Now showing items 1-20 of 27

    • Uma Análise Sobre O Estudo De Amostragem No Ensino Médio 

      Melo, Rodrigo Antonio Fernandes De [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017-03-21)
      The statistics have vital importance nowadays, because it is an indispensable tool for any citizen in terms of assist to react intelligently to the various items of information which are constantly presented to them. It ...
    • Aritmética no Ensino Fundamental II: Um Estudo sobre os Quadrados Perfeitos 

      Reis, Felipe Klinger Pereira [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo, 2021-02-25)
      Neste projeto, propomos o estudo teórico de tópicos de Teoria dos Números, a fim de produzir uma dissertação que possa ser utilizada como referência didática por professores de Matemática do Ensino Básico. O tópico principal ...
    • Construções geométricas interessantes 

      Oliveira, Robert Miranda de [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo, 2021-03-01)
      Neste texto foram selecionadas e exploradas construções geométricas interessantes que possam ser abordadas na sala de aula ou em projetos extra-classe com alunos do ensino fundamental e ensino médio. São explicados todos ...
    • Contagem De Caminhos Reticulados No Plano 

      Dias, Marina Ribeiro [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017-03-20)
      In this work we studied the main tools of enumerative combinatorics in order to apply them to problems involving enumeration of lattice paths in the Cartesian Plane. Among the tools, besides the ones already studied in the ...
    • Decifrando A Aritmética Para O Ensino Fundamental 

      Pires, Lais Aline Casagrande [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017-03-03)
      In This Work We Study Topics Related To Modular Arithmetic And Rsa Cryptographic System. As A Didactic Proposal To Stimulate The Students We Create A Contextualized Digital Book Where The Students Will Use The Algorithm ...
    • Distribuição Amostral No Ensino Médio 

      Pereira, Mauricio Brito [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2018-09-17)
      In That Work Was Realized A Short Study Of Challenges For The Teaching Of Mathematics In High School, In Special The Topics Related To Statistics, Going Through The Sampling Distribution, That Can Contribute So Much To The ...
    • Escape matemático: jogo de conteúdos matemáticos, enigmas, charadas e truques de raciocínio lógico 

      Ferreira Junior, Herbert Hipolito [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2019-03-14)
      The Brazilian education system, in theory, has already quit the traditional model to start a new teaching and learning process; even though, it’s common to see teachers who adopt that outdated traditional model specially ...
    • Estudo de vetores no ensino médio para resolução de problemas 

      Chalega, Josimilson de Freitas [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo, 2018-06-28)
      This paper presents a proposal to introduce the study of vectors in High School that is motivated by the fact that the time spent with the presentation of vectors for this level is rewarded with greater ease in the ...
    • Uma evolução histórica do conceito de área 

      Silva Junior, Carlos Correa Da [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2019-04-04)
      The present work presents to the reader the historical evolution of the concept of the calculation of areas, carried out through a timeline, from the first records to the modern times, besides a work proposal that involves ...
    • Funções trigonométricas sob a ótica das vibrações mecânicas: uma motivação a mais 

      Madureira Junior, Ismael Soares [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2019-12-06)
      Understanding about the analytical and graphical aspects of trigonometric functions is indispensable to know the behavior of oscillatory phenomena. In this dissertation, the main objective is to emphasize that knowledge ...
    • A interdisciplinaridade no ensino da matemática: problemas matemáticos oriundos do estudo do sistema solar 

      Godoi, Maycon Cristian [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo, 2018-05-21)
      In this work we bring as a theme “The interdisciplinarity in mathematics teaching: mathematical problems arising from the study of the Solar system”, where we propose the study of how interdisciplinary themes can enrich a ...
    • Uma Introdução Sobre Edos E Suas Contribuições No Ensino De Tópicos De Ciências Exatas No Ensino Médio 

      Silva, Rodrigo De Sene Maciel [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2018-09-20)
      In This Work We Will Introduce An Introductory Approach On Ordinary Differential Equations, Bringing Its Historical Premises, The Main Definitions, Results And Methods Of Resolution. In Our Examples We Will Address Problems ...
    • Máximos E Mínimos No Ensino Básico: Uma Abordagem Utilizando A Otimização Linear E Não-Linear 

      Silva, Emidio Rodrigues [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2018-06-08)
      This Work Aims To Propose An Approach To The Contents Of Basic Education In Which The Concepts Of Maximum And Minimum Are Presented, Giving The Student A Vision Of Optimization. Firstly, According To The Official Curriculum ...
    • Modelagem Matemática Nas Primeiras Disciplinas Do Ensino Superior: Uma Estratégia Para A Abordagem De Funções E Sistemas 

      Santos, Thiago Siqueira [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017-03-03)
      According to our experience as Mathematic’s teacher, we have noticed a certain concern from most of the students about two topics: functions and linear systems, both in basic and higher education. This sort of behavior ...
    • O Número De Ouro Na Educação Básica 

      Silva, Alessandro Jose Da [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2018-11-23)
      This Work Presents A Study On The Golden Number, Contemplating Its History, Definition And Some Of Its Properties. Research About The Origin Of The Golden Number Indicates Close Connection With Large Architectural Works ...
    • Os Números Inteiros: Construção Histórica E As Dificuldades Atuais Em Sala De Aula 

      Rios, Neander Medeiros [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017-07-06)
      The present work presents the historical process of construction and acceptance of negative numbers in order to identify the difficulties encountered by leading mathematicians and that still permeate classrooms. Thus, ...
    • Números primos, Espiral de Ulam e outros caminhos 

      Delgado, Gabriel Silva [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo, 2021-05-14)
      O estudo dos números primos é algo que pode ser encontrado até mesmo nos primeiros registros matemáticos que se tem notícias. Euclides dedicou um tempo de sua vida para esse estudo, e desde então, diversos outros matemáticos ...
    • Os Números Reais Na Escola Básica 

      Silva, Pollyanna Santana [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2018-09-14)
      In This Work We Present The Construction Of The Set Of Real Numbers. This Subject Is Of Great Importance Since It Is The Basis For The Understanding Of Essential Mathematical Concepts Such As Limits, Continuity And Integrals. ...
    • Otimização Linear Como Ferramenta De Integração De Saberes No Ensino Médio 

      Hernandez, Vinicius Valdivia [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017-03-20)
      One Need Experienced By High School Mathematics Teachers Is To Present Significant Mathematical Applications That Can Be Applied In Several Areas Of Knowledge. It Can Be Done By Introducing Linear Optimization Problems. ...
    • Paradoxos matemáticos que ocorrem na educação básica 

      Silva, Robert Henrique Gonçalves [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo, 2022-01-25)
      O presente trabalho apresenta um estudo sobre paradoxos matemáticos que ocorrem na Educação Básica e tem por objetivo fornecer uma referência a professores de matemática interessados em utilizar este tema como recurso ...