• RI - Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Sobre
    • RI Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
  • English 
    • português (Brasil)
    • English
    • español
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (EFLCH)
  • Laboratório de Pesquisa e Escuta do Atendimento Educacional Especializado (LAPEAEE)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (EFLCH)
  • Laboratório de Pesquisa e Escuta do Atendimento Educacional Especializado (LAPEAEE)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Crianças bolivianas na educação pública: medicalização, enquadramentos deficientizadores e estigmatizações com base no transtorno do espectro autista

Thumbnail
View/Open
Este Artigo analisou experiências recentes de escolarização de crianças bolivianas, especificamente na cidade de São Paulo. Com registros etnográficos feitos nas pesquisas de campo que proporcionaram participar de cenas cotidianas e m três escolas públicas municipais e os seus entornos, foi possível perceber contínuos processos de estigmatização, com ações que têm reiterado que crianças bolivianas t ê m propensão ao Transtorno do Espectro Autista (TEA) . As categorias de análise utilizadas foram medicalização e deficientização. Com essas categorias , os excertos de fala apresentados demonstram como crianças bolivianas têm sido constantemente estigmatizadas e encaminhadas para serviços clínicos de avaliação psicológica, desconsiderando particularidades culturais. (435.4Kb)
Date
2021-05-28
Author
Freitas, Marcos Cezar de
Type
Artigo
DOI
10.5216/ia.v4612.67920
Metadata
Show full item record
Alternative Title
Bolivian children in public education: medicalization,deficient frameworks and stigmatizations based on autistic spectrum disorder
Abstract
This article analyzed recent schooling experiences of Bolivian children, specifically in the city of São Paulo. With ethnographic records made in the field research that allowed participating in everyday scenes in three municipal public schools and in their surroundings, it was possible to perceive continuous processes of stigmatization, with actions that have reiterated that Bolivian children are prone to Autistic Spectrum Disorder (ASD). The categories of analysis used were “ medicalization” and “ making deficiency”. With these categories, the excerpts of speech presented demonstrate how Bolivian children have been constantly stigmatized and referred to clinical psychological and neurological assessment services, disregarding cultural particularities.
 
Este Artigo analisou experiências recentes de escolarização de crianças bolivianas, especificamente na cidade de São Paulo. Com registros etnográficos feitos nas pesquisas de campo que proporcionaram participar de cenas cotidianas e m três escolas públicas municipais e os seus entornos, foi possível perceber contínuos processos de estigmatização, com ações que t ê m reiterado que crianças bolivianas t ê m propensão ao Transtorno do Espectro Autista (TEA) . As categorias de análise utilizadas foram medicalização e deficientização. Com essas categorias , os excertos de fala apresentados demonstram como crianças bolivianas têm sido constantemente estigmatizadas e encaminhadas para serviços clínicos de avaliação psicológica, desconsiderando particularidades culturais.
 
Citation
FREITAS, Marcos Cezar de. Crianças bolivianas na educação pública: medicalização, enquadramentos deficientizadores e estigmatizações com base no transtorno do espectro autista. Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. 2, p. 645-661, 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5216/ia.v46i2.67920. Acesso em: 30 nov. 2021.
Keywords
Bolivians
Medicalization
Making deficiency
Autistic Spectrum Disorder
URI
https://repositorio.unifesp.br/xmlui/handle/11600/62341
Collections
  • Laboratório de Pesquisa e Escuta do Atendimento Educacional Especializado (LAPEAEE) [14]

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit Date

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV