Civismo, República e manuais escolares
Date
2012-01-01Author
Vieira, Cleber Santos [UNIFESP]
Type
ArtigoISSN
0102-0188Is part of
Revista Brasileira de HistóriaDOI
10.1590/S0102-01882012000100015Metadata
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Civism, the Republic and textbooksAbstract
The article analyzes aspects of civility at the dawn of the Brazilian Republic, looking in particular at two school textbooks: História do Brasil ensinada pela biografia de seus heróis (History of Brazil taught by the biographies of its heroes) by Silvio Romero (1890) and A História de São Paulo pela biografia de seus nomes mais notáveis (A History of São Paulo according to the biographies of its most notable names) (1895), published by Tancredo Amaral. On the one hand, the nuances of Magistra Historia Vitae present in these objects of material culture are looked at. Second, I highlight the extent to which these history books were punctuated by disagreements about education or civic instruction, the affirmation of regional civism, as well as being the site of conflicts between the protagonists of São Paulo republicanism. O artigo analisa aspectos do civismo no alvorecer da República brasileira, com ênfase na pesquisa sobre dois livros escolares: História do Brasil ensinada pela biografia de seus heróis, de Silvio Romero (1890); e A História de São Paulo pela biografia de seus nomes mais notáveis (1895), publicado por Tancredo Amaral. Por um lado, trata-se de apresentar nuances da Historia Magistra Vitae presentes nestes objetos da cultura material. Por outro, de destacar em que medida suas histórias foram pontuadas por divergências em torno da questão educação ou instrução cívica pela afirmação de um civismo de coloração regional, bem como palco de conflitos entre protagonistas do republicanismo paulista.
Citation
VIEIRA, Cleber Santos. Civismo, República e manuais escolares. Rev. Bras. Hist., São Paulo , v. 32, n. 63, p. 325-340, 2012Collections
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