• RI - Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Sobre
    • RI Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
  • español 
    • português (Brasil)
    • English
    • español
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Login
Ver ítem 
  •   Repositorio Institucional UNIFESP
  • Instituto de Saúde e Sociedade (ISS)
  • ISS - Artigos
  • Ver ítem
  •   Repositorio Institucional UNIFESP
  • Instituto de Saúde e Sociedade (ISS)
  • ISS - Artigos
  • Ver ítem
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

O atendimento à saúde de homens: estudo qualitativo em quatro estados Brasileiros

Thumbnail
Abrir fichero
S0103-73312011000100007.pdf (724.5Kb)
Fecha
2011-01-01
Autor
Gomes, Romeu
Schraiber, Lilia Blima
Couto, Márcia Thereza [UNIFESP]
Valença, Otávio Augusto de Andrade
Silva, Geórgia Sibele Nogueira da
Figueiredo, Wagner dos Santos
Barbosa, Rosana Machin [UNIFESP]
Pinheiro, Thiago Félix
Tipo
Artigo
ISSN
0103-7331
Es parte de
Physis: Revista de Saúde Coletiva
DOI
10.1590/S0103-73312011000100007
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítem
Título alternativo
Men's public health care: a qualitative study in four Brazilian federal states
Resumen
This study aims to analyze the meanings attributed by male users to the health care provided to them by the primary health care. It also tries to hook up the construction of qualitative indicators of satisfaction with the use of such services by males. For this purpose, a qualitative study was conducted, involving semi-structured interviews with 201 users from four Brazilian federal states. The data has been analyzed under the method of interpretation of meanings inbuilt in hermeneutic-dialectical principles. As for the results, users were asked to point toward criteria to evaluate positively the services, taking as reference a communicative and attentive service, as long as it makes a difference to them as well as bring up readiness. As a conclusion, it was found that male users outlook the services through rose-tinted glasses and therefore claim a particular form of care grounded on that assumption. Moreover, this conclusion could also be used to discuss the health care of women as well. On the other hand, due to the socialization that men and women experience, differences between male and female users could be reinforced. Conversely, regarding to both professionals and users, this gender segmentation may add to bring about the impossibilities of dealing with the specifics of men and women in terms of public health care demands.
 
O objetivo deste estudo é analisar os sentidos atribuídos por usuários homens ao atendimento que lhes é prestado no âmbito da atenção básica à saúde, buscando subsidiar a construção de indicadores qualitativos de satisfação em relação ao uso desses serviços por usuários masculinos. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, envolvendo entrevistas semiestruturadas com 201 usuários de quatro estados brasileiros. A análise se baseia no método de interpretação de sentidos, ancorando-se em princípios hermenêutico-dialéticos. Em termos de resultados, os usuários apontam critérios para avaliar positivamente os serviços, tomando como referências um atendimento comunicativo e atencioso, que lhes faça algo e que revele prontidão. Conclui-se que os homens usuários idealizam e reivindicam uma dada forma de atendimento considerada boa e que, a princípio, poderia servir para se discutir o atendimento de mulheres também. Entretanto, em razão da socialização que homens e mulheres experimentam, são reforçadas as diferenças entre o ser usuário homem e ser usuário mulher. Por outro lado, tanto no que tange aos profissionais quanto aos usuários, essa mesma segmentação por gênero pode contribuir para que se acirrem as impossibilidades de se lidar com as especificidades de homens e mulheres, em termos de demandas da saúde.
 
Cita
Physis: Revista de Saúde Coletiva. IMS-UERJ, v. 21, n. 1, p. 113-128, 2011.
Palabras clave
User's satisfaction
men´s health
men
primary health care
Satisfação de usuários
saúde do homem
homens
atenção primária à saúde
URI
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6177
Colecciones
  • ISS - Artigos [697]

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contacto
Theme by 
Atmire NV
 

 

Listar

Todo repositorioComunidades & coleccionesPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriasPor fecha de envíoEsta colecciónPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriasPor fecha de envío

Mi cuenta

Acceder

Estadísticas

Ver Estadísticas de uso

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contacto
Theme by 
Atmire NV