Comunicação nas práticas em saúde: revisão integrativa da literatura

Comunicação nas práticas em saúde: revisão integrativa da literatura

Alternative title Communication in health practices: integrative literature review
Author Coriolano-Marinus, Maria Wanderleya de Lavor Google Scholar
Queiroga, Bianca Arruda Manchester de Google Scholar
Ruiz-Moreno, Lidia Autor UNIFESP Google Scholar
Lima, Luciane Soares de Google Scholar
Institution Universidade Federal de Pernambuco
Universidade Federal de Pernambuco Departamento de Fonoaudiologia
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Universidade Federal de Pernambuco Departamento de Enfermagem
Abstract Objectivethis study aims to describe the main thematic axes explored in the communication field in health practices in the scenarios of the Unified Health System (SUS). Methodintegrative literature review conducted by means of search for articles in the databases Latin American Literature on Health Sciences (LILACS), International Literature on Health Sciences (MedLine), and Science Direct, using the descriptors: health communication or communication. A crossing of the descriptors communication and health education was provided. Resultfour themes were constructed: 1) communication to establish relationships between health professionals and users; 2) (in)communication: barriers to the communicative act, 3) communication and health professional education; and 4) communicative health models: search for the dialogic model. Conclusionby understanding dialogic communication, which must be observed in communication, the new requirements posed by the legalization of SUS have shown weaknesses of the single-line and vertical communication model and the need to provide health professionals, since the undergraduate course, with knowledge that enable dialogic communication practices. The challenge of reflective and participatory experiences in the various health care settings still remains, in order to promote a sharing of knowledge that leads to understanding between the interlocutors involved in the communicative act.

Objetivoeste artigo tem por objetivo descrever os principais eixos temáticos explorados no campo da comunicação nas práticas em saúde nos cenários do Sistema Único de Saúde (SUS). Métodorevisão integrativa da literatura realizada a partir da busca de artigos nas bases de dados Literatura Latino-Americana em Ciências da Saúde (Lilacs), Literatura Internacional em Ciências da Saúde (MedLine) e Science Direct, utilizando os descritores: comunicação em saúde ou comunicação. Procedeu-se ao cruzamento dos descritores comunicação e educação em saúde. Resultadoforam construídas quatro temáticas: 1) a comunicação no estabelecimento de relações entre profissionais da saúde e usuários; 2) (des)comunicação: barreiras ao ato comunicativo; 3) comunicação e formação do profissional da saúde; e 4) modelos comunicativos em saúde: a busca pelo modelo dialógico. Conclusãoa partir do entendimento da comunicação dialógica, que deve estar presente na comunicação, as novas demandas da legalização do SUS vêm mostrando fragilidades do modelo unilinear e verticalizado de comunicação e a necessidade de instrumentalizar os profissionais da saúde, desde a graduação, com saberes que proporcionem práticas comunicativas dialógicas. Persiste o desafio de vivências reflexivas e participativas nos vários cenários de assistência à saúde, de forma a promover um compartilhamento de saberes que conduza ao entendimento entre os interlocutores envolvidos no ato comunicativo.
Keywords Communication
Health Communication
Health Education
Comunicação
Comunicação em Saúde
Educação em Saúde
Language Portuguese
Date 2014-12-01
Published in Saúde e Sociedade. Faculdade de Saúde Pública, Universidade de São Paulo.Associação Paulista de Saúde Pública., v. 23, n. 4, p. 1356-1369, 2014.
ISSN 0104-1290 (Sherpa/Romeo, impact factor)
Publisher Faculdade de Saúde Pública, Universidade de São Paulo.Associação Paulista de Saúde Pública.
Extent 1356-1369
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S0104-12902014000400019
Access rights Open access Open Access
Type Article
Web of Science ID WOS:000348199600021
SciELO ID S0104-12902014000401356 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8678

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Name: S0104-12902014000401356.pdf
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