Aprendizagen baseada na resolução de problemas, Cibercultura e os Multiletramentos: Potencialidades para a Alfabeização Científica em Geografia
Data
2023-07-03
Tipo
Dissertação de mestrado
Título da Revista
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Título de Volume
Resumo
O presente trabalho tem como objetivo identificar e analisar indícios de alfabetização
científica em Geografia, a partir da metodologia da Aprendizagem Baseada na
Resolução de Problemas (ABRP), que envolve a cibercultura e multiletramentos. A
partir de uma sequência didática de Geografia, estruturada na metodologia da ABRP,
articulam-se os conceitos da cibercultura e dos Multiletramentos, a fim de identificar
indícios de alfabetização científica em Geografia em alunos da 3a série do Ensino
Médio. Para efetivar a proposta, adota-se como metodologia a pesquisa-ação, que
possibilita a participação de todos os integrantes do contexto de aprendizagem na
busca por soluções para problemas propostos, bem como observa, descreve e planeja
ações para isso. Realiza-se levantamento bibliográfico na plataforma ERIC (Education
Resources Information Center) e revisa-se documentos oficiais que norteiam a
Educação Básica brasileira, a fim de auxiliar na elucidação dos caminhos estruturados
na pesquisa. Para mensurar os indícios de Alfabetização Científica em Geografia, a
partir da sequência didática elaborada, propõe-se a utilização de Indicadores de
Alfabetização Científica em Geografia (IACG), compostos por conteúdos do raciocínio
geográfico, prática de conhecimento científico e níveis de conhecimento geográfico.
Observa-se potencialidade de uma aprendizagem significativa utilizando a ABRP,
cibercultura, os multiletrados, mais especificamente da leitura cartográfica, no
desenvolvimento da alfabetização científica em geografia. Os resultados obtidos
possibilitam pensar a cibercultura, a partir da Web 2.0, como um espaço amplo e
complexo dos recursos digitais e, atrelado a isso, identifica contribuições dos
multiletrados no processo de alfabetização científica em Geografia, partindo da
metodologia da Aprendizagem Baseada na Resolução de Problemas, tornando a
aprendizagem mais significativa ao aluno do século XXI.
The present study aims to identify and analyze indications of scientific literacy in Geography, using the Problem-Based Learning methodology (PBL) involving cyberculture and multiliteracies. A Geography didactic sequence was structured using PBL methodology and the concepts of cyberculture and multiliteracies were integrated to identify indications of scientific literacy in Geography in 3rd grade high school students. The research-action methodology was adopted to involve all learning context participants in seeking solutions to proposed problems, as well as to observe, describe, and plan actions for it. A literature review was carried out on the ERIC (Education Resources Information Center) platform and official documents that guide Brazilian Basic Education were revised to elucidate the structured research paths. To measure indications of scientific literacy in Geography, the use of Geography Scientific Literacy Indicators (IACG), composed of geographical reasoning contents, scientific knowledge practices, and geographical knowledge levels, was proposed based on the elaborated didactic sequence. We observed potential for meaningful learning using PBL, cyberculture, multiliteracies, particularly in cartographic reading, in the development of scientific literacy in Geography. The results make it possible to think about cyberculture from Web 2.0 as a broad and complex space for digital resources and, in addition, to identify contributions of multiliteracies to the process of scientific literacy in Geography, starting from the Problem-Based Learning methodology, making learning more meaningful for 21st century students.
The present study aims to identify and analyze indications of scientific literacy in Geography, using the Problem-Based Learning methodology (PBL) involving cyberculture and multiliteracies. A Geography didactic sequence was structured using PBL methodology and the concepts of cyberculture and multiliteracies were integrated to identify indications of scientific literacy in Geography in 3rd grade high school students. The research-action methodology was adopted to involve all learning context participants in seeking solutions to proposed problems, as well as to observe, describe, and plan actions for it. A literature review was carried out on the ERIC (Education Resources Information Center) platform and official documents that guide Brazilian Basic Education were revised to elucidate the structured research paths. To measure indications of scientific literacy in Geography, the use of Geography Scientific Literacy Indicators (IACG), composed of geographical reasoning contents, scientific knowledge practices, and geographical knowledge levels, was proposed based on the elaborated didactic sequence. We observed potential for meaningful learning using PBL, cyberculture, multiliteracies, particularly in cartographic reading, in the development of scientific literacy in Geography. The results make it possible to think about cyberculture from Web 2.0 as a broad and complex space for digital resources and, in addition, to identify contributions of multiliteracies to the process of scientific literacy in Geography, starting from the Problem-Based Learning methodology, making learning more meaningful for 21st century students.
Descrição
Citação
MEDEIROS, Lucas Ayub de. Aprendizagem Baseada na Resolução de Problemas, Cibercultura e os Multiletramento: Potencialidades para a Alfabetização Científica em Geografia. 2023. 210 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) - Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP).