Léxico e enunciação: a conceitualização do substantivo concreto. Questões para o ensino de línguas
Date
2020-12-07Author
Francisconi, Leonam Ricardo Alcantara [UNIFESP]
Advisor
Lopes, Marcia Cristina Romero [UNIFESP]Type
Dissertação de mestradoMetadata
Show full item recordAbstract
Functionalist studies of the last decades, in particular by Camacho, Dall'Aglio Hattnher & Gonçalves (2014), differ from what is recurring found in grammar reference books, by classifying nouns by their potential on being a referring expression. Thus, the referential potential of the noun is what activates its naming and referencing functions. However, in this classification, there is still a sense that it is inherent concerning the lexical unity. In the present study, according to the precepts of the Theory of Predicative and Enunciative Operations, we bring another conception for the sense of linguistic units. This conception is constructed by the main interactions observed in the enunciation. For this purpose, we take the noun ‘faca’, from Brazilian Portuguese lexical as an object of study. It is commonly categorized as a concrete noun, in order to comprehend the regularities that support the unit's referential potential, its functions of naming and referencing, as well as if it is open to possible conceiving it as a representative of this category. It is also intended to verify how the integration of the unit takes place in a sentence sustained by the process of constructing meanings. For such, we are examining, on the one hand, how the semantic specification of the verbal context by the noun occurs, and, on the other hand, how other constitutive elements in the same context may give determinations to the noun. In this particular case, we expect to explain accurately the processes of semantic variation, which is proper to the noun under analysis, in order to conceptualize it for theoretical and applied purposes in the field of language teaching. Estudos funcionalistas das últimas décadas, em particular de Camacho, Dall’Aglio-Hattnher & Gonçalves (2014), diferem do que se encontra de modo recorrente nos compêndios de gramática, ao classificarem os substantivos pelo seu potencial de referenciação. Deste modo, o potencial referencial do substantivo é o que ativa sua função denominadora e referenciadora. Todavia, nesta classificação ainda se nota, em relação à unidade lexical, um sentido que lhe é inerente. No presente estudo, conforme os preceitos da Teoria das Operações Predicativas e Enunciativas, trazemos uma outra concepção para o sentido das unidades linguísticas, construído pelo agenciamento observado no seio do enunciado. Para tanto, tomamos como objeto de estudo o substantivo faca, comumente categorizado como concreto, a fim de melhor compreender as regularidades que sustentam o potencial referencial da unidade, a sua função de denominar e referenciar, bem como a possibilidade ou não de concebê-lo como um representante desta categoria. Pretende-se, ainda, verificar como se dá a integração da unidade ao enunciado sustentada pelo processo de construção do sentido, examinando, de um lado, como ocorre a especificação semântica do contexto verbal pelo substantivo, de outro, como os demais elementos constitutivos desse mesmo contexto conferem determinações ao substantivo. Nesse caso em particular, espera-se explicar de modo mais preciso os processos de variação semântica próprios ao substantivo em análise com o objetivo de conceitualizá-lo para fins teóricos e aplicados ao campo de ensino de línguas.