• RI - Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Sobre
    • RI Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
  • English 
    • português (Brasil)
    • English
    • español
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (EFLCH)
  • Teses e Dissertações
  • PPG - Ciências Sociais
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (EFLCH)
  • Teses e Dissertações
  • PPG - Ciências Sociais
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Donos, artefatos e outros feitos: arte indígena e processos de patrimonialização

Thumbnail
View/Open
MATHEUS SPADA ZATI.pdf (14.19Mb)
Date
2020-03-09
Author
Zati, Matheus Spada [UNIFESP]
Advisor
Macedo, Valeria Mendonca De [UNIFESP]
Type
Dissertação de mestrado
Metadata
Show full item record
Abstract
This research approaches experiences of patrimonialization of indigenous manifestations within the scope of the National Historic and Artistic Heritage Institute (Iphan). The first chapter takes Iphan as the trigger for a historical analysis of Cultural Heritage policies and concepts in Brazil. The following chapters focus on two cases of patrimonialization: the Wajãpi verbal and graphic art (Kusiwa), subject of the second chapter, and the Karajá ceramic dolls (Ritxoko), approached in the third and last chapter. In both cases, Indigenous communities, universities, civil and State institutions are involved in a patrimonialization network, in which objects, people and knowledge are in motion, amid processes of mutual translation and transformation. This dissertation takes part in this network, looking for analogies and singularities between the production of knowledge materialized in Indigenous arts and those materialized in the production of dossiers aiming their patrimonialization.
 
Esta pesquisa se volta para experiências de patrimonialização de manifestações indígenas no âmbito do Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional (Iphan). O primeiro capítulo toma o Iphan como disparador de uma análise histórica sobre políticas e concepções de Patrimônio Cultural no Brasil. Já os capítulos seguintes centram foco em dois casos de patrimonialização: da arte gráfica e oral Wajãpi (Kusiwa), tema do segundo capítulo, e das bonecas de cerâmica Karajá (Ritxoko), tematizadas no terceiro e último capítulo. Em ambos os casos, comunidades indígenas, universidades, instituições civis e de Estado são envolvidas pela teia da patrimonialização, nas quais objetos, pessoas e saberes são postos em constante trânsito, em meio a processos de tradução e transformações mútuas. Esta dissertação toma parte nessa rede, buscando analogias e singularidades entre a produção de conhecimentos materializados nas artes indígenas e aqueles materializados na produção de dossiês visando sua patrimonialização.
 
Keywords
Patrimonialization
Indigenous
Art
Patrimônio
Indígena
Arte
URI
https://repositorio.unifesp.br/xmlui/handle/11600/64693
Collections
  • PPG - Ciências Sociais [210]

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit Date

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV