Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa ambulatorial: percepção dos pais e acompanhantes

View/ Open
Date
2011-06-01Author
Conceição, Caroline Monteiro [UNIFESP]
Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP]
Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]
Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP]
Andrade, Paula Rosenberg de [UNIFESP]
Type
ArtigoISSN
1414-8145Is part of
Escola Anna NeryDOI
10.1590/S1414-81452011000200018Metadata
Show full item recordAlternative Title
Therapeutic play when preparing the child for venipuncture outpatient: perception from the parents and attendantsEl juego terapéutico en la preparación del niño para una punción venosa en ambulatorio: percepción de los padres y acompañantes
Abstract
This qualitative descriptive study aimed to understand the perception from the parents and attendants about the use of Therapeutic Play when preparing their children for venipuncture, followed by blood collection. This study was performed in an outpatient clinic in the city of São Paulo. Data were collected using semi-structured interviews, conducted with eight parents of children who had been prepared with the play for the blood collection. These data were subsequently submitted to qualitative content analysis. Results showed that parents approved this preparation strategy and considered it to promote knowledge about the procedure, reduce the fear, have a soothing effect, and increase parents' and child's sense of security, in addition to this, it contributes to a humanized nursing care for the child and family. Finally, the importance of implementing the Therapeutic Play in child care provided in outpatient clinics and basic health units should be emphasized. Estudio descriptivo cualitativo realizado con el objetivo de comprender la percepción de los padres y acompañante a respecto de la utilización del Juego Terapéutico en la preparación de sus hijos para la punción venosa previa a la recolección de sangre. Fue realizado en un ambulatorio de la ciudad de São Paulo. Los datos fueron recolectados por medio de entrevistas seme-estructuradas realizadas con ocho padres o acompañantes de niños preparados con el juego para la recolección de sangre, y que, después, fueron sometidos al análisis cualitativo del contenido. Los resultados evidenciaron que los padres aprueban esa estrategia de preparación y consideran que la misma favorece al conocimiento sobre el procedimiento, disminuye el miedo, tranquiliza y promueve la seguridad de los adultos y de los niños, además de ser una atención de enfermería humanizada y de calidad al niño y a la familia. Se reitera la importancia de la implementación del Juego Terapéutico en la asistencia al niño en ambulatorios y en unidades básicas de salud. Estudo descritivo qualitativo com o objetivo de compreender a percepção de pais e acompanhantes sobre o emprego do Brinquedo Terapêutico no preparo da criança para a punção venosa ambulatorial, realizado em um ambulatório da cidade de São Paulo. Os dados foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas realizadas com oito pais ou acompanhantes de crianças preparadas para a punção venosa com o Brinquedo Terapêutico e, após, submetidos à análise qualitativa de conteúdo. Os resultados evidenciaram que eles aprovam essa estratégia de preparo e acreditam que esta favorece o conhecimento sobre o procedimento, diminui o medo, acalma e promove a segurança deles e da criança, além de constituir-se em um atendimento de enfermagem humanizado e de qualidade à criança e família. Reitera-se a importância da implementação do Brinquedo Terapêutico na assistência à criança em ambulatórios e unidades básicas de saúde.
Citation
Escola Anna Nery. Universidade Federal do Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, p. 346-363, 2011.Keywords
Play and playthingsCritical pathways
Ambulatory care
Pediatric nursing
Jogos e Brinquedos
Procedimentos Clínicos
Assistência Ambulatorial
Enfermagem Pediátrica
Sponsorship
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Collections
