• RI - Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Sobre
    • RI Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
  • English 
    • português (Brasil)
    • English
    • español
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Escola Paulista de Enfermagem (EPE)
  • EPE - Artigos
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Escola Paulista de Enfermagem (EPE)
  • EPE - Artigos
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Habilidades funcionais de crianças com deficiências em inclusão escolar: barreiras para uma inclusão efetiva

Thumbnail
View/Open
S1413-81232013001000027.pdf (68.78Kb)
Date
2013-10-01
Author
Teles, Fernanda Moreira [UNIFESP]
Resegue, Rosa [UNIFESP]
Puccini, Rosana Fiorini [UNIFESP]
Type
Artigo
ISSN
1413-8123
Is part of
Ciência & Saúde Coletiva
DOI
10.1590/S1413-81232013001000027
Metadata
Show full item record
Alternative Title
Functional skills of children with deficiencies in school inclusion: barriers to effective inclusion
Abstract
The scope of this article is to describe the disabilities of students in the process of inclusion by means of the PEDI - Pediatric Evaluation of Disability Inventory. A cross-sectional analysis was conducted. The population studied included 181 students (7-10 years old) from 31 public schools in São Paulo. Using a questionnaire applied to the caregiver, 197 activities were evaluated in the areas of self-care, mobility and social function. In accordance with the PEDI, differences (p < 0.05) in student performance were observed between grades in the scales of self-care (average of 77.8% in the 1st grade and 95.2% in the 4th grade) and mobility (average of 90% in the 1st grade and 99.8% in the 4th grade); social function had the lowest averages, except for those with physical disabilities, in which the most affected area was mobility (average of 62.7%). The PEDI enabled the identification of disabilities per group and individual disability, which may constitute an important tool for targeted intervention and follow-up at school.
 
O objetivo deste artigo é descrever as incapacidades de alunos em processo de inclusão por meio do PEDI (Inventário de Avaliação Pediátrica de Incapacidades). Estudo transversal analítico. População: 181 alunos (7-10 anos) de 31 escolas municipais de São Paulo. Por meio de questionário aplicado ao cuidador, foram avaliadas 197 atividades nas áreas de autocuidado, mobilidade e função social. Diferenças (p < 0,05) no desempenho dos alunos, segundo o PEDI, foram observadas entre as séries nas escalas de autocuidado (média de 77,8% na 1ª série e de 95,2% na 4ª série) e mobilidade (média de 90,0% na 1ª série e 99,8% na 4ª série); a função social apresentou as menores médias, exceção ao grupo com deficiência física, cuja área mais afetada foi a mobilidade (média de 62,7%). O PEDI permitiu a identificação de incapacidades por grupo de deficiências e individual, podendo constituir instrumento importante para intervenção direcionada e acompanhamento na escola.
 
Citation
Ciência & Saúde Coletiva. ABRASCO - Associação Brasileira de Saúde Coletiva, v. 18, n. 10, p. 3023-3031, 2013.
Keywords
Health of people with deficiencies or disabilities
Children with deficiencies
Rehabilitation
Daily activities
Saúde da pessoa com deficiência ou incapacidade
Crianças com deficiência
Reabilitação
Atividades cotidianas
URI
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7997
Collections
  • EPE - Artigos [1072]

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit Date

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV