• RI - Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Sobre
    • RI Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
  • English 
    • português (Brasil)
    • English
    • español
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (EFLCH)
  • Trabalhos de conclusão de curso
  • Pedagogia
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (EFLCH)
  • Trabalhos de conclusão de curso
  • Pedagogia
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Arte e cultura na escola: processos de emancipação do sujeito

Thumbnail
View/Open
Trabalho de conclusão de curso - pedagogia - Barbara Pereira Carvalho (1.834Mb)
Date
2022-06
Author
Carvalho, Barbara Pereira [UNIFESP]
Advisor
Araujo, Betania Libanio Dantas De [UNIFESP]
Type
Trabalho de conclusão de curso de graduação
Metadata
Show full item record
Alternative Title
Art and culture at school: emancipation processes of the subject.
Abstract
Este estudo se propõe a identificar no cotidiano educacional as manifestações culturais e artísticas, em duas escolas de Ensino Fundamental da rede pública de ensino da cidade de São Paulo. A partir de observações e memórias do período de estágio, buscou-se analisar a constituição do processo educativo, quanto às relações de cultura demonstradas pelos educandos e comunidade escolar. Por meio de uma gestão participativa e democrática, identificou-se uma considerada representação cultural e artística, a qual embasou as reflexões deste trabalho, juntamente com a fundamentação teórica, acerca de práticas educativas e culturais que promovam aprendizagens significativas.
 
This study aims to identify the cultural and artistic manifestations in two public elementary schools in the city of São Paulo. Based on observations and memories from the internship period, we tried to analyze the constitution of the educational process, as tothe culture relations demonstrated by the students and the school community. Through a participatory and democratic management, it was identified a significant cultural and artistic representation, which was the basis for the reflections of this work, along with the theoretical foundation about educational and cultural practices that promote significant learning.
 
Keywords
Arte
Cultura
Participação
Sponsorship
Não recebi financiamento
URI
https://repositorio.unifesp.br/xmlui/handle/11600/64070
Collections
  • Pedagogia [263]

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit Date

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV