Música, infâncias e desproteção social

Date
2020-07-17Author
Marques, Luis Fernando Lobo Rosa [UNIFESP]
Advisor
Jurdi, Andrea Perosa Saigh [UNIFESP]Type
Dissertação de mestradoMetadata
Show full item recordAbstract
The concept of childhood has acquired different meanings throughout history, including that of a childhood being woven according to the interest of adult-centric policies and philosophies, which excluded its possibility to communicate feelings, sufferings, joys and sadness, given the need, of the world governed by adults, maintaining control and power, exercised for various reasons. Today, different strategies are used by scientists, caregivers, educators, so that the child communicates his childhood, making himself heard and changing the status quo of the adult world. One of them is Art, treated as a therapeutic, pedagogical resource, and also as a playful possibility of taking care of this subject, guaranteeing his rights and his well-being. This research aimed to monitor and analyze the process of Children's Choir singing in the care and care of children in situations of social deprotection, who attend the Guri Project, Peruíbe pole, south coast of Baixada Santista, São Paulo. The research participants were children enrolled in Projeto Guri, Regional São Paulo, in the Children's Choir course, which serves children from six to eight years old, and who works in an interdisciplinary way related to singing, percussion, body expression and literature. As an inclusion criterion, the child should be interested in participating in the research and authorization from legal representatives. The musical practices were offered twice a week, with an hour of duration during the period of four months, from August to December 2018. The children answered orally to a semi-structured interview script about their previous experiences with Music and other expressions as well as socio-demographic data. During the process, the productions were analyzed technically and aesthetically by the children and the researcher, and recorded in a field diary. In addition to the concerts held on specific dates (didactic concerts, presentations to the public in situations of social deprotection, choir meetings, closing auditions, etc.), at the end, a Visual Arts workshop was held, where children could express themselves artistically. It was found that the participating children reflected on their experience, their feelings, especially those of social belonging and facing difficulties; the meetings for the Coral Singing classes enabled the development of cognitive processes inherent in Music, as well as the environment, relationships with the group and with oneself. The didactic-pedagogical proposal, with a social approach, allowed children to think about their condition and situation in the world, discovering new forms of existence and building possibilities for the expansion of autonomy and empowerment, necessary for emancipation, social transformation and the achievement of a restored social place with guaranteed rights. O conceito de infância ganhou significados diversos ao longo da história, entre eles, o de uma infância sendo tecida conforme o interesse de políticas e filosofias adultocêntricas, que excluíram sua possibilidade de comunicar sentimentos, sofrimentos, alegrias e tristezas, dada a necessidade, do mundo regido por adultos, da manutenção do controle e do poder, exercido por motivos diversos. Hoje, estratégias diversas são utilizadas por cientistas, cuidadores, educadores, para que a criança comunique sua infância, se fazendo ouvir e modificando o status quo do mundo adulto. Uma delas é a Arte, tratada como recurso terapêutico, pedagógico, e também como possibilidade lúdica de cuidar desse sujeito, garantindo seus direitos e seu bem viver. Esta pesquisa teve como objetivo acompanhar e analisar o processo da prática de Canto Coral Infantil na atenção e cuidado a crianças em situação de desproteção social, que frequentam o Projeto Guri, polo Peruíbe, litoral sul da Baixada Santista, São Paulo. As participantes da pesquisa foram crianças matriculadas no Projeto Guri, Regional São Paulo, no curso de Coral Infantil, que atende crianças de seis a oito anos, e que trabalha interdisciplinarmente conteúdos relacionados ao canto, à percussão, à expressão corporal e à literatura. Como critério de inclusão deveria haver interesse da criança em participar da pesquisa e autorização dos representantes legais. As práticas musicais foram oferecidas duas vezes por semana, com uma hora de duração durante o período de quatro meses, de agosto a dezembro de 2018. As crianças responderam oralmente a um roteiro de entrevista semiestruturado sobre suas experiências anteriores com a Música e com outras expressões artísticas, assim como com dados sócio demográficos. Durante o processo, as produções foram analisadas tecnicamente e esteticamente pelas crianças e pelo pesquisador, e registradas em um diário de campo. Além dos concertos realizados em datas específicas (concertos didáticos, apresentações para público em situação de desproteção social, encontros de corais, audições de encerramento etc), ao final, foi realizada uma oficina de Artes Visuais, onde as crianças puderam se expressar artisticamente. Constatou-se, que as crianças participantes refletiram sobre sua experiência, seus sentimentos, especialmente os de pertencimento social e enfrentamento de dificuldades; os encontros para as aulas de Canto Coral propiciaram o desenvolvimento de processos cognitivos inerentes à Música, assim como ao ambiente, às relações com o grupo e consigo mesmo. A proposta didático-pedagógica, de abordagem social, permitiu que as crianças pensassem sobre sua condição e situação no mundo, descobrindo novas formas de existência e construindo possibilidades para a ampliação de autonomia e empoderamento, necessários à emancipação, à transformação social e à conquista de um lugar social restituído e com direitos garantidos.
Keywords
MusicChildhood
Social Unprotection
Artistic Expression
Cognitive Processes
Música
Infância
Desproteção Social
Expressão Artística
Processos Cognitivos