• RI - Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Sobre
    • RI Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
  • English 
    • português (Brasil)
    • English
    • español
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (EFLCH)
  • EFLCH - Artigos
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (EFLCH)
  • EFLCH - Artigos
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Civismo, República e manuais escolares

Thumbnail
View/Open
S0102-01882012000100015.pdf (101.5Kb)
S0102-01882012000100015-pt.pdf (99.29Kb)
Date
2012-01-01
Author
Vieira, Cleber Santos [UNIFESP]
Type
Artigo
ISSN
0102-0188
Is part of
Revista Brasileira de História
DOI
10.1590/S0102-01882012000100015
Metadata
Show full item record
Alternative Title
Civism, the Republic and textbooks
Abstract
The article analyzes aspects of civility at the dawn of the Brazilian Republic, looking in particular at two school textbooks: História do Brasil ensinada pela biografia de seus heróis (History of Brazil taught by the biographies of its heroes) by Silvio Romero (1890) and A História de São Paulo pela biografia de seus nomes mais notáveis (A History of São Paulo according to the biographies of its most notable names) (1895), published by Tancredo Amaral. On the one hand, the nuances of Magistra Historia Vitae present in these objects of material culture are looked at. Second, I highlight the extent to which these history books were punctuated by disagreements about education or civic instruction, the affirmation of regional civism, as well as being the site of conflicts between the protagonists of São Paulo republicanism.
 
O artigo analisa aspectos do civismo no alvorecer da República brasileira, com ênfase na pesquisa sobre dois livros escolares: História do Brasil ensinada pela biografia de seus heróis, de Silvio Romero (1890); e A História de São Paulo pela biografia de seus nomes mais notáveis (1895), publicado por Tancredo Amaral. Por um lado, trata-se de apresentar nuances da Historia Magistra Vitae presentes nestes objetos da cultura material. Por outro, de destacar em que medida suas histórias foram pontuadas por divergências em torno da questão educação ou instrução cívica pela afirmação de um civismo de coloração regional, bem como palco de conflitos entre protagonistas do republicanismo paulista.
 
Citation
VIEIRA, Cleber Santos. Civismo, República e manuais escolares. Rev. Bras. Hist., São Paulo , v. 32, n. 63, p. 325-340, 2012
Keywords
civism
schoolbooks
Republican Brazil
civismo
livro didático
Brasil República
URI
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6928
Collections
  • EFLCH - Artigos [246]

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit Date

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV