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dc.contributor.authorSoares-Ishigaki, Ellen Cristina Siqueira [UNIFESP]
dc.contributor.authorCera, Maysa Luchesi [UNIFESP]
dc.contributor.authorPieri, Alexandre [UNIFESP]
dc.contributor.authorOrtiz, Karin Zazo [UNIFESP]
dc.date.accessioned2015-06-14T13:43:33Z
dc.date.available2015-06-14T13:43:33Z
dc.date.issued2012-01-01
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/S1516-31802012000500011
dc.identifier.citationSOARES-ISHIGAKI, Ellen Cristina Siqueira et al . Aphasia and herpes virus encephalitis: a case study. Sao Paulo Med. J., São Paulo , v. 130, n. 5, p. 336-341, 2012
dc.identifier.issn1516-3180
dc.identifier.urihttp://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6918
dc.description.abstractCONTEXT: Meningoencephalitis early in life, of any etiology, is a risk factor for development of subsequent sequelae, which may be of physical, psychiatric, behavioral or cognitive origin. Anomia is a language abnormality frequently found in such cases, and other language deficits are rarely described. The aim of this study was to describe the cognitive and linguistic manifestations following a case of herpetic meningoencephalitis in a 13-year-old patient with eight years of schooling. CASE REPORT: The patient underwent a speech-language audiology assessment nine months after the neurological diagnosis. The battery of tests included the Montreal-Toulouse Language Assessment test protocol (MT Beta-86, modified), the description from the Cookie Theft task of the Boston Diagnostic Aphasia Examination (BDAE), an informal assessment of the patient's logical and mathematical reasoning, and the neuropsychological subtests from the WAIS-III scale, which assess working memory. The patient presented mixed aphasia, impairment of short-term memory and working memory, and dyscalculia. This case also presented severe cognitive and linguistic deficits. Prompt diagnosis is crucial, in order to enable timely treatment and rehabilitation of this neurological infection and minimize the cognitive deficits caused by the disease.en
dc.description.abstractCONTEXTO: Meningoencefalite em idade precoce, de qualquer etiologia, é fator de risco para o desenvolvimento de sequelas posteriores, que podem ser de origem física, psíquica, comportamental ou cognitiva. Anomia é uma manifestação linguística frequente nesses casos e outras alterações de linguagem raramente são descritas. O objetivo do estudo foi descrever as manifestações linguísticas e cognitivas pós-meningoencefalite herpética de um paciente com 13 anos de idade e oito anos de escolaridade. RELATO DE CASO: O paciente passou por avaliação fonoaudiológica nove meses após o diagnóstico neurológico. A bateria de avaliação incluiu o Protocolo de Avaliação de Linguagem Montreal Toulouse (MT Beta-86 modificado), a descrição da prancha Roubo dos Biscoitos do Teste de Boston para o diagnóstico da afasia, avaliação informal do raciocínio lógico-matemático e os subtestes neuropsicológicos da escala WAIS-III que avaliam a memória de trabalho. O paciente apresentou afasia mista, alteração da memória de curto prazo e da memória de trabalho e discalculia. Apresentou também alterações cognitivas e linguísticas graves. O diagnóstico precoce tem fundamental importância para o tratamento oportuno e a reabilitação dessa infecção neurológica e também para minimizar as alterações cognitivas causadas pela doença.pt
dc.format.extent336-341
dc.language.isoeng
dc.publisherAssociação Paulista de Medicina - APM
dc.relation.ispartofSão Paulo Medical Journal
dc.rightsAcesso aberto
dc.subjectMeningoencephalitisen
dc.subjectEncephalitis, herpes simplexen
dc.subjectAphasiaen
dc.subjectLanguageen
dc.subjectCognitionen
dc.subjectAdolescenten
dc.subjectMeningoencefalitept
dc.subjectEncefalite por herpes simplespt
dc.subjectAfasiapt
dc.subjectLinguagempt
dc.subjectCogniçãopt
dc.subjectAdolescentept
dc.titleAphasia and herpes virus encephalitis: a case studyen
dc.title.alternativeAfasia e herpes vírus: estudo de casopt
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.description.affiliationUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Department of Speech Therapy
dc.description.affiliationUnifespUNIFESP, Department of Speech Therapy
dc.identifier.fileS1516-31802012000500011.pdf
dc.identifier.scieloS1516-31802012000500011
dc.identifier.doi10.1590/S1516-31802012000500011
dc.description.sourceSciELO
dc.identifier.wosWOS:000311555800011


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