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dc.contributor.authorPereira, Luciane Maria Fagundes
dc.contributor.authorCaribé, Daniela
dc.contributor.authorGuimarães, Pedro [UNIFESP]
dc.contributor.authorMatsuda, Daniela
dc.date.accessioned2015-06-14T13:43:08Z
dc.date.available2015-06-14T13:43:08Z
dc.date.issued2011-06-01
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-51502011000200011
dc.identifier.citationFisioterapia em Movimento. Pontifícia Universidade Católica do Paraná, v. 24, n. 2, p. 299-306, 2011.
dc.identifier.issn0103-5150
dc.identifier.urihttp://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6511
dc.description.abstractINTRODUCTION: Cerebral palsy (CP) is an abnormality of the motor control which predominantly involves trouble controlling of the muscles tone, posture and voluntary movements caused by damage to the brain. This health condition affects strongly the child interaction considering relevant and influential contexts in the acquisition and performance not about only basics movements, but also activities of daily routine as bath, feed, wear or move yourself. That is why the accessibility is a fundamental issue in the lives of children with CP and this is a right of all of them to build up individual and social values which will eliminate the obstacles and make possible the communication with the world. OBJECTIVE: Check the difficulties of accessibility, from the perspective of primary caregivers, found daily in children with cerebral palsy. Method: This is a qualitative study, which will be used as a method of study of case. Were chose three primary caregivers of children with CP who agreed to give an interview and signed the TCLE. The data were transcribed and categorized. RSULTS AND DISCUSSION: Was verified a scarcity of information about the potentialities of children with PC so common in the actual society which contributes to the existence of attitudinal barriers as well as to the precariousness in general accessibility for these people. CONCLUSION: As a conclusion, will be necessary the inclusion of educative programs in the schools and also increase the support to the primary caregivers in rehabilitation clinics and in others specialized institutions, because even in front of all difficulties mothers always find some way to take care and fight for these children.en
dc.description.abstractINTRODUÇÃO: A paralisia cerebral (PC) é uma disfunção predominantemente sensório-motora que envolve distúrbios do tônus muscular, postura e movimentos voluntários, ocasionada por lesões cerebrais não progressivas. Esta condição de saúde interfere de forma importante na interação da criança em contextos relevantes, que influencia a aquisição e o desempenho dos marcos motores básicos, bem como nas atividades da rotina diária. É por isso que a acessibilidade é uma questão fundamental na vida das crianças com PC e um direito de todas elas para construir valores individuais e sociais, os quais eliminem os obstáculos e possibilitem a comunicação com o mundo. OBJETIVO: Verificar as dificuldades de acessibilidade, sob a ótica dos cuidadores primários, encontradas no cotidiano das crianças com PC. MÉTODO: Trata-se de um estudo qualitativo, de estudo de caso. Foram selecionados três cuidadores primários de crianças com PC que concordaram em realizar a entrevista e assinaram o TCLE. Os dados foram transcritos e categorizados. RESULTADOS E DISUSSÃO: Verificou-se que a escassez de informações sobre as potencialidades da criança com PC é comum na sociedade atual, o que contribui para existência de barreiras atitudinais, assim como para precariedade em acessibilidade geral destas pessoas. CONSIDERAÇÕES FINAIS: Conclui-se que é necessária inclusão de programas educativos nas escolas e maior apoio voltado aos cuidadores primários nas clínicas de reabilitação e outras instituições especializadas, pois mesmo diante das dificuldades as mães encontram formas e condições de cuidar e lutar por estas crianças.pt
dc.format.extent299-306
dc.language.isopor
dc.publisherPontifícia Universidade Católica do Paraná
dc.relation.ispartofFisioterapia em Movimento
dc.rightsAcesso aberto
dc.subjectCerebral palsyen
dc.subjectAccessibilityen
dc.subjectDisabilitiesen
dc.subjectParalisia cerebralpt
dc.subjectAcessibilidadept
dc.subjectDeficiênciapt
dc.titleAcessibilidade e crianças com paralisia cerebral: a visão do cuidador primáriopt
dc.title.alternativeAccessibility in children with cerebral palsy: primary caregiver viewen
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionFaculdade Social
dc.contributor.institutionFundação Visconde de Cairú
dc.contributor.institutionUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.institutionUniversidade de São Paulo (USP)
dc.description.affiliationFaculdade Social
dc.description.affiliationFundação Visconde de Cairú
dc.description.affiliationUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.description.affiliationUniversidade de São Paulo
dc.description.affiliationUnifespUNIFESP
dc.identifier.fileS0103-51502011000200011.pdf
dc.identifier.scieloS0103-51502011000200011
dc.identifier.doi10.1590/S0103-51502011000200011
dc.description.sourceSciELO


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