• RI - Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Sobre
    • RI Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
  • English 
    • português (Brasil)
    • English
    • español
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Instituto de Ciências Ambientais, Químicas e Farmacêuticas (ICAQF)
  • Trabalhos de conclusão de curso
  • Ciências (Licenciatura)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Instituto de Ciências Ambientais, Químicas e Farmacêuticas (ICAQF)
  • Trabalhos de conclusão de curso
  • Ciências (Licenciatura)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matemática como ato político: as intenções do discurso

Thumbnail
View/Open
Trabalho de Conclusão de Curso (1.510Mb)
Date
2021-02-25
Author
Malheiros, Amanda [UNIFESP]
Advisor
Kassama, Paola Andrea Gaviria [UNIFESP]
Type
Trabalho de conclusão de curso de graduação
Metadata
Show full item record
Alternative Title
Math as a political act: the intentions of the speech
Abstract
Dadas as implicações da matemática ao longo da história humana, sua construção no currículo escolar e seu impacto na esfera política, associa-se a influência dessa ciência com esses três elementos às desigualdades sociais. Desta forma, orientados pelo pensamento crítico difundido nos trabalhos de Ole Skovsmose, esta pesquisa traz reflexões a fim de explorar as relações entre matemática-sociedade, matemática-política e matemática-escola. Posteriormente, são analisados projetos sustentados nestes fundamentos, assim como metodologias comumente utilizadas para o desenvolvimento de uma competência crítica. Por fim, propõe-se atividades para o Ensino Fundamental 2 orientadas nas reflexões da educação matemática crítica como suporte para professores interessados no tema.
 
Given the implications of math during human history, its construction on scholar curriculum and the impact on the political sphere, it’s possible to relate the influence of this science along with these three elements with social inequality. Guided by the critical thinking diffused by Ole Skovsmose, this paper brings reflections in order to explore the relations between math-society, math-politics and math-school. With the purpose of understanding the application of this theory, projects using the fundaments of critical math education were analyzed, as its methodologies. In conclusion, we proposed two activities for the middle year, guided by the reflections in order to assist teachers who have interests on this theme.
 
Keywords
Educação matemática crítica
Formação de professores
Critical math education.
Teaching training
Sponsorship
Não recebi financiamento
URI
https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/60715
Collections
  • Ciências (Licenciatura) [119]

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit Date

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV