Show simple item record

dc.contributor.advisorBrisola, Lidia Ruiz Moreno [UNIFESP]
dc.contributor.authorMarcondes, Marilucia Moreira Silva [UNIFESP]
dc.date.accessioned2022-07-22T17:03:21Z
dc.date.available2022-07-22T17:03:21Z
dc.date.issued2020-10-09
dc.identifierhttps://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=10194018pt
dc.identifier.urihttps://repositorio.unifesp.br/xmlui/handle/11600/64788
dc.description.abstractINTRODUCTION: It was analyzed the educational proposal of Curricular Unit 4 (UC 4) - Educational actions and planning of the Supervised Internship of the National Service of Commercial Learning (Senac) Nursing Technician Course - from the perspective of the students. The qualification of nursing technicians to work in Primary Health Care requires further study on its formative process. METHOD: The investigation, of qualitative, exploratory and descriptive nature, took as analysis material questionnaires and semi-structured interviews, applied to 89 students of UC 4 before and after the supervised internship. RESULTS AND DISCUSSION: From the data analysis, three guiding nuclei and their respective thematic units were emerged, as follows: 1) Expectations related to UC 4, composed of thematic units: Development of professional competencies; Technical/scientific aspects; and Critical/reflective training; 2) Educational role of nursing technicians, composed of thematic units T echnical education/biologist; Dialogical conception/humanized perspective; and Interpersonal relationship and teamwork. 3o) Potentialities and challenges of UC 4, composed of thematic units: Learning and exchange of experiences; Reality/difficulty of services. FINAL CONSIDERATIONS: It was found that the internship of UC 4 meets the expectations of students and provides necessary conditions for the planning and execution of educational actions, as it contributes to the development of communication and discursive skills for the practice of the profession. Students' expectations reveal the desire to communicate and improve technical skills. The experiences lived and described by the students indicate that they have expanded their sociocultural repertoire and recognized the importance of humanized care, teamwork and the shared construction of knowledge, about the reality observed by them. However, characteristics of the biomedical model and knowledge transmission in part of the participants persists. UC4, in addition to providing professional, academic and personal growth, brings out emotions and promotes reflections on the health system and how educational actions contribute to the promotion of user health.en
dc.description.abstractINTRODUÇÃO: Analisou-se a proposta educativa da Unidade Curricular 4 (UC 4) - Ações educativas e planejamento do Estágio supervisionado do Curso Técnico em Enfermagem do Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial (Senac) - a partir da perspectiva dos estudantes. A qualificação do técnico em enfermagem para atuação na Atenção Básica à saúde demanda aprofundamento dos estudos sobre seu processo formativo. MÉTODO: A investigação, de natureza qualitativa, exploratória e descritiva, tomou como material de análise questionários e entrevistas semiestruturadas, aplicados a 89 estudantes da UC 4 antes e depois do estágio supervisionado. RESULTADOS E DISCUSSÃO: Da análise dos dados emanaram três núcleos orientadores e suas respectivas unidades temáticas, a seguir indicados: 1o) Expectativas relativas à UC 4, composto pelas unidades temáticas: Desenvolvimento de competências profissionais; Aspectos técnicos/científicos; e Formação crítica/reflexiva; 2o) Papel educativo do técnico em enfermagem, composto pelas unidades temáticas Educação tecnicista/biologista; Concepção dialógica/perspectiva humanizada; e Relacionamento interpessoal e trabalho em equipe. 3o) Potencialidades e desafios da UC 4, composto pelas unidades temáticas: Aprendizado e troca de experiências; Realidade/dificuldade dos serviços. CONSIDERAÇÕES FINAIS: Constatou-se que o estágio da UC 4 atende as expectativas dos estudantes e propicia condições necessárias para o planejamento e execução de ações educativas, pois contribui para o desenvolvimento de habilidades comunicacionais e discursivas para o exercício da profissão. As expectativas dos estudantes revelam o anseio em comunicar-se e aprimorar habilidades técnicas. As experiências vivenciadas e descritas pelos estudantes indicam ter ampliado seu repertório sociocultural e reconhecido a importância do atendimento humanizado, do trabalho em equipe e da construção compartilhada do conhecimento, acerca da realidade por eles observada. Persiste, contudo, características do modelo biomédico e de transmissão de conhecimentos em parte dos participantes. A UC4, além de proporcionar o crescimento profissional, acadêmico e pessoal, aflora emoções e promove reflexões sobre o sistema de saúde e como as ações educativas contribuem para a promoção da saúde do usuário.pt
dc.format.extent125 p.
dc.language.isopor
dc.publisherUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.rightsAcesso aberto
dc.subjectNursing Technicianen
dc.subjectSupervised Internshipen
dc.subjectHealth Educationen
dc.subjectPopular Health Educationen
dc.subjectPrimary Careen
dc.subjectTécnico Em Enfermagempt
dc.subjectEstágio Supervisionadopt
dc.subjectEducação Em Saúdept
dc.subjectEducação Popular Em Saúdept
dc.subjectAtenção Básicapt
dc.titleEstágio supervisionado do curso Técnico em Enfermagem do Senac - São Paulo: ações educativas na atenção básicapt
dc.typeDissertação de mestrado profissional
dc.contributor.institutionUniversidade Federal de São Paulopt
dc.identifier.fileMARILUCIA MOREIRA SILVA MARCONDES.pdf
dc.description.sourceDados abertos - Sucupira - Teses e dissertações (2020)
unifesp.campusBaixada Santista, Instituto de Saúde e Sociedadept
unifesp.campusSão Paulo, Escola Paulista de Enfermagempt
unifesp.graduateProgramEnsino em Ciências da Saúdept
unifesp.knowledgeAreaEnsino Em Ciencias Da Saúdept
unifesp.researchAreaAvaliação, Currículo, Docência E Formação Em Saúdept
dc.audience.educationlevelMestrado profissional


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record