Aphasia and herpes virus encephalitis: a case study

Nenhuma Miniatura disponível
Data
2012-01-01
Autores
Soares-Ishigaki, Ellen Cristina Siqueira [UNIFESP]
Cera, Maysa Luchesi [UNIFESP]
Pieri, Alexandre [UNIFESP]
Ortiz, Karin Zazo [UNIFESP]
Orientadores
Tipo
Artigo
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Resumo
CONTEXT: Meningoencephalitis early in life, of any etiology, is a risk factor for development of subsequent sequelae, which may be of physical, psychiatric, behavioral or cognitive origin. Anomia is a language abnormality frequently found in such cases, and other language deficits are rarely described. The aim of this study was to describe the cognitive and linguistic manifestations following a case of herpetic meningoencephalitis in a 13-year-old patient with eight years of schooling. CASE REPORT: The patient underwent a speech-language audiology assessment nine months after the neurological diagnosis. The battery of tests included the Montreal-Toulouse Language Assessment test protocol (MT Beta-86, modified), the description from the Cookie Theft task of the Boston Diagnostic Aphasia Examination (BDAE), an informal assessment of the patient's logical and mathematical reasoning, and the neuropsychological subtests from the WAIS-III scale, which assess working memory. The patient presented mixed aphasia, impairment of short-term memory and working memory, and dyscalculia. This case also presented severe cognitive and linguistic deficits. Prompt diagnosis is crucial, in order to enable timely treatment and rehabilitation of this neurological infection and minimize the cognitive deficits caused by the disease.
CONTEXTO: Meningoencefalite em idade precoce, de qualquer etiologia, é fator de risco para o desenvolvimento de sequelas posteriores, que podem ser de origem física, psíquica, comportamental ou cognitiva. Anomia é uma manifestação linguística frequente nesses casos e outras alterações de linguagem raramente são descritas. O objetivo do estudo foi descrever as manifestações linguísticas e cognitivas pós-meningoencefalite herpética de um paciente com 13 anos de idade e oito anos de escolaridade. RELATO DE CASO: O paciente passou por avaliação fonoaudiológica nove meses após o diagnóstico neurológico. A bateria de avaliação incluiu o Protocolo de Avaliação de Linguagem Montreal Toulouse (MT Beta-86 modificado), a descrição da prancha Roubo dos Biscoitos do Teste de Boston para o diagnóstico da afasia, avaliação informal do raciocínio lógico-matemático e os subtestes neuropsicológicos da escala WAIS-III que avaliam a memória de trabalho. O paciente apresentou afasia mista, alteração da memória de curto prazo e da memória de trabalho e discalculia. Apresentou também alterações cognitivas e linguísticas graves. O diagnóstico precoce tem fundamental importância para o tratamento oportuno e a reabilitação dessa infecção neurológica e também para minimizar as alterações cognitivas causadas pela doença.
Descrição
Citação
SOARES-ISHIGAKI, Ellen Cristina Siqueira et al . Aphasia and herpes virus encephalitis: a case study. Sao Paulo Med. J., São Paulo , v. 130, n. 5, p. 336-341, 2012
Coleções