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dc.contributor.authorPuccini, Rosana Fiorini [UNIFESP]
dc.contributor.authorGabrielloni, Maria Cristina [UNIFESP]
dc.contributor.authorÁvila, Clara Regina Brandão de [UNIFESP]
dc.contributor.authorFigueiredo, Elisabeth Niglio de [UNIFESP]
dc.contributor.authorAndreazza, Rosemarie [UNIFESP]
dc.contributor.authorVentura, Renato Nabas [UNIFESP]
dc.date.accessioned2015-06-14T13:43:39Z
dc.date.available2015-06-14T13:43:39Z
dc.date.issued2012-03-01
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000300013
dc.identifier.citationRevista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 1, p. 80-88, 2012.
dc.identifier.issn0100-5502
dc.identifier.urihttp://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7013
dc.description.abstractIn 2001 and 2002, Brazil published the National Curriculum Guidelines for undergraduate training in Medicine, Nursing, Speech Therapy, and other health professions, defining competencies and establishing the need for new teaching and learning methodologies, highlighting the importance of expanding practical activities in health services (beyond the university hospital). More recently, initiatives such as Promed and Pró-Saúde were launched by the Ministries of Education and Health with the objective of inducing curricular changes that include the health services network for the development of practical activities, especially in primary care. This report on the Pró-Saúde projects in Medicine, Nursing, and Speech Therapy at the Federal University in São Paulo discusses the main strategies aimed at institutionalization of the projects' action at the University and in the health services, with the objective of guaranteeing their consolidation and continuity, as well as the principal challenges in light of the political contexts in Greater Metropolitan São Paulo and the respective health care and management models.en
dc.description.abstractEm 2001 e 2002, foram editadas as Diretrizes Curriculares Nacionais para o ensino de graduação em Medicina, Enfermagem e Fonoaudiologia, dentre outras profissões da área da saúde, definindo competências e estabelecendo a necessidade de utilização de novas metodologias de ensino-aprendizagem, destacando a importância de se ampliarem as atividades práticas nos serviços de saúde, além do hospital universitário. Mais recentemente, iniciativas como o Promed e o Pró-Saúde foram desencadeadas pelos Ministérios da Educação e da Saúde com o objetivo de induzir mudanças curriculares que incluam a rede de serviços de saúde para desenvolvimento de atividades práticas, sobretudo na atenção básica à saúde. Neste relato de experiência dos projetos Pró-Saúde Medicina, Enfermagem e Fonoaudiologia da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), serão abordadas as principais estratégias que visaram à institucionalização das ações na Universidade e nos serviços de saúde, com o objetivo de garantir sua consolidação e continuidade, assim como os principais desafios, considerando os contextos políticos da Região Metropolitana de São Paulo e os modelos de assistência e de gestão adotados.pt
dc.format.extent80-88
dc.language.isopor
dc.publisherAssociação Brasileira de Educação Médica
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação Médica
dc.rightsAcesso aberto
dc.subjectTeachingen
dc.subjectMedical, Educationen
dc.subjectEducation, Nursingen
dc.subjectSpeech, Language and Hearing Sciencesen
dc.subjectHigher Education Institutionsen
dc.subjectEnsinopt
dc.subjectEducação Médicapt
dc.subjectEducação em Enfermagempt
dc.subjectFonoaudiologiapt
dc.subjectInstituições de Ensino Superiorpt
dc.titleO Pró-Saúde da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP): contribuições para institucionalização e integração Universidade/Serviços de Saúdept
dc.title.alternativeThe Educational Program for Health Work at the Federal University in São Paulo: contributions to institutionalization and integration between the University and Healthcare Servicesen
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.description.affiliationUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.description.affiliationUnifespUNIFESP
dc.identifier.fileS0100-55022012000300013.pdf
dc.identifier.scieloS0100-55022012000300013
dc.identifier.doi10.1590/S0100-55022012000300013
dc.description.sourceSciELO


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