Browsing PPG - Educação e Saúde na Infância e na Adolescência by Submit Date
Now showing items 1-20 of 290
-
As representações sociais da prática de yoga junto aos adolescentes internos e funcionários da Fundação CASA
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2011-09-27)Trata-se de uma pesquisa de orientação qualitativa, utilizando a teoria e método propostos pelas Representações Sociais a respeito da prática de yoga junto a adolescentes internos e funcionários da Fundação CASA. Como ...
-
Da agente de desenvolvimento infantil à professora de creche: estudo sobre uma trajetória profissional a partir da categoria gênero
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2011-09-27)O objeto de investigação da pesquisa é conhecer a trajetória profissional das professoras de creche da rede pública municipal de Guarulhos/SP, as Agentes de Desenvolvimento Infantil. Tal conhecimento é buscado com a adoção ...
-
O desempenho escolar de alunos da periferia: elementos para uma etnografia de construção de representações sobre fracasso escolar
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2011-08-23)This paper aims to comprehend the representants parents, students, teachers and education professionals from a suburb school in a big city have concerning school failure. The chosen approach considered urban researches ...
-
Opinião, conhecimento e atitudes de adolescentes sobre a sexualidade: uma contribuição para professores, médicos e enfermeiros
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2011-09-14)Objetivo: verificar os conhecimentos e atitudes de adolescentes estudantes frente à contracepção, principalmente a de emergência, como e com quem foram adquiridos e sua opinião sobre como médicos, enfermeiros e professores ...
-
Perfil das habilidades do processamento sensorial em crianças com Transtorno de Déficit de Atenção/Hiperatividade (TDAH)
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2011-08-12)O TDAH é um transtorno do desenvolvimento caracterizado por um quadro bastante heterogêneo que está associado a distúrbios motores, perceptivos, cognitivos e comportamentais, representando elevado risco de comprometimentos ...
-
Professor homem na educação infantil: a construção de uma identidade
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2012-09-03)In this study, the central debate is to understand the construction of the identity of a male teacher in children education, in this women universe; from the perspective of gender as an analytical category, in the exercise ...
-
Follow-up de crianças diagnosticadas com tdah e tratamento medicamentoso
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2014-09-24)Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is one of the most common disorders in childhood and adolescence. It is characterized by a persistent pattern of inattention and / or hyperactivity / impulsivity. The precise ...
-
Adiamento de recompensa e a autorregulação emocional em crianças com transtorno de déficit de atenção/hiperatividade
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2015-09-16)Current research in neuropsychology show the importance of investigating the hot executive processes in Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) as the reward delay and emotional self-regulation. Temporal Discounting ...
-
Um olhar sobre a violência sexual nas práticas educativas escolares: prevenção da violência de gênero e da violação do corpo feminino
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2015-08-31)This paper aims on gender and education subjects. The objective of this study is to evaluate educational activities with adolescents within a school setting, focused on the prevention of gender violence and related ...
-
Comportamento alimentar de risco e estratégias de aprendizagem de adolescentes atletas do sexo masculino
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2014-08-26)Eating behavior is influenced by the model of beauty imposed by society, which praises a thin body for women and the development of muscles for men. In the sports environment it is common to observe trainers and athletes ...
-
Vulnerabilidade e enfrentamento de situações de risco entre adolescentes em ambiente escolar
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2014-08-28)The actual scientific project aims to search the factors that have influence in the vulnerability and in the facing up the risk behavior of the adolescents at Sao Paulo city. The importance of the subject is due to the ...
-
Atividade física na adolescência e sua relação com índices de qualidade de vida, autoimagem corporal e uso de drogas
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2015-09-30)The growing use / abuse of legal and illegal substances among adolescents has been the subject of numerous studies, focusing not only on the prevalence of use, but also on factors associated with the risk and protection, ...
-
O impacto da promoção de ações continuadas de educação alimentar e a representação social dos alimentos na redução de sobrepeso e obesidade em adolescentes
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2014-02-09)The intake of a diet high in sugar and fat has been part a commom practice among adolescents and it increases the risk of obesity among them. Nutrition education in schools can help promote the adoption of healthy food ...
-
A tabuada em diferentes tempos pedagógicos: do ensino ativo para a escola ativa
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2015-08-25)The dissertation "The arithmetic table in different educational stages: from active teaching to active school," analyses the transformation of arithmetic tables, as didactic and pedagogical instrument, during the post-republic ...
-
A aritmética de Lourenço Filho: um estudo sobre as dinâmicas de transformações do saber escolar em face de uma nova pedagogia
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2014-04-09)This study aimed to analyze the Lourenço Filho’s arithmetic read in Aprenda por si!, A graduaded series of arithmetic’s exercises. It’s a textbook produced by the Biblioteca de Educação of the Companhia Melhoramentos, ...
-
Fatores ambientais e a autorregulação emocional deficiente em crianças e/ou adolescentes com transtorno do déficit de atenção e hiperatividade- tdah
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2015-02-09)Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a neurodevelopment disorder of high prevalence that begins in childhood and can continue until adulthood. It is considered a multifactorial disorder whose environmental ...
-
O trabalho com a construção do sentido em língua portuguesa (L2) no ensino-aprendizagem de surdos
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2015-09-30)The present research discusses the teaching and learning of Portuguese as a second language (L2) for deaf users of Libras (Brazilian Sign Language) in bilingual perspective, which involves taking founded on the specific ...
-
Espaços, culturas e práticas escolares: um estudo de caso no CEU
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2014-03-10)The present study was born the observation of the difficulties faced by a unit of CEU (Educational Center Unified ). The central question seeks to understand if the difficulties experienced in the school institution can ...
-
A internação compulsória para adolescentes dependentes químicos na ótica dos atores do sistema de justiça
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2014-09-22)The current work is the result of the research as well as the reflection about the psychiatric hospitalization of children and adolescents in the compulsory modality as the mainly response before the issues of drugs usage ...
-
O significado do confinamento: compreender como pensam profissionais e familiares
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2014-09-29)The aim of this research is to investigate how the professionals who have a performance directed to adolescents in conflict with the law under custody sentence understand the meaning of confinement, and identify the ...