Linhas de cuidado integral em pacientes portadores de catarata

Date
2020-07-30Author
Valladares, Marta Sonha Gomes Teixeira [UNIFESP]
Advisor
Hirai, Flavio Eduardo [UNIFESP]Type
Dissertação de mestrado profissionalMetadata
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The present study aims to track the paths of patients treated at the Cataract Division of the Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)/Hospital São Paulo (HSP) and to propose management flows for care lines. This is a descriptive cross-sectional study with a field research and a data collection instrument based on a questionnaire applied in four distinct moments as the patients were assisted in the institution: Screening, New Case (first visit), Pre-Anesthesia Evaluation (APA), and Post-Surgery. Apart from the information about the difficulties faced during these different phases of the treatment, the Net Promoter Score (NPS) has also been evaluated. The sample consisted of 121 patients attended at the Cataract Outpatient Clinic of HSP at UNIFESP from August 1918 to January 1919. In this study, the average age considering the four groups was 68.2 years, and 52% of the patients were female. In general, the educational profile has shown a poor education population and the majority had no difficulty in finding the place where the treatment would take place as the public transportation suits the region. The Net Promoter Score (NPS) values were the following: Screening: 33.3, New Case: 77.5, APA: 33.3 and PostSurgery: 86.7, suggesting a change in the perception of quality of service as the patients surpassed the different stages of the treatment. The care cycle for Brazilian health system (SUS) cataract patients should follow SUS hierarchy system and decentralization; and the treatment must be patient-oriented, with wide investment to guide users and health providers, using the best available technology within a management environment based on key indicators. O presente estudo tem por finalidade mapear a trajetória dos pacientes atendidos no Setor de Catarata da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)/Hospital São Paulo (HSP) e propor fluxos gerenciais para linhas de cuidado. Trata-se de um estudo transversal descritivo com pesquisa de campo e coleta de dados através de questionários em quatro momentos distintos do paciente dentro da instituição: Triagem, Caso Novo (primeira consulta), Avaliação Pré-Anestésica (APA) e Pós-Cirurgia. Além de informações sobre as dificuldades encontradas durante as diferentes fases do tratamento, foi avaliado também o Net Promoter Score (NPS). A amostra constitui-se de 121 pacientes atendidos no Ambulatório de Catarata do HSP da UNIFESP no período de agosto de 2018 a janeiro de 2019. Neste estudo, a idade média dos participantes nos quatro grupos foi de 68,2 anos e 52% deles eram do sexo feminino. O perfil educacional no geral revelou uma população de baixa escolaridade, e a maioria não apresentou dificuldade para encontrar o local de atendimento, tendo em vista a facilidade do transporte público disponibilizado para a região em que o hospital está inserido. Os valores de NPS foram os seguintes: Triagem: 33,3, Caso Novo: 77,5, APA: 33,3 e Pós-Cirurgia: 86,7, sugerindo uma mudança na percepção da qualidade do serviço conforme o paciente evolui nas diferentes etapas do tratamento. O ciclo de cuidados para portadores de catarata do Sistema Único de Saúde (SUS) deve seguir a hierarquização e descentralização do SUS, e o tratamento deve ser centrado no paciente, com amplo investimento em orientação dos usuários e equipe de saúde, utilizando a melhor tecnologia disponível dentro de um ambiente de gestão baseada em indicadores.