Professores das primeiras séries do ensino fundamental e relações estabelecidas com o conhecimento

View/ Open
Date
2012-06-01Author
Penna, Marieta Gouvêa de Oliveira [UNIFESP]
Type
ArtigoISSN
0104-4060Is part of
Educar em RevistaDOI
10.1590/S0104-40602012000200013Metadata
Show full item recordAlternative Title
Teachers of the first grades of elementary education and the relations established with knowledgeAbstract
This paper presents an analysis conducted on the relationship established by the teacher with knowledge in the teaching activity, in the initial grades of elementary education in public schools. It was possible to verify that the interviewed teachers establish a utilitarian and superficial relationship, either with scientific knowledge or with the knowledge on school subjects. This type of relationship is caused by the kind of learning developed in moments of initial or continued formation and related to its practical applicability, as well as by what the teaching activity provides and demands from the teachers in their daily work. Moreover, the valorizing of knowledge acquired with the experience is highlighted. Este artigo apresenta análise realizada sobre as relações estabelecidas pelo professor com o conhecimento no exercício da docência, nas séries iniciais do ensino fundamental em escolas públicas. Foi possível verificar que as professoras entrevistadas estabelecem relação utilitária e superficial, seja com o conhecimento científico, seja com o conhecimento das disciplinas escolares, em decorrência de aprendizado ocorrido nos momentos de formação inicial ou de formação continuada e referido à sua aplicabilidade prática, bem como daquilo que o exercício docente proporciona e exige dos professores em sua lida cotidiana. Além disso, destaca-se a valorização de conhecimento adquirido com a experiência.
Citation
Educar em Revista. Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná, n. 44, p. 201-216, 2012.Keywords
teaching activityteachers' formation
teachers' knowledge
knowledge
exercício docente
formação de professores
saberes docentes
conhecimento
Collections
- EFLCH - Artigos [247]