A percepção dos discentes acerca da profissão do perito-contador na Universidade Federal de São Paulo
Data
2022-01-28
Tipo
Trabalho de conclusão de curso
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Resumo
O ramo de atividade da perícia contábil tem sido expandido devido a necessidade de profissionais com o intuito de auxiliar os magistrados nas mais diversas cortes do país. Trata-se de um tema relativamente recente e que busca observar o mercado de trabalho diante da perspectiva da graduação. O objetivo geral do presente estudo é analisar a percepção dos discentes do curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal de São Paulo acerca da profissão perito-contador, cujos objetivos específicos são o de identificar e analisar quais as necessidades, habilidades e ferramentas relacionam-se com o perito-contador; e evidenciar como a universidade pode orientar seus discentes nessa jornada. Para isso a metodologia utilizada é de uma pesquisa descritiva e exploratória por meio de questionários aplicados nos meses de novembro e dezembro de 2021 e o tratamento de dados ocorre através da utilização do software Excel. Segundo os resultados apresentados nos 79 questionários, a percepção dos discentes em relação à disciplina é satisfatória quanto à grade horária, as ferramentas ofertadas pela universidade e o conteúdo gerenciado por meio de aulas, palestras e estudos de caso. No entanto, embora o relatório técnico elaborado pelo perito-contador seja fundamental quanto ao nível de conhecimento técnico e expertise para auxiliar a tomada de decisão dos magistrados de todo o país quanto à imparcialidade e isonomia dos processos jurídicos, sua procura tem sido uma área escassa quanto à inserção no mercado de trabalho, como por exemplo, a ausência de participação dos estudantes analisados em processos de estágio para a área em questão. Para estudos futuros sugere-se reaplicar os questionários em outras Instituições de Ensino Superior no Estado de São Paulo, além da inclusão de discentes do programa de pós-graduação e também um novo estudo analisando o motivo pelo qual os discentes são ausentes nos programas de estágio.
The field of expertise related to accounting has been expanded due to the need for professionals with this specific profile which aims to assist judges in the most diverse courts in the country. It is a relatively recent topic that seeks to observe the job market from the perspective of graduation courses. On this way, the purpose of the present research is to study the perception of accounting students at the Federal University of São Paulo about the expert accountant profession whose specific objectives are to identify and analyze which needs, skills and tools are related to the expert accountant; and show how the university can guide its students on this journey. The methodology adopted was a descriptive and exploratory research through questionnaires applied in November and December 2021. A representative sample with 79 forms were answered and lately processed in Excel. According to the results, the perception regarding the disciplines in the course are all satisfactory, as well as the tools, lectures and case studies investigated along the course. However, the technical report developed by the expert account is fundamental for the decision-making of judges regarding the impartiality and isonomy of legal processes, their demand has a scarce area regarding insertion in the labor market, such as the absence of students analyzed in processes of internship for an area in question. For future studies, it is suggested to reapply the questionnaires in other Higher Education Institutions in the State of São Paulo, in addition to the inclusion of students from the postgraduate program and also a new study analyzing the reason why students are absent from internship programs.
The field of expertise related to accounting has been expanded due to the need for professionals with this specific profile which aims to assist judges in the most diverse courts in the country. It is a relatively recent topic that seeks to observe the job market from the perspective of graduation courses. On this way, the purpose of the present research is to study the perception of accounting students at the Federal University of São Paulo about the expert accountant profession whose specific objectives are to identify and analyze which needs, skills and tools are related to the expert accountant; and show how the university can guide its students on this journey. The methodology adopted was a descriptive and exploratory research through questionnaires applied in November and December 2021. A representative sample with 79 forms were answered and lately processed in Excel. According to the results, the perception regarding the disciplines in the course are all satisfactory, as well as the tools, lectures and case studies investigated along the course. However, the technical report developed by the expert account is fundamental for the decision-making of judges regarding the impartiality and isonomy of legal processes, their demand has a scarce area regarding insertion in the labor market, such as the absence of students analyzed in processes of internship for an area in question. For future studies, it is suggested to reapply the questionnaires in other Higher Education Institutions in the State of São Paulo, in addition to the inclusion of students from the postgraduate program and also a new study analyzing the reason why students are absent from internship programs.
Descrição
Citação
PEREIRA, Natalia Incerti. A percepção dos discentes acerca da profissão do perito-contador na Universidade Federal de São Paulo. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Ciências Contábeis) - Universidade Federal de São Paulo, Escola Paulista de Política, Economia e Negócios, Osasco, 2022.