Show simple item record

dc.contributor.authorDraganov, Patrícia Bover [UNIFESP]
dc.contributor.authorFriedlander, Maria Romana [UNIFESP]
dc.contributor.authorSanna, Maria Cristina
dc.date.accessioned2015-06-14T13:42:57Z
dc.date.available2015-06-14T13:42:57Z
dc.date.issued2011-03-01
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/S1414-81452011000100021
dc.identifier.citationEscola Anna Nery. Universidade Federal do Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 149-156, 2011.
dc.identifier.issn1414-8145
dc.identifier.urihttp://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6336
dc.description.abstractThe success of learning consists in using proper strategies. As the professional graduated, come from permanent education and also from assisted population, to whom the actions of education in health are directed to, consists mainly in adults, methodologies such as andragogy, understood as been the art of science of conducting adults through learning, are a very interesting alternative. With the aim of quantifying and describe the scientific study about andragogy in science of health from 1999 to 2009, was developed a descriptive study, using the key word andragogy in six bases of electronic data. The information coming from 98 publications found were categorized, quantified and described. Most of the publication came from journal articles, concentrated in the USA, having the title professional graduation leading the publication. In Brazil, it was more used to the patients' education. The frequency was kept on a regular base during the years of study; therefore the conclusion is that the theme is relevant to Health.en
dc.description.abstractEl éxito del aprendizaje implica el uso de estrategias adecuadas. Cómo la clientela de formación profesional, de educación permanente y la población asistida, para quien se dirigen las acciones de educación en salud, son mayoritariamente adultas, metodología como la andragogía, entendida como el arte y la ciencia de conducir adultos al aprendizaje es una de las alternativas interesantes. Con el objetivo de cuantificar y describir la producción científica sobre Andragogía en las Ciencia de la Salud en el período de 1999 a 2009, se realizó un estudio descriptivo, se empleando la palabra-clave Andragogía en seis bases de datos electrónicos. La información de las 98 publicaciones encontradas fueron calificadas, cuantificadas y descritas. La mayoría de las publicaciones si constituyó de artículos de periódicos que se concentraron en EUA, con el tema de la formación profesional liderando las publicaciones. En Brasil fue más frecuente la educación de los pacientes. En los años estudiados, la frecuencia se mantuvo regular, concluyéndose que el tema es relevante para la salud.es
dc.description.abstractO sucesso da aprendizagem envolve o uso de estratégias adequadas. Como a clientela de formação profissional e de educação permanente e a população assistida, para quem se dirigem as ações de educação em saúde, são majoritariamente adultas, metodologias como a Andragogia, que é a arte e ciência de conduzir adultos ao aprendizado, são uma alternativa interessante. Com o objetivo de quantificar e descrever a produção científica sobre Andragogia nas Ciências da Saúde no período de 1999 a 2009, realizou-se um estudo descritivo, empregando-se a palavra-chave Andragogia em seis bases de dados eletrônicas. As informações das 98 publicações encontradas foram classificadas, quantificadas e descritas. A maioria das publicações se constituiu de artigos de periódicos, que se concentraram nos EUA, com o tema formação profissional liderando as publicações. No Brasil, foi mais frequente a educação de pacientes. A frequência se manteve regular nos anos estudados, concluindo-se que o tema é relevante para a saúde.pt
dc.format.extent149-156
dc.language.isopor
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiro
dc.relation.ispartofEscola Anna Nery
dc.rightsAcesso aberto
dc.subjectLearningen
dc.subjectEducationen
dc.subjectTeachingen
dc.subjectAdulten
dc.subjectNursingen
dc.subjectAprendizagempt
dc.subjectEducaçãopt
dc.subjectEnsinopt
dc.subjectAdultopt
dc.subjectEnfermagempt
dc.titleAndragogia na saúde: estudo bibliométricopt
dc.title.alternativeAndragogy in health: bibliometrical studyen
dc.title.alternativeAndragogía en la salud: enseñanza bibliométricaes
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.institutionUniversidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.institutionUniversidade Católica Portuguesa
dc.description.affiliationUNIFESP Grupo de Estudos e Pesquisa em Administração e Gerenciamento
dc.description.affiliationUSP
dc.description.affiliationUniversidade Católica Portuguesa
dc.description.affiliationUnifespUNIFESP, Grupo de Estudos e Pesquisa em Administração e Gerenciamento
dc.identifier.fileS1414-81452011000100021.pdf
dc.identifier.scieloS1414-81452011000100021
dc.identifier.doi10.1590/S1414-81452011000100021
dc.description.sourceSciELO


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record