- Em verificação - Geral [10226]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
I Diretriz brasileira de cardio-oncologia pediátrica da Sociedade Brasileira de Cardiologia
Seber, Adriana [UNIFESP]; Miachon, Adriana Siviero [UNIFESP]; Tanaka, Ana Cristina Sayuri; Spinola-Castro, Angela Maria [UNIFESP]; Carvalho, Antonio Carlos [UNIFESP]; Petrilli, Antonio Sergio [UNIFESP]; Macedo, Carla Renata Pacheco Donato [UNIFESP]; Nars, Clarissa Carvalho Fongaro [UNIFESP]; Terzian, Claudia Naufel [UNIFESP]; Castro Junior, Claudio Galvão de; Santos, Cleusa Cavalcanti Lapa; Guerra, Cristina Chaves dos Santos; Silva, Dafne Cardoso Bourguignon da [UNIFESP]; Bassi, Débora Ugayama; Azeka, Estela; Feitosa, Fabiana Aragão; Hamamoto, Fernando [UNIFESP]; Szarf, Gilberto [UNIFESP]; Lederman, Henrique Manoel [UNIFESP]; Rigon Junior, Humberto João; Jatene, Ieda Biscegli; Mota, Isabele Coelho Fonseca da; Perrud, Jeferson Adriano [UNIFESP]; Soares Junior, José; Gutierrez, Julián Arango; Perin, Juliana Pepe Marinho [UNIFESP]; Soares, Juliana dos Santos [UNIFESP]; Catani, Liane Hulle; Tsai, Liliana Yu [UNIFESP]; Vianna, Livia Cristina [UNIFESP]; Paiva, Marcelo Goulart; Santos, Marcelo José; Ishigai, Marcia Marcelino de Souza [UNIFESP]; Diógenes, Maria Suely Bezerra [UNIFESP]; Alves, Maria Teresa de Seixas [UNIFESP]; Piedade, Maria Tereza Castro [UNIFESP]; Parreiras, Mariana; Cypriano, Mônica [UNIFESP]; Negrini, Nilce da Silva [UNIFESP]; Campos Filho, Orlando [UNIFESP]; Figueiredo, Paula Andrade [UNIFESP]; Novaes, Paulo Eduardo [UNIFESP]; Camargo, Paulo Roberto [UNIFESP]; Maia, Priscila dos Santos [UNIFESP]; Petrilli, Renata [UNIFESP]; Arduini, Rodrigo Genaro [UNIFESP]; Gouveia, Roseane Vasconcelos [UNIFESP]; Teruya, Suzana Barbosa Miranda [UNIFESP]; Moisés, Valdir Ambrósio [UNIFESP]; Morais, Vera Lúcia Lins de (Sociedade Brasileira de Cardiologia - SBC, 2013-05-01) -
Guerras culturais em verde e amarelo
Arantes, Pedro Fiori [UNIFESP]; Okuma, André [UNIFESP]; Nascimento, Giulia dos Santos [UNIFESP]; Melo, Keyla Vasconcelos de [UNIFESP]; Lorena, Diego [UNIFESP]; Alves, Amanda [UNIFESP]; Brait, Ana Laura [UNIFESP]; Alves, Gustavo Almeida [UNIFESP]; Fernandes, Cristina Naiara [UNIFESP]; Avelino, Larissa [UNIFESP]; Paloma, Oliveira [UNIFESP]; Bertellotti, André Zaparoli [UNIFESP]; Carreño, Rebeca Nieves Inostroza [UNIFESP]; Feo, Amanda [UNIFESP]; Andrade, Bruna [UNIFESP]; Garotti, Josiane [UNIFESP]; Flauto, Larissa [UNIFESP]; Tavares, Melissa [UNIFESP]; Barbosa, Ana Beatriz Tavares [UNIFESP]; Alejarra, Melissa Maria dos Santos [UNIFESP]; Santos, Nicole Pinheiro [UNIFESP]; Dourado, Kamilla [UNIFESP]; Silva, Pamela [UNIFESP]; Goyano, Lucius [UNIFESP]; Meneses, Maria Luiza [UNIFESP]; Ferreira, Gabriela [UNIFESP]; Monteiro, Paloma [UNIFESP]; Oliveira, Marcelo Lauton de [UNIFESP]; Paula, Patrícia Pinheiro Antunes de [UNIFESP]; Santos, Isabella Mendes dos [UNIFESP]; Borges, Júlia Rodrigues [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo, 2022)Queridos/as leitores/as, bem-vindos/as ao nosso campo de batalha – e de estudos. Vocês estão prestes a ler um livro perigoso. Ele fala sobre muito do que estamos vivendo no Brasil dos últimos anos, olhando esse nosso ...
-
Experience Report on Setting Up a Transdisciplinary Outpatient Unit for Transgender Health
Vieira, Denise Leite [UNIFESP]; Fanganiello, Ana Luiza [UNIFESP]; Zaneti, Marina Milograna [UNIFESP]; Vieira, Fernanda de Sousa [UNIFESP]; Brasolin, Adriano [UNIFESP]; Rocha, Natalia Turena [UNIFESP]; Souza, Eduardo Sodré de [UNIFESP]; Silveira, Mariana [UNIFESP]; Cervi, Thales [UNIFESP]; Penteado, Sonia [UNIFESP]; Brito, Maria Jose [UNIFESP]; Alves, Juliana [UNIFESP]; Mota, Marisa [UNIFESP]; Holanda, Fabiola [UNIFESP]; Tanaka, Luiza [UNIFESP]; Fernandes, Maria Jose [UNIFESP]; Takano, Claudia [UNIFESP]; Yarak, Samira [UNIFESP]; Azevedo, Renata [UNIFESP]; Gois, Aecio [UNIFESP]; Silva, Ivaldo [UNIFESP]; Mari, Jair [UNIFESP]; Pereira, Pedro [UNIFESP]; Ferreira, Lydia [UNIFESP]; Dias-Da-Silva, Magnus R. [UNIFESP] (Wiley, 2017)