Treino parental com vídeo modelação para a aquisição de habilidades sociais em crianças com autismo: estudo multicêntrico

Data
2020-12-07
Tipo
Tese de doutorado
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Resumo
Introduction: Applied behavior analysis (ABA) is an intervention with proven effectiveness in treating socio-communicative and functional impairments of individuals with Autistic Spectrum Disorder (ASD). In Brazil, we have a small number of trained professionals and a large unmet demand in the public health network. Main objective: to test the effectiveness of a model of parental training using video modeling in improving intellectual quotient (IQ), social/communicative functionality and symptomatology in children with Autistic Spectrum Disorder (ASD) and Intellectual Disability (ID). Secondary objectives: to develop audiovisual material to training professionals and family members, and to evaluate the trajectories of the acquisition of the target behaviors (eye contact and shared attention), taking into account clinical factors in the intervention group (gender, age, social functionality, and IQ in ASD children). Method: Study design: A single blind randomized clinical trial. The sample consisted of 66 children, with 34 in the control group and 32 in the intervention group, individually randomized from three outpatient universities in São Paulo: The Federal University of São Paulo, the University of São Paulo, and the Universidade Presbiteriana Mackenzie. Patients and families underwent pre- and post-intervention assessments to compare the changes resulting from the intervention. The following instruments were applied: The Autism Diagnostic Interview-Revised (ADI-R); the Vineland Adaptive Behavior Scale I; Snijders-Oomen Nonverbal Intelligence Test-SON-R 2½-7; the Autism Behavior Checklist (ABC); and the Hamilton Depression Rating Scale. Caregivers completed daily records throughout the training, noting the procedures' execution and what kind of help the child needed to complete the training—intervention program. The clinical trial had a total duration of 32 weeks, 22 of which were direct training with parents and the other 10 for evaluations. The 15 videos used first addressed the underlying concepts necessary to carry out the training: preparing the environment, handling disruptive behaviors, accessing preferred items, and learning without error; and then taught the methods of total, partial, and gestural physical assistance used to develop independent eye contact and shared attention. The last video is a summary of the total process. Results: There was a statistically significant improvement in Vineland's xii communication scores in the CACE analysis (Cohen's d = 0.260). There was a nonstatistically significant decrease in the symptoms of autism (total ABC score - Cohen's d = 0,558) and a significant increase in nonverbal IQ in the intervention group (Cohen's d = 0, 433). The statistical analysis showed the effectiveness of the model in improving the acquisition of the target behaviors (eye contact and shared attention), particularly in older children, with better previous levels of IQ and functionality. Conclusions: the development and proof of the effectiveness of this video modeling program may have a major impact on the treatment of children with ASD because it will enable the training of a large number of professionals and family members in all regions of the country.
Introdução: A análise aplicada do comportamento (ABA) é uma intervenção de eficácia comprovada no tratamento de prejuízos sócio comunicativos e funcionais de indivíduos com Transtorno do Espectro Autista (TEA). No Brasil, contamos com um pequeno número de profissionais capacitados e uma grande demanda não atendida na rede pública de saúde. Objetivo principal: testar a eficácia de um modelo de treino de pais por vídeo modelação para a melhora no quociente intelectual (QI), funcionalidade social/comunicativa e sintomatologia em crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA) e Deficiência Intelectual (DI). Objetivos secundários: desenvolver material audiovisual para permitir o treinamento de profissionais e familiares através da vídeo-modelação e avaliar as trajetórias de aquisição dos comportamentos-alvos, contato visual e atenção compartilhada, levando em consideração fatores clínicos do grupo intervenção (sexo, idade, funcionalidade social e QI das crianças com TEA) Método: Desenho do estudo: ensaio clínico simples cego e randomizado. A amostra foi composta por 66 crianças divididas em 34 no grupo controle e 32 no grupo intervenção, randomizadas individualmente de ambulatórios três universidades de São Paulo: Universidade Federal de São Paulo, Universidade de São Paulo e Universidade Presbiteriana Mackenzie. Pacientes e famílias realizaram avaliações pré e pós-intervenção para compararmos as mudanças decorrentes da intervenção. Foram aplicados os seguintes instrumentos: Autism Diagnostic Interview Revised (ADI-R); Vineland Adaptive Behaviour Scale I; Snijders-Oomen Nonverbal Intelligence Test- SON-R 2½-7; Autism Behaviour Checklist (ABC); Hamilton Depression Rating Scale. Fichas de registros diários foram preenchidas pelos cuidadores ao longo de todo o treinamento, anotando a execução dos procedimentos e qual modalidade de ajuda a criança necessitou para completar o treino. Programa de intervenção. O ensaio clínico teve duração total de 32 semanas sendo 22 de treinamento direto com os pais e as demais de avaliações. Os conteúdos dos 15 vídeos abordavam conceitos prévios necessários ao treinamento: preparação do ambiente, manejo de comportamentos disruptivos, acesso a itens de preferência, aprendizagem sem erro e depois ensino de procedimentos de ajuda física total, leve, gestual e independente x para contato visual e procedimentos de ajuda física total, leve, gestual e independente para atenção compartilhada. O último vídeo é uma síntese do processo total. Resultados: Houve uma melhora estatisticamente significativa nas pontuações de comunicação da Vineland (d de Cohen = 0,260). Houve uma diminuição não estatisticamente significativa na sintomatologia do autismo (pontuação total do ABC - (d de Cohen = 0,558) e um aumento significativo no QI não verbal no grupo de intervenção (d de Cohen = 0, 433). A análise estatística permitiu comprovar a eficácia do modelo para melhora dos objetivos primários estipulados e a aquisição de comportamentos-alvos (contato visual e atenção compartilhada) de forma independente ao final do treinamento; mais rapidamente no grupo de crianças mais velhas, com melhores níveis prévios de QI e funcionalidade. Conclusões: o desenvolvimento e a comprovação da eficácia deste programa de videomodelação poderão ter grande impacto no tratamento de crianças com TEA pois possibilitará treinamento de grande quantidade de profissionais e familiares, de modo acessível a todas as regiões do país.
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