Socioeconomic influences on alcohol use patterns among private school students in São Paulo

View/ Open
Date
2012-06-01Author
Locatelli, Danilo Polverini [UNIFESP]
Sanchez, Zila van der Meer [UNIFESP]
Opaleye, Emérita Sátiro [UNIFESP]
Carlini, Claudia [UNIFESP]
Noto, Ana Regina [UNIFESP]
Type
ArtigoISSN
1516-4446Is part of
Revista Brasileira de PsiquiatriaDOI
10.1590/S1516-44462012000200012Metadata
Show full item recordAlternative Title
Influências socioeconómicas no padrão de consumo de álcool entre estudantes de escolas privadas em São PauloAbstract
OBJECTIVES: To describe alcohol use by socioeconomic level and gender among private high school students in the city of São Paulo, Brazil. METHODS: Cross-sectional study of students in private schools in São Paulo. An anonymous self-administered questionnaire was distributed in the classroom. A total of 2,613 students were selected by the stratification and conglomerate methods. Chi-squared tests, t-tests and ANOVA were used to test for associations between alcohol use and gender and socioeconomic status; for binge drinking, an ordered logistic regression model was developed. RESULTS: Overall, 88% of students reported lifetime alcohol use, with 31.6% in combination with energy drinks. Half of the students (51.3%) reported alcohol use in the last month, most frequently beer (35.2%), alcopop (32%) and vodka (31.7%); 33.2% reported binge drinking in the last month (5 drinks per occasion). Most evaluated parameters showed higher rates of use among males and higher social classes. The regression model exhibited an increasing rate of binge drinking with increasing socioeconomic status. CONCLUSIONS: The results suggest that socioeconomic features help to define alcohol use among São Paulo students. Use behaviors such as binge drinking are more prevalent among students from the upper social classes. OBJETIVOS: Descrever o consumo de álcool por nível socioeconômico e gênero entre estudantes de ensino médio da rede privada na cidade de São Paulo. MÉTODOS: Estudo transversal com amostra representativa da rede privada de ensino de São Paulo. Foi aplicado em sala de aula um questionário anônimo de autopreenchimento. 2.613 estudantes foram selecionados por método de estratificação e de conglomerados. Para verificar associação entre os padrões de consumo de álcool por gênero e nível socioeconômico, foi utilizado teste do qui-quadrado, teste t e ANOVA; para binge drinking, foi desenvolvido um modelo de regressão logística ordenada. RESULTADOS: O uso na vida de álcool foi referido por 88% dos estudantes, 31,6% já havia associado com energéticos. Metade dos estudantes (51,3%) declarou uso no mês, com predomínio de cerveja (35,2%), ice (32%) e vodka (31,7%); 33,2% referiu binge drinking no mês (5 doses por ocasião). A maioria dos parâmetros avaliados apresentou maiores índices de consumo entre os estudantes do gênero masculino e classes sociais mais favorecidas. O modelo de regressão apresentou crescente razão de chance de binge com o avanço do nível socioeconômico. CONCLUSÕES: Os resultados sugerem que aspectos socioeconômicos sejam diferenciais para o consumo de álcool entre estudantes paulistanos, com comportamentos de uso, como binge, mais prevalentes em classes mais favorecidas.
Citation
LOCATELLI, Danilo Polverini et al . Socioeconomic influences on alcohol use patterns among private school students in São Paulo. Rev. Bras. Psiquiatr., São Paulo , v. 34, n. 2, p. 193-200, jun. 2012Keywords
alcoholic drinksstudents
binge drinking
gender
socioeconomic class
teenagers
bebidas alcoólicas
estudantes
beber pesado episódico
gênero
classe socioeconómica
adolescentes
Collections
- EPM - Artigos [17701]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Encruzilhada. Artigos dos estudantes de arte contemporânea da Unifesp (2023)
Arantes, Pedro Fiori [UNIFESP]; Pires, Catarina Silva [UNIFESP]; Souza, Larissa Silva de [UNIFESP]; Miramontes, Luana [UNIFESP]; Jean, Marci [UNIFESP]; Alcarde, Yasmin Tainá Lana de [UNIFESP]; Lima, Ingrid Dos Santos [UNIFESP]; Costa, João Henrique Lopes da [UNIFESP]; Marques, Yago Maciel [UNIFESP]; Rocha, Romario Lopes [UNIFESP]; Gomes, Gustavo Bitencourt [UNIFESP]; Dias, Camila Oliveira [UNIFESP]; Santos, Thaynná Baltazar dos[UNIFESP]; Guedes, Beatriz [UNIFESP]; Melo, Gabriella [UNIFESP]; Francesquini, Maria Sueli de Camargo [UNIFESP]; Almeida, Raphael Gomes de [UNIFESP]; Morita, Yumi [UNIFESP]; Araújo, Isadora Trindade [UNIFESP]; Santo, Micaele Silva [UNIFESP]; Rocha, Karina Braga da [UNIFESP]; Campos, Maria Eduarda [UNIFESP]; Soares, Juliane Pereira [UNIFESP]; Silva, Gabrielly A. Santiago da [UNIFESP]; Lima, Gabrielle Pereira [UNIFESP]; Marzola, Ana Paula [UNIFESP]; Mões, Gustavo [UNIFESP]; Campos, Hellen [UNIFESP]; Baba, Luccas Ryoichi Kimura [UNIFESP]; Reis, Mariana [UNIFESP]; França, Milena [UNIFESP]; Yamaguchi, Ângela Harumi [UNIFESP]; Marassi, Beatriz [UNIFESP]; Porfirio, Beatriz [UNIFESP]; Mayumi, Cristiane [UNIFESP]; Agbanusi, Gladys Uju Balbino [UNIFESP]; Calixto, Fernanda [UNIFESP]; Capelli, Thalles [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo, 2023)A arte contemporânea é, acima de tudo, multidisciplinar. A experimentação e a quebra de limites são primordiais para a existência desse campo tão vibrante e diversificado que permite que os artistas se expressem de forma ...
-
I Diretriz brasileira de cardio-oncologia pediátrica da Sociedade Brasileira de Cardiologia
Seber, Adriana [UNIFESP]; Miachon, Adriana Siviero [UNIFESP]; Tanaka, Ana Cristina Sayuri; Spinola-Castro, Angela Maria [UNIFESP]; Carvalho, Antonio Carlos [UNIFESP]; Petrilli, Antonio Sergio [UNIFESP]; Macedo, Carla Renata Pacheco Donato [UNIFESP]; Nars, Clarissa Carvalho Fongaro [UNIFESP]; Terzian, Claudia Naufel [UNIFESP]; Castro Junior, Claudio Galvão de; Santos, Cleusa Cavalcanti Lapa; Guerra, Cristina Chaves dos Santos; Silva, Dafne Cardoso Bourguignon da [UNIFESP]; Bassi, Débora Ugayama; Azeka, Estela; Feitosa, Fabiana Aragão; Hamamoto, Fernando [UNIFESP]; Szarf, Gilberto [UNIFESP]; Lederman, Henrique Manoel [UNIFESP]; Rigon Junior, Humberto João; Jatene, Ieda Biscegli; Mota, Isabele Coelho Fonseca da; Perrud, Jeferson Adriano [UNIFESP]; Soares Junior, José; Gutierrez, Julián Arango; Perin, Juliana Pepe Marinho [UNIFESP]; Soares, Juliana dos Santos [UNIFESP]; Catani, Liane Hulle; Tsai, Liliana Yu [UNIFESP]; Vianna, Livia Cristina [UNIFESP]; Paiva, Marcelo Goulart; Santos, Marcelo José; Ishigai, Marcia Marcelino de Souza [UNIFESP]; Diógenes, Maria Suely Bezerra [UNIFESP]; Alves, Maria Teresa de Seixas [UNIFESP]; Piedade, Maria Tereza Castro [UNIFESP]; Parreiras, Mariana; Cypriano, Mônica [UNIFESP]; Negrini, Nilce da Silva [UNIFESP]; Campos Filho, Orlando [UNIFESP]; Figueiredo, Paula Andrade [UNIFESP]; Novaes, Paulo Eduardo [UNIFESP]; Camargo, Paulo Roberto [UNIFESP]; Maia, Priscila dos Santos [UNIFESP]; Petrilli, Renata [UNIFESP]; Arduini, Rodrigo Genaro [UNIFESP]; Gouveia, Roseane Vasconcelos [UNIFESP]; Teruya, Suzana Barbosa Miranda [UNIFESP]; Moisés, Valdir Ambrósio [UNIFESP]; Morais, Vera Lúcia Lins de (Sociedade Brasileira de Cardiologia - SBC, 2013-05-01) -
Guerras culturais em verde e amarelo
Arantes, Pedro Fiori [UNIFESP]; Okuma, André [UNIFESP]; Nascimento, Giulia dos Santos [UNIFESP]; Melo, Keyla Vasconcelos de [UNIFESP]; Lorena, Diego [UNIFESP]; Alves, Amanda [UNIFESP]; Brait, Ana Laura [UNIFESP]; Alves, Gustavo Almeida [UNIFESP]; Fernandes, Cristina Naiara [UNIFESP]; Avelino, Larissa [UNIFESP]; Paloma, Oliveira [UNIFESP]; Bertellotti, André Zaparoli [UNIFESP]; Carreño, Rebeca Nieves Inostroza [UNIFESP]; Feo, Amanda [UNIFESP]; Andrade, Bruna [UNIFESP]; Garotti, Josiane [UNIFESP]; Flauto, Larissa [UNIFESP]; Tavares, Melissa [UNIFESP]; Barbosa, Ana Beatriz Tavares [UNIFESP]; Alejarra, Melissa Maria dos Santos [UNIFESP]; Santos, Nicole Pinheiro [UNIFESP]; Dourado, Kamilla [UNIFESP]; Silva, Pamela [UNIFESP]; Goyano, Lucius [UNIFESP]; Meneses, Maria Luiza [UNIFESP]; Ferreira, Gabriela [UNIFESP]; Monteiro, Paloma [UNIFESP]; Oliveira, Marcelo Lauton de [UNIFESP]; Paula, Patrícia Pinheiro Antunes de [UNIFESP]; Santos, Isabella Mendes dos [UNIFESP]; Borges, Júlia Rodrigues [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo, 2022)Queridos/as leitores/as, bem-vindos/as ao nosso campo de batalha – e de estudos. Vocês estão prestes a ler um livro perigoso. Ele fala sobre muito do que estamos vivendo no Brasil dos últimos anos, olhando esse nosso ...