Show simple item record

dc.contributor.authorSouza, Regina Maria De
dc.contributor.authorCarvalho, Alexandre Filordi de [UNIFESP]
dc.date.accessioned2015-06-14T13:42:41Z
dc.date.available2015-06-14T13:42:41Z
dc.date.issued2010-12-01
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-73072010000300007
dc.identifier.citationPro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 21, n. 3, p. 97-115, 2010.
dc.identifier.issn0103-7307
dc.identifier.urihttp://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6113
dc.description.abstractThe aim of the present paper is to bring about a reflection on the uneasiness of two children, Alicia and João, regarding their nationalities, that is, on their ambiguous feeling of belonging regarding their own identities. Dialogues based on philosophical thinking will be carried out about the frontier as a place where the naturalization of equality is extinguished, and naturalization, in which identity is perceived as a cohesive and impenetrable monolithic piece. The opposite is actually what we stand up for: identity is the effect of a never-ending, always unfinished process of subjective transformation, through miscellany, through anguish for not being ONE with oneself or with others. In short, we believe in the multiple and immeasurable universe of the identity process, which makes every subject unique concerning his or her dilemmas.en
dc.description.abstractO presente trabalho terá como objetivo transformar em tema de reflexão as inquietações de duas crianças, Alicia e João, a respeito de sua nacionalidade; quer dizer, trazer em cena o sentimento ambíguo de pertença que possuem em relação a suas identidades. Diálogos com o pensamento filosófico serão realizados a respeito da fronteira, como lugar onde a naturalização da igualdade é posta por terra; naturalização na qual o conceito de identidade aparece como uma peça monolítica coesa e impenetrável. Defendemos o contrário: que a identidade é efeito de um processo constante, e sempre inacabado, de transformação subjetiva, pela mescla, pela angústia de não ser UM consigo mesmo e nem em relação aos outros. Apostamos, portanto, no universo múltiplo e incalculável do processo identitário, que torna único cada sujeito em seus dilemas.pt
dc.format.extent97-115
dc.language.isopor
dc.publisherUNICAMP - Faculdade de Educação
dc.relation.ispartofPro-Posições
dc.rightsAcesso aberto
dc.subjectidentityen
dc.subjectlanguageen
dc.subjectfrontieren
dc.subjectlinguistic politicsen
dc.subjecteducationen
dc.subjectidentidadept
dc.subjectlínguapt
dc.subjectfronteirapt
dc.subjectpolítica linguísticapt
dc.subjecteducaçãopt
dc.titleO que ou quem eu sou, afinal de contas? Sou brasileiro ou uruguaio, professor?pt
dc.title.alternativeWhat or who am I, after all? Am I Brazilian or Uruguayan, teacher?en
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
dc.contributor.institutionUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.description.affiliationUnicamp Faculdade de Educação Departamento de Psicologia da Educação
dc.description.affiliationUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.description.affiliationUnifespUNIFESP
dc.identifier.fileS0103-73072010000300007.pdf
dc.identifier.scieloS0103-73072010000300007
dc.identifier.doi10.1590/S0103-73072010000300007
dc.description.sourceSciELO


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record