Uma resolução livre para certas álgebras

Abrir fichero
Fecha
2020-09-18Autor
Araujo Junior, Hilario Fernandes De [UNIFESP]
Tutor
Bianchi, Angelo Calil [UNIFESP]Tipo
Dissertação de mestradoMetadatos
Mostrar el registro completo del ítemResumen
The notion of resolutions in homological algebra is generally used to define invariants that characterize an algebraic structure. The objective of this dissertation is to study a free resolution for associative algebras by David Anick. This free resolution is adequate to determine the homology of an algebra, that is the calculation of the Tor functor and the Poincaré series. We specialize Anick’s result in the context of the universal enveloping algebras for certain Lie algebras, with the support of Shirshov-Gröbner bases theory. O conceito de resoluções em álgebra homológica é, em geral, usado para definir invariantes que caracterizam uma estrutura algébrica. O objetivo deste trabalho é estudar uma resolução livre para álgebras associativas obtida por David Anick. Esta resolução livre é adequada para determinar a homologia de uma álgebra. Tal tipo de construção de resolução também foi considerada por Kenneth Brown, sob um método que, possivelmente, pode ser utilizado em diferentes estruturas algébricas. Especializamos o resultado de Anick para o contexto da álgebra universal envolvente de certas álgebras de Kac-Moody, através do uso das bases de Shirshov-Gröbner.
Palabras clave
Free ResolutionHomological Algebra
Kac-Moody Algebras
Shirshov-Gröbner Bases
Álgebra Homológica
Álgebras De Kac-Moody
Bases De Shirshov-Gröbner
Resolução Livre
Colecciones
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Desenvolvimento do pensamento algébrico de professores dos anos iniciais em atividade de ensino: o pensamento teórico mediado por conceitos algébricos
Santos, Fernanda Cristina Ferreira [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2020-10-22)This research has investigated, in the context of teachers continuing mathematics education in the early years of elementary school, the theoretical thinking development mediated by algebraic concepts, that we understand ...
-
Graded polynomial Identities for matrices with the transpose involution over an infinite field
Goncalves Fonseca, Luis Felipe; de Mello, Thiago Castilho [UNIFESP] (Taylor & Francis Inc, 2018)Let F be an infinite field and let M-n (F) be the algebra of n x n matrices over F endowed with an elementary grading whose neutral component coincides with the main diagonal. In this paper, we find a basis for the graded ...
-
Degree-inverting involutions on matrix algebras
Goncalves Fonseca, Luis Felipe; de Mello, Thiago Castilho [UNIFESP] (Taylor & Francis Ltd, 2018)Let F be an algebraically closed field of characteristic zero, and G be a finite abelian group. If A = circle times(g is an element of G)A(g) is a G-graded algebra, we study degree-inverting involutions on A, i.e. involutions ...