Por uma história comparativa da educação matemática

View/ Open
Date
2012-04-01Author
Valente, Wagner Rodrigues [UNIFESP]
Type
ArtigoISSN
0100-1574Is part of
Cadernos de PesquisaDOI
10.1590/S0100-15742012000100010Metadata
Show full item recordAlternative Title
Toward a comparative history of mathematical educationAbstract
This text analyzes two movements toward the internationalization of proposals for the teaching of mathematics. The first of them, in the early nineteenth century, was the setting-up, in 1908, of the International Committee on Mathematical Instruction; the second, in the mid-twentieth century, became known as the Modern Mathematics Movement. The analysis aims to show that the issue of internationalization points to the need for a historic-comparative approach as a way of producing mathematical education. Este texto analisa dois movimentos de internacionalização de propostas para o ensino de matemática. O primeiro deles, no início do século XX, com a criação da Comissão Internacional do Ensino de Matemática, em 1908; o segundo, ocorrido em meados desse mesmo século, que ficou conhecido como Movimento da Matemática Moderna. A análise tem por objetivo mostrar que o tema da internacionalização remete à necessidade de uma abordagem histórico-comparativa como forma de produção de conhecimento da educação matemática.
Citation
Cadernos de Pesquisa. Fundação Carlos Chagas, v. 42, n. 145, p. 162-179, 2012.Keywords
Mathematics educationcomparative education
new maths
Educação matemática
educação comparada
matemática moderna
Collections
- ISS - Artigos [738]