Formação didático-pedagógica em saúde: habilidades cognitivas desenvolvidas pelos pós-graduandos no ambiente virtual de aprendizagem

Formação didático-pedagógica em saúde: habilidades cognitivas desenvolvidas pelos pós-graduandos no ambiente virtual de aprendizagem

Alternative title Didactic and pedagogic training in health care: cognitive skills developed by postgraduate students in a virtual learning environment
Author Ruiz-Moreno, Lidia Autor UNIFESP Google Scholar
Leite, Maria Teresa Meirelles Autor UNIFESP Google Scholar
Ajzen, Claudia Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Abstract At the graduation course on Teaching in Health, offered by Cedess/UNIFESP, an online discussion forum was set up. The aim of this study was to identify the cognitive and social skills developed and the thematic units preferred by postgraduate students. The messages were classified according to the cognitive abilities. Content analysis of messages was performed for each category. Students developed cognitive and social skills in the three categories. The discussed topics showed the integration of knowledge at personal, institutional, social and political levels. Students built knowledge in a collective dimension, where the interpersonal interactions and content, mediated by ICTs, have played an important role in learning. These interactions have strengthened learning, understood as a social process, so that the analysis has shifted from the isolated individual into conceiving the relationship among subjects and their roles in society.

O fórum de discussão do ambiente virtual Moodle foi adotado na disciplina Formação Didático-Pedagógica em Saúde, oferecida pelo Cedess da UNIFESP. O objetivo deste trabalho foi identificar as habilidades cognitivas e sociais desenvolvidas e as unidades temáticas privilegiadas pelos pós-graduandos. As mensagens foram classificadas segundo as habilidades de: a) propor, concordar, indagar; b) problematizar, discordar, questionar; e c) generalizar, esclarecer, sintetizar, estender. Os alunos desenvolveram habilidades nas três categorias consideradas e a análise de conteúdo das mensagens foi realizada em relação a cada categoria. Os temas abordados evidenciaram a integração de conhecimentos nos níveis pessoal, institucional, social e político. Os alunos construíram conhecimentos numa dimensão coletiva, onde as interações interpessoais e com os conteúdos, mediadas pelas TIC, tiveram importante papel na aprendizagem. Estas interações potencializaram a aprendizagem entendida como processo social, de modo que a análise do processo deslocou-se do indivíduo isolado para as relações dos sujeitos e seus papéis na sociedade.
Keywords Teacher training
Educational technology
Discussion forum
Virtual learning environment
Education
Formação de professores
Tecnologia educacional
Fórum de discussão
Docência
Ambiente virtual de aprendizagem
Language Portuguese
Date 2013-01-01
Published in Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 19, n. 1, p. 217-229, 2013.
ISSN 1516-7313 (Sherpa/Romeo)
Publisher Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
Extent 217-229
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132013000100015
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S1516-73132013000100015 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7566

Show full item record




File

Name: S1516-73132013000100015.pdf
Size: 145.6Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account