• RI - Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Sobre
    • RI Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
  • English 
    • português (Brasil)
    • English
    • español
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • UNIFESP
  • Unifesp - Em verificação
  • Em verificação - Geral
  • View Item
  •   DSpace Home
  • UNIFESP
  • Unifesp - Em verificação
  • Em verificação - Geral
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Oficina de autoexame de mamas: uma estratégia para o autoconhecimento de adolescentes

Thumbnail
View/Open
S0103-21002011000400008-en.pdf (574.9Kb)
S0103-21002011000400008-pt.pdf (217.2Kb)
Date
2011-01-01
Author
Grego, Maria da Conceição
Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP]
Pereira, Sônia Regina [UNIFESP]
Brêtas, José Roberto da Silva [UNIFESP]
Type
Artigo
ISSN
0103-2100
Is part of
Acta Paulista de Enfermagem
DOI
10.1590/S0103-21002011000400008
Metadata
Show full item record
Alternative Title
Workshop on breast self-examination: a strategy for self-knowledge of adolescents
Taller de autoexamen de mamas: una estrategia para el autoconocimiento de adolescentes
Abstract
OBJECTIVES: To verify the repercussions of knowledge transmitted through a breast self-examination workshop, and identify the multiplication of information by adolescent participants. METHODS: This was a quantitative survey-type study, conducted with 474 adolescents from three elementary and middle schools in the municipality of Embu das Artes, in 2006 and 2007. RESULTS: Data from structured and semistructured questions, answered by the participants, showed the frequencies of responses above 50% about the repercussions of the content of the workshop and below 50% on the multiplied actions. CONCLUSION: The workshop helps to elaborate the concept of the adolescents themselves about their bodies, informs about breast cancer and the benefits of adopting healthy attitudes and practices in their daily lives, using the technique of breast self-examination as an pedagogical instrument.
 
OBJETIVOS: Verificar la repercusión del conocimiento transmitido por medio del Taller de autoexamen de mamas e identificar la multiplicación de las informaciones por las participantes adolescentes. MÉTODOS: Se trata de un estudio cuantitativo, tipo Survey, realizado con 474 adolescentes de tres escuelas de Enseñanza Media y Fundamental del municipio de Embu de las Artes, en el 2006 y 2007. RESULTADOS: Los datos de las preguntas estructuradas y semiestructuradas, respondidas por las participantes, mostraron las frecuencias de las respuestas encima del 50% de la estimativa sobre la repercusión del contenido del Taller y abajo del 50% sobre la acción multiplicadora. CONCLUSIÓN: El taller auxilia en la elaboración del concepto de sí por parte de las adolescentes, de su cuerpo, informa sobre el cáncer de mama y los beneficios de la adopción de prácticas y actitudes saludables en su cotidiano, empleando la técnica del autoexamen de mamas como instrumento pedagógico.
 
OBJETIVOS: Verificar a repercussão do conhecimento transmitido por meio da Oficina de autoexame de mamas e identificar a multiplicação de informações pelas participantes adolescentes. MÉTODOS: Trata-se de um estudo quantitativo, tipo Survey, realizado com 474 adolescentes de três escolas de Ensino Médio e Fundamental do município de Embu das Artes, em 2006 e 2007. RESULTADOS: Os dados das questões estruturadas e semiestruturadas, respondidas pelas participantes, mostraram as frequências das respostas acima de 50% da estimativa sobre a repercussão do conteúdo da oficina e abaixo dos 50% sobre a ação multiplicadora. CONCLUSÃO: A Oficina auxilia a elaboração do conceito de si pelas adolescentes, de seu corpo, informa sobre o câncer de mama e os benefícios da adoção de práticas e atitudes saudáveis em seu cotidiano, empregando a técnica do autoexame de mamas como instrumento pedagógico.
 
Citation
Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), v. 24, n. 4, p. 493-499, 2011.
Keywords
Adolescent
Adolescent health
Self-examination
Health education
Questionnaires
Adolescentes
Saúde do adolescente
Autoexame
Educação em saúde
URI
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6179
Collections
  • Em verificação - Geral [10974]

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit Date

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV