Maternidade, de Eliseu Visconti: estudo da indumentária

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Data
2020-02-19
Autores
Prado, Renata Cristina Garcia [UNIFESP]
Orientadores
Squeff, Leticia Coelho [UNIFESP]
Tipo
Dissertação de mestrado
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Resumo
This research intends to measure the dimensions of life and the plastic arts that not often appear articulated in academic works: painting and clothing, art and fashion, art history and fashion creation practice. The dissertation starts from the work of Eliseu Visconti, Maternity (1906), to make a comparative study, which shows how tensioned clothing can be presented within the graphic representation and also in the practice of fashion production. Firstly, it shows a description and analysis of the picture Maternity, changing its relations with an iconography of motherhood and breastfeeding from the 19th century until the beginning of the 20th century. Next, we discuss the history of women's clothing since the end of the 19th century, showing how the vestibule represented by the artist is articulated and not only to the values of the time, but also to support the characterization of the personages. At last, the final dissertation is dedicated to a practical application: a description of the fashion work that is used, with students from the technical course of the Technical course in Clothing Modeling at ETEC Tiquatira, from the Visconti framework.
Esta pesquisa pretende tencionar dimensões da vida e das artes plásticas que, nem sempre, aparecem articuladas em trabalhos acadêmicos: pintura e vestuário, arte e moda, história da arte e prática da criação de moda. A dissertação parte da obra de Eliseu Visconti, Maternidade (1906), para fazer um estudo comparativo, que pretende discutir como o vestuário pode ser entendido dentro da representação pictórica e também na prática da produção de moda. Em primeiro lugar, faremos a descrição e análise do quadro Maternidade, apontando suas relações com uma iconografia da maternidade e da amamentação desde o século XIX até o início do século XX. A seguir, discutimos a história da indumentária feminina desde finais do século XIX, mostrando como a vestimenta, representada pelo artista, se articula, não apenas aos valores da época, como fundamenta a caracterização das personagens. Por último, o final desta dissertação é dedicado a uma aplicação prática: a descrição do trabalho de moda que fizemos com alunos do curso Técnico em Modelagem do Vestuário da ETEC Tiquatira, a partir do quadro de Visconti.
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