Propostas curriculares e o ensino de história nos anos iniciais do ensino fundamental na cidade de São Paulo: entre orientações, direitos e currículo

View/ Open
Date
2020-08-26Author
Teodoro, Juliana Magalhaes [UNIFESP]
Advisor
Carvalho, Joao Do Prado Ferraz De [UNIFESP]Type
Dissertação de mestrado profissionalMetadata
Show full item recordAbstract
The present research analysis the changes and implementations of Curricular Proposals and the History Teaching in the early years of Elementary Education in the municipal public education in the city of São Paulo, according the publications that occurred during the years 2007 until 2017. Thinking that, have investigated curricular prescriptions, interpretations and teaching knowledge related with them in training teacher context. For this propose, the research have developed around two analysis: one comparative analyze of prescriptions curricular based on the Social History of Curricular, considering contributions of Goodson (2008) and Apple (1982) and the analysis of registers made by teachers of JEIF (Integral Special Journey of Teaching Training) investigated through of Bittencourt ( 1997, 2004, 2018), Chaui (1989), Ball (1992, 2002) and Shiroma, Garcia and Campos (2005).Both of analyses was comprehended through of concepts of school cultures (Viñao,2007) and teaching knowledge (Tardif, 2014). For analysis for the place of history teaching and ethnic-racial laws’ influence in the early years was used studies of Carvalho (2014, 2018, 2020), Soares (2008, 2009s, 2018), Fonseca (2009), Mattos ( 2003), Miranda (2007), Menezes e Silva ( 2007) and Oliveira (2003, 2011, 2013). Finally, with based on the results of research, have developed a collaborator document for discussions on training in JEIF with intention to talk with main doubts about history teaching for early years, for contribute with the debate in the areas of Education and of History Teaching. A presente pesquisa analisa as trocas e implementações das Propostas Curriculares e o Ensino de História nos anos iniciais do Ensino Fundamental na rede pública municipal da cidade de São Paulo entre o período de 2007 a 2017. Neste sentido procurou-se investigar as prescrições curriculares, as interpretações e os saberes docentes a elas relacionadas no contexto de formação de docentes. Para tanto a pesquisa desenvolveu-se em torno de dois eixos: a análise comparativa das prescrições curriculares com base na História Social do Currículo fundamentada nas contribuições de Goodson (2008) e Apple (1982) e a análise dos registros produzidos pelos docentes na JEIF (Jornada Especial Integral de Formação Docente) investigadas à luz dos estudos de Bittencourt ( 1997, 2004, 2018), Chaui (1989), Ball (1992, 2002) e Shiroma, Garcia e Campos (2005). Ambas as análises foram compreendidas a partir dos conceitos de Culturas Escolares (Viñao,2007) e dos Saberes Docentes (Tardif, 2014). Ao analisarmos o lugar do ensino de História e a influência das leis étnico-raciais, nos anos iniciais, nos referenciamos nos estudos de Carvalho (2014, 2018, 2020), Soares (2008, 2009s, 2018), Fonseca (2009), Mattos ( 2003), Miranda (2007), Menezes e Silva ( 2007) e Oliveira (2003, 2011, 2013). Por fim, com base nos resultados da pesquisa formulamos um documento colaborador para discussões na formação em “JEIF”, procurando dialogar com as principais dúvidas encontradas sobre o ensino de História para os anos iniciais do ensino fundamental, a fim de contribuir com o debate nos campos da Educação e do Ensino de História.
Keywords
Curricular ProposalsSocial History Of The Curriculum
Teaching Knowledge
History Teaching Early Years
Ethnic-Racial
Propostas Curriculares
História Social Do Currículo
Saberes Docentes
Ensino De História Nos Anos Iniciais
Leis Étnico-Raciais