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O que ou quem eu sou, afinal de contas? Sou brasileiro ou uruguaio, professor?

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S0103-73072010000300007.pdf (1.341Mb)
Fecha
2010-12-01
Autor
Souza, Regina Maria De
Carvalho, Alexandre Filordi de [UNIFESP]
Tipo
Artigo
ISSN
0103-7307
Es parte de
Pro-Posições
DOI
10.1590/S0103-73072010000300007
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítem
Título alternativo
What or who am I, after all? Am I Brazilian or Uruguayan, teacher?
Resumen
The aim of the present paper is to bring about a reflection on the uneasiness of two children, Alicia and João, regarding their nationalities, that is, on their ambiguous feeling of belonging regarding their own identities. Dialogues based on philosophical thinking will be carried out about the frontier as a place where the naturalization of equality is extinguished, and naturalization, in which identity is perceived as a cohesive and impenetrable monolithic piece. The opposite is actually what we stand up for: identity is the effect of a never-ending, always unfinished process of subjective transformation, through miscellany, through anguish for not being ONE with oneself or with others. In short, we believe in the multiple and immeasurable universe of the identity process, which makes every subject unique concerning his or her dilemmas.
 
O presente trabalho terá como objetivo transformar em tema de reflexão as inquietações de duas crianças, Alicia e João, a respeito de sua nacionalidade; quer dizer, trazer em cena o sentimento ambíguo de pertença que possuem em relação a suas identidades. Diálogos com o pensamento filosófico serão realizados a respeito da fronteira, como lugar onde a naturalização da igualdade é posta por terra; naturalização na qual o conceito de identidade aparece como uma peça monolítica coesa e impenetrável. Defendemos o contrário: que a identidade é efeito de um processo constante, e sempre inacabado, de transformação subjetiva, pela mescla, pela angústia de não ser UM consigo mesmo e nem em relação aos outros. Apostamos, portanto, no universo múltiplo e incalculável do processo identitário, que torna único cada sujeito em seus dilemas.
 
Cita
Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 21, n. 3, p. 97-115, 2010.
Palabras clave
identity
language
frontier
linguistic politics
education
identidade
língua
fronteira
política linguística
educação
URI
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6113
Colecciones
  • Em verificação - Geral [8401]

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