforçando o fato de que os professores com queixa vocal por vezes se sentem li mitados em exercer sua função de docente